۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۵۵۵۰۳۱
همراه با مشاور؛

سالم‌ترین "روغن" برای پخت و پز

استاد جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه اسلام با سرخ کردن به دلیل نابود کردن خواص غذا به شدت مخالف است، گفت: روایات روغن شحم گاو را بهترین روغن برای پخت و پز می دانند.
غذای سرخ شده

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، خانم شریف، استاد برجسته جامعه الزهرا(س) در رواق حضرت خدیجه(س) حرم مطهر حضرت معصومه(س) با اشاره به خواص میوه و روغن زیتون گفت: مصرف روغن زیتون به صورت سرخ کردنی امکان پذیر است و برخلاف اینکه بعضی مدعی هستند که مصرف روغن زیتون به صورت سرخ کردنی سبب سمی شدن آن می شود باید دقت کرد این موضوع صحت ندارد.

وی افزود: باید توجه داشت که در اسلام مصرف غذا به صورت سرخ کردنی جایگاهی ندارد زیرا سرخ کردن خواص غذا را از بین برده و موجب رسوب روغن در رگ ها می شود؛ بنابراین روغن زیتون را می توان برای چرب کردن غذاهایی مانند برنج و یا برای سالادها مورد استفاده قرار داد.

استاد جامعه الزهرا(س) روغن شحم گاو را دوای درمان بیماری ها و مناسب ترین روغن برای طبخ غذا عنوان کرد.

استاد حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه امام صادق(ع) روغن شحم گاو را بهترین روغن برای پخت و پز می دانند و از آن به عنوان دوا یاد می کنند، افزود:در اطراف قسمت‌های مختلف بدن گاو چربی های خاصی شکل می‌گیرد که به آنها «پیه» یا «پی» گفته می‌شود و در طب سنتی ایران و در طب اسلامی به خوردن روغن‌هایی که منشأ حیوانی دارند مثل روغن پیه بسیار تأکید و سفارش شده است و در میان پیه‌ها، پیه قلوه‌گاه چون از لطافت بیشتری برخوردار است همواره مطلوب‌تر بوده و از اهمیت خاصی برخوردار است.

شریف تصریح کرد: از خواصی که برای روغن پیه ی گاو بیان شده می توان به آب کردن چربی‌ها، رشد عضلانی بدن، تناسب اندام و تقویت سیستم دفاعی بدن اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در احادیث و روایات ائمه اطهار سفارش فراوانی درباره مصرف روغن شحم گاو آمده است و تاکیدات روایات در این باره به قدری جالب و خیره کننده هستند که انسان نمی‌تواند از آن‌ها به راحتی بگذرد و آن‌ها را نادیده بگیرد و در روایتی از امام علی(ع) این گونه سوال شد که آن شحم (چربی) که به اندازه آن بیماری از بدن خارج می‌شود کدام است و امام علی(ع) در پاسخ فرمودند آن شحم (پی) گاو است.

وی افزود: همچنین در روایت معروفی از پیامبر (ص) اینگونه آمده که گاو گوشتش مرض، شیرش شفا و شحمش دوا است که منظور از شحم بنا بر گفته‌های مذکور همان چربی اطراف گوشت گاو است.

سخنران حرم حضرت معصومه(س) تصریح کرد: براساس آنچه که بیان شد روغن گاو برای پخت و پز مناسب ترین روغن بوده و روغن زیتون برای چرب کردن و افزودن به غذاهایی که باید مقداری چرب باشد مناسب است و همچنین از روغن زیتون می توان برای درمان افسردگی، درمان بیمارهای دستگاه گوارش و تسکین درد مفاصل استفاده کرد./968/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات