۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۷
کد خبر: ۵۵۵۰۱۹
گزارش میدانی رسا | بخش دوم؛

جوانانی که "انرژی مثبت" می‌دهند + تصاویر

انقلاب اسلامی، دوران‌ پر از اوج و فرود را به چشم دیده است، این دوره برای تازه رسیده‌ها زیباتر است، برخی‌ها رو در روی داعش قد علم کرده‌اند و بسیاری هم به پشتوانه حججی‌ها، بهمن ۹۶ را به یادماندنی کردند، امید ما به همین جوانان "تازه به دوران انقلاب رسیده" است.
۲۲ بهمن

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، چهار دهه از بهمن 57 سالروز حماسه‌آفرینی انقلاب اسلامی می‌گذرد و نهال نوپای انقلاب به درختی تنومند و ریشه‌دار تبدیل شده است و نه تنها مردم انقلابی این سرزمین که تمام سرزمین‌های اسلامی از سایه امنیت و حمایت این درخت تندرست بهره‌ور گشته‌اند.

در گذشته دشمنان این نظام سال‌ها در فکر بریدن تنه آن بودند؛ اما اکنون با مشاهده قامت پرهیبت و سبز این نظام ابراز این توطئه را احمقانه می‌دانند و با به‌روز رسانی دسیسه‌هایشان در فکر خشکاندن مخفیانه ریشه آن‌اند، غافل از آن‌که ریشه‌های آن که در حقیقت تفکر انقلابی و سازنده است ذاتا نمی‌توانند در نقطه‌ای خاص ساکن بماند و در سراسر جهان این تفکر ریشه دوانده است.

با صراحت باید بگوییم منشأ حماقت دشمن بایکوت تفکرات انقلاب است درحالی‌که همین‌ امر سبب کنجکاوی و در نتیجه انعکاس انقلاب در جهان شده است و خلاف خواسته‌های استکبار جهانی روز به روز در حال گسترش است.

رهبر معظم انقلاب چند روز گذشته در 19بهمن نوید راهپیمایی متفاوت و تماشایی را به و بار دیگر ابتر ماندن توطئه‌های دشمن را به رخ استکبار جهانی کشاندند.

خبرنگاران رسا بر این شدند تا 22 بهمن متفاوت و تماشایی را که رهبر معظم انقلاب چند روز گذشته در 19 بهمن نوید آن را به مردم عزیز ایران داده بودند انعکاس دهند، از این رو گزارش نخست را به سخنان و دیدگاه فضلای حوزه اختصاص داده اند که چند روز پیش با تیتر پای سخنان فضلای حوزه در "جشن انقلاب" روی خروجی این خبرگزاری رفته است . در این گزارش نظر جوانان پرشور و حاضر در بهمن باشکوه را درباره مواردی همچون دین مردم به امام و شهدا، شباهت‌های شهدای انقلاب و دفاع مقدس با شهدای مدافع حرم و دلیل ترس و هجمه دشمنان علیه نظام و رهبری را جویا شوند و احساسات پاک و زیبای مردم در این روز را به تصویری ماندگار مبدل سازند.

ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح برای تهیه گزارش راهی چهار‌راه قرآن و عترت شدیم، جمعیتی همچون قطراتی از جنس باران در حال باریدن است و تا لحظاتی دیگر مانند سِیلی، سیلی محکمی برگوش دشمنان نظام می‌نوازد که دشمن و استکبار سابقه‌ای به درازای 40 سال در این امر دارد، امروز در چله انقلاب، مردم حماسه‌ساز ایران حماسه‌ای دوباره آفریده‌اند، شور و حال مثال زدنی این روزها یادآور همان شور و شعور بهمن 57 را تداعی می‌کند، گویی مردم دوباره شاه و فرحش را به زباله‌دانی تاریخ پرتاب کرده باشند.

به سمت پل آهنچی حرکت می‌کنیم که در راه پیر دنیا دیده‌ای نظرمان را جلب می‌کند که به سختی با واکر، خود را برای تجدید میثاق با آرمان‌های امام و حمایت از رهبر خویش به میعادگاه 22 بهمن رسانده و درحالی‌که واکر خود را مزین به عکس رهبری کرده منتظر جمع شدن مردم و آغاز راهپیمایی است، لحظاتی را با غبطه در تماشای شور او گذراندیم و انرژیمان دوچندان شد.

میان جمعیت در حال شعار دادن هستیم که وجود مسلمانانی از کشور‌های آفریقایی و اروپایی  نظرمان را جلب می‌کند؛ این تفکر که تبعه‌های کشورهای دیگری به راهپیمایی آمده‌اند تا اعلام حمایت از انقلاب اسلامی ایران کند برایم جالب بود و از این که برخی روشنفکرنماها تماشایی ترین روز کشور را در خانه‌هایشان بست نشینی کرده اند، خجلت‌زده می‌شوم...

جلوتر می‌رویم و با جوانی که لبخند بر گوشه‌ لبانش نقش بسته بود مشغول گفت‌وگو شدیم و از او خواستیم تا نظر خود را درباره‌ وجه تشابه شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم برایمان بازگو کند، او بعد از کمی تأمل اعتقاد خود را این‌گونه بیان کرد که همه شهدا برای دفاع از دین و سرزمین رفتند، چون مرزها به‌واسطه دین در نَوَردیده شده‌ است و شهدای مدافع حرم هم برای دفاع از مرزهای اسلام و نظام از جان خودشان گذشتند تا اسلام پایدار بماند.

گسترش روزافزون قدرت نظام، دلیل ترس دشمن

در ادامه با جوان خونگرمی که مشتاق مصاحبه بود وارد گفت‌وگو شدیم، او وجه شباهت شهدای انقلاب و مدافع حرم را تبعیت از امر رهبرشان دانست و صحبت‌هایش را با این جمله آغاز کرد:

آنها آنچه اقتضای اسلام بود انجام دادند و امام راحل هم درباره حرکت شهدا فرمودند این دفاعِ صرف از وطن نیست؛ بلکه دفاع از اسلام است. امروزه هم جوانان با هوشیاری و بصیرت خودشان این موضوع را دریافتند و به آن عمل کردند.

این جوان انقلابی دلیل ترسِ استکبار از نظام را گسترش قدرت ایران دانست که از کشور به منطقه سرازیر شده است و چندین کشور تحت لوای آن قرار گرفته است.

با او از دِین مردم به امام و شهدا سخن گفتیم که پاسخ داد هرکسی دراین آب و خاک باشد و در این کشور نفس بکشد مدیون امام و شهدا و رهبری است چراکه این حکومت است که امنیت و رفاه آنها را تأمین می‌کند و زیربنای تمام این نعمت‌ها را امام و شهدا گذاشتند.

استمرار اسلام انقلابی را دلیل تثبیت انقلاب

با طلبه انقلابی دیگری هم صحبت شدیم، او حرکت شهدای مدافع حرم را امتداد مسیر شهدای دفاع مقدس توصیف کرد و شبهات مطرح شده مبنی بر عدم درک زمان جنگ توسط نسل کنونی و به فراموشی سپرده شدن آن را پوچ دانست و شهدای مدافع حرم را  شاهد درک این مهم توسط جوانان انقلابی امروز معرفی کرد که این نگاه منتقل شده است بلکه رشد هم کرده است و با همان اهداف و آرمان‌ها پیش می‌روند.

او استمرار اسلام انقلابی را دلیل تثبیت انقلاب و نظام می‌داند که علاوه بر شکل‌گیری نظام، امتحان دوباره‌ای پس داد و استحکام خودش را در سراسر جهان به همگان نشان داد.

در ادامه از تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره دفاع مقدس یاری می‌گیرد و دفاع مقدس را مانند گنجی می‌داند که برای نسل‌های آینده قابل استفاده است و دشمنان هم سعی می‌کنند دفاع مقدس با عملیات جنگ نرم خود به فراموشی سپرده شود و یا از راه اصلی خود منحرف شود.

جلوتر که می‌رویم؛ به‌خاطر تراکم جمعیت سرعت‌مان کند شده است، در همان‌جا با جوانی دیگر که فرزندش را برای بیعت با رهبر خویش همراهش آورده بود هم سخن شدیم و درباره اهمیت نقش رهبر در دوام حرکت انقلابی پرسیدیم که بعد از تفکری کوتاه پاسخ داد: انقلاب‌های بسیاری در سراسر جهان اتفاق افتاد ولی به نتیجه‌ای نرسید؛ چراکه رهبری نداشتند که انقلاب آنها را هدایت کند؛ ولی امام خمینی که درس خوانده مکتب اسلام بود توانست مردم ایران را پای این مکتب جمع کند و در سال 57 انقلاب ایران را به پیروزی رساند.

او نفسی تازه کرد و ادامه داد، با نگاهی با سال 57 که فضای دو قطبی شرق و غرب وجود داشت و گرایش سومی وجود نداشت، امام خمینی(ره) تفکر سومی را به‌نام تفکر دینی و انقلابی ‌ایجاد کردند و مفاهیم تجربی دویست، سیصد ساله غرب را از بین برد.

انقلاب اسلامی موجب عزت ایرانیان در جهان

کمی جلوتر چند‌لحظه‌ در پناه سایه درختی با شاخه‌های درهم آمیخته  تجدید آرامشی کردیم و سپس با طلبه دیگری که دست در دست فرزندش قدم در این گذاشته بود و پرچمی در دست داشت آغازگر سخن شدیم، او با مقایسه شرایط کنونی و شرایط زمان طاغوت پاسخ‌مان را این‌گونه داد؛ مردمی که زمان طاغوت را درک کرده‌اند، تفاوت‌ها و ذلت‌هایی که در زمان طاغوت دیده‌اند را با انقلاب اسلامی مقایسه می‌کنند و درمی‌یابند که نه مانند آن زمان بی‌عزت نمی‌شوند که نقطه عزت‌ آنها به اوج خود رسیده است.

او ایران را کشور ابرقدرت منطقه توصیف می‌کند و ادامه می‌دهد: این یقینا به لطف انقلاب است و همین امر مردم را مدیون امام، رهبری و شهدا می‌کند و از بچه کوچک تا پیرمرد و پیرزن در راهپیمایی حضور پیدا می‌کنند  و از انقلاب خودشان دفاع می‌کنند.

این جوان انقلابی دلیل ترس دشمنان خارجی و منطقه‌ای را با ضرب‌المثلی بیان می‌کند و می‌گوید: سگی که بیشتر می‌ترسد بیشتر پارس می‌کند، دشمنانی مانند آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به‌خاطر ترس از ایران است که این‌گونه پارس می‌کنند.

هدف مشترک شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم

صحبت‌هایمان که با طلبه جوان پایان می‌یابد و با دانشجوی جوانی مصاحبه خود را پی می‌گیریم، او که با دوستان خود پا به راهپیمایی گذاشته بود پاسخ پرسش‌هایمان را این‌گونه جواب می‌دهد؛ زمانی‌که رهبری نداشته باشیم هدفی را نمی‌توانیم تعیین کنیم، امام به‌عنوان یک رهبر هدفی را تعیین کردند که مردم این مسیر را طی کردند و خدا را شکر که امام خمینی(ره) و در زمان حال هم رهبر معظم انقلاب هدایت این مسیر را برعهده دارند.

در جواب پرسش دیگر درحالی‌که لبخندی بر گوشه لبانش نقشه بسته است می‌گوید: الان هم کشورهای خاورمیانه که دچار این مشکلات شده‌اند به این دلیل است که رهبر ندارند پس ما امنیت،  آسایش و رفاه خود را مدیون امام و رهبری هستیم.

او شهدای دفاع مقدس و مدافع حرم را هم هدف توصیف می‌کند؛ و می‌گوید در گذر زمان انسان‌ها عوض می‌شوند؛ اما هدف‌ که پیروزی نظام اسلامی باشد تغییری نمی‌کند.

این دانشجوی انقلابی ترس دشمن را وحدت و تبعیت از رهبری می‌داند و عمل به تذکرات رهبر معظم انقلاب را گره‌گشای راه و مشکلات مردم!

شهادت طلبی مردم و پشتوانه مردمی نظام دلیل ترس استکبار

به دلِ جمعیت زدیم و این‌بار جوانی دیگر که با دو خواهر نوجوانش خود را به میعادگاه 22 بهمن رسانده بودند با او گفت و گو می کنیم، بعد از پرسش ما پاسخ می دهد: در سایه یک انقلاب شگفتی‌ساز برکات بسیاری نصیب ما شد که توانستیم حرف خودمان را بگوییم، در مقابل استکبار بإیستیم و نظام اسلامی را به‌عنوان گزینه مورد نظر خودمان مطرح کنیم و از وجود کسی بهره مند شویم که موجبات این برکات را فراهم کرد و آن شخصیت کسی نیست جز امام خمینی!

او در پاسخ سوال دیگر می‌گوید: شهادت طلبی مردم ایران و پشتوانه مردمی نظام سبب ترس دشمن از این انقلاب و نظام اسلامی است، طبیعتا دشمن هم در مقابل این مردم نمی‌تواند حرفی داشته باشد.

خواهرش ریحانه دوازده ساله هم اصرار بر مصاحبه دارد و دلیل آمدنش را بسیار زیبا و پخته توصیف می‌کند؛ ما آمده‌ایم که به آمریکا و ترامپ بگوییم که ما نوجوانان هم می‌توانیم مشت محکمی بر دهان آمریکا بزنیم و ایران و ایرانی سرکوب نمی‌شود و این آمریکا‌ست که سرکوب می‌شود و این انقلابی که سبب  شده است ما این‌گونه در آسایش و رفاه زندگی‌کنیم به‌خاطر خون هزاران شهیدی است که برای ما جنگیده‌اند.

راه خود را ادامه می‌دهیم و با جمعیت هم‌ شعار می‌شویم،‌ راه طولانی اما پرنشاطی را طی کردیم، در این لحظه با جوان پرصلابتی که کنار پل ایستاده است روبه‌رو می‌شویم و مصاحبه را با او ادامه می‌دهیم، او که پاسخش کوتاه است می‌گوید: ما مدیون امام و شهدا هستیم، شهدایی که جانشان را فدای نظام و انقلاب کردند.

او در جواب دیگر پرسش می‌گوید: هجمه‌های دشمن به‌ دلیل اعتقاد راسخ رهبری، ولایت‌پذیری و تبعیت مردم از شخص ولی‌فقیه است، اینها دشمن را می‌ترساند.

در پایان مسیر قرار داریم که با سیدعلی دوازده ساله که با لبی خندان در حال شعار دادن است همسخن می‌شویم، او انگیزه آمدنش به راهپیمایی را نشان‌دادن سربلندی ایران در مقابل آمریکا و ترامپ عنوان می‌کند.

دوستش محمد هم که پانزده سال دارد دلیل آمدنش را این‌گونه به زبان می آورد: می‌خواهیم نشان دهیم که ما نوجوانان همیشه در صحنه هستیم.

این دو، دوست سومی هم به نام سینا دارند، سینا که به نقطه‌ای خیره شده است؛ پاسخی آغشته با کمی خجالت و حیا میدهد و میگوید ما در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کنیم که بگوییم نسل جوان مثل قدیم از انقلاب شان حمایت می‌کند.

این گفت و شنودها برای مان هم جالب بود و هم جذاب، می‌شود گفت برای کارهای دیگر خبرنگاری مان «انرژی مثبت» گرفتیم، بی شک طعم و حلاوت این راهپیمایی تماشایی در ذهن همه مردم ماندگار خواهد شد.

انقلاب اسلامی، دوران پر از اوج و فرود را به چشم دیده است، این دوره برای تازه رسیده‌ها زیباتر است، برخی‌ها رو در روی داعش قد علم کرده‌اند و بسیاری هم به پشتوانه حججی‌ها، بهمن ۹۶ را به یادماندنی کردند، امید ما به همین جوانان "تازه به دوران انقلاب رسیده" است./۸۷۶/ز۵۰۳/س

گزارشگران: حسین ثالث مؤید و مهدی شاهی

ارسال نظرات