۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۵۴۹۶۳
نوبخت در نشست خبری:

سیاست های ایران در منطقه به هیچکس ربط ندارد

سخنگوی دولت در خصوص هشدار سه کشور اروپایی به ایران مبنی بر عدم دخالت در اوضاع منطقه و همچنین مسائل موشکی گفت: هرگونه اقدامی از سوی ما به کسی مرتبط نیست و ایران در منطقه حضور دارد، کشورهایی باید پاسخگو باشند که برای منافع خود به منطقه ما می‌آیند.
نوبخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در ساختمان کوثر ریاست جمهوری برگزار شد، با اشاره به راهپیمایی باشکوه 22بهمن اظهار داشت: حضور پررنگ مردم در این راهپیمایی نشان داد که مردم پای این انقلاب هستند.

وی با مروری بر تاریخ انقلاب اسلامی ادامه داد: انقلاب اسلامی ایران در سال 57 با یک ایدئولوژی مبتنی بر لیبرال دموکراسی غرب و کمونیسم شرق با وجود همه مخالفت‌ها و سرسختی‌ها آغاز شد، در این میان ترور شخصیت‌های مهم کشور همچون شهید مطهری، دستغیب، اشرفی اصفهانی و رجال سیاسی چون باهنر، رجایی و بیش از ۷۲ تن از نمایندگان مردم به همراه جنگ تلخ تحمیلی و خسارت یک میلیارد دلاری ناشی از آن و تحریم‌های مختلف کار را برای ما سخت کرد اما با ورود به 40 سالگی انقلاب یک فرآیند جدید را طی خواهیم کرد.

نوبخت یادآور شد: خوشبختانه قدرت تسلیحات نظامی ایران و توان بازدارندگی ما در منطقه سبب از بین رفتن تروریست به خصوص داعش شد، امروز در عرصه‌های دیگر هم شاهد موفقیت کشورمان هستیم، ایران در حال حاضر در رتبه 18 اقتصادی دنیا بوده و توانسته‌ایم 94 هزار میلیارد تومان را به تولید ناخالص داخلی اضافه کنیم، همچنین ایران امروز در رتبه 19 تولید علم در جهان قرار گرفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: چنانچه امروز وضعیت اقتصاد ایران را براساس ضریب جینی محاسبه کنیم کشور ایران در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا، چین، ترکیه و روسیه وضعیت بهتری دارد، البته ما مشکلاتی از قبیل سه میلیون بیکار را نیز داریم اما همه‌ دستاوردهایی که تا به امروز به دست آمده است مربوط به دولت خاصی نیست بلکه همه مختص انقلاب است.

وی افزود: مردم با حضور در 22بهمن امسال نشان دادند که همچنان پای نظام و و رهبری خود هستند، همان رهبری که انتخابات را اساس تشکیل نظام می‌داند و مردم در انتخابات امسال نیز با 40میلیون رای خود بار دیگر نظام را ساختند.

نوبخت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا درآمد دولت برای پرداخت یارانه سال97 کم است؟ گفت: در سال آینده از محل افزایش قیمت انرژی یارانه‌ها را پرداخت خواهیم کرد، درواقع از بودجه عمرانی و جاری کشور برای پرداخت یارانه استفاده نمی‌کنیم و یارانه‌ها همانند امسال روند خود را طی خواهد کرد.

سخنگوی دولت در مورد افزایش قیمت حامل‌های انرژی براساس برنامه ششم تصریح کرد: ما براساس برنامه ششم توسعه پیشنهاد دادیم که حامل‌هایی انرژی با افزایش قیمت مواجه شود تا از محل درآمد آن فرصت شغلی را ایجاد کنیم، البته از سوی دیگر در نظر داشتیم که کار سرمایه‌گذاری را نیز از این بخش انجام دهیم که مجلس با این موضوع مخالفت کرده و به جای آن قرار است سه هزار میلیارد به ما کمک کند تا در بخش اشتغال استفاده کنیم.

وی در خصوص هشدار سه کشور اروپایی به ایران مبنی بر عدم دخالت در اوضاع منطقه و همچنین مسائل موشکی خاطرنشان کرد: چنین موضوعی صحت ندارد، هرگونه اقدامی از سوی ما به کسی مرتبط نیست و ایران در منطقه حضور دارد، کشورهایی باید پاسخگو باشند که برای منافع خود به منطقه ما می‌آیند، البته همین کشورها به دنبال تعامل در روابط خود با ایران هستند.

نوبخت در راستای اقدامات دولت برای شب عید نیز بیان کرد: برای شب عید بانک مرکزی برای پرداخت پول نقد به مردم، وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاوزی هم برای کنترل بازار شب عید همه تلاش خود را به کار گرفتند و هیچ جای نگرانی نیست.

سخنگوی دولت در خصوص اشاره رییس جمهور به رفراندوم اظهار کرد: سخن رییس جمهور براساس اصل59 قانون اساسی است که در آن اشاره به استفاده از نظر مردم در موضوعات اقتصادی تاکید شده است و این اصل و سایر اصل‌هایی که به نظرات مردم اشاره دارد که نمونه‌هایی از آنها را در اصل 94 و 95 می‌بینیم نشان از روح بزرگ قانون اساسی دارد.

وی در واکنش به سخنان کدخدایی برای طرح رفراندوم رییس جمهور نیز ابراز داشت: رییس جمهور در این خصوص نظرات خود را به طور جامع بیان کرده است و نوبت به تصمیم‌گیری برای نحوه اجرای آن است، امروز ما باید یاران و وفاداران به انقلاب را افزایش دهیم، بنابراین هرکسی قانون اساسی را قبول دارد یک انقلابی است و باید با همین دید همه را قبول کرد و این رفتار ریییس جمهور نشان از دیدگاه انتقادی ایشان دارد.

نوبخت در خصوص نرخ دلار و بازار ارز نیز گفت: نرخ واقعی دلار در بازار زیر چهار هزار تومان است، در این میان یک تقاضا کاذب باعث شده است که نرخ دلار از 3700 یا 3800 بالاتر برود. 

رییس سازمان برنامه و بودجه در خصوص برخی تخلفات در بازار ارز نیز بیان داشت: مشخصات دلالان ارزی که خرید و فروش آن ها مشخص و رسمی است از سوی بانک مرکزی ارائه می‌شود.

سخنگوی دولت در رابطه با اصلاحات اقتصادی و برنامه‌های دولت در این زمینه افزود: برای اصلاحات اقتصادی یک سلسله اقدامات انجام شده است که در وهله اول در نظام بودجه‌ریزی تغییراتی را لحاظ کردیم که در این طرح بودجه 340دستگاه را براساس قیمت واریز کردیم، از سوی دیگر بیش از 800طرح ملی را استانی کردیم و به سراغ شفاف‌سازی بودجه‌های برخی از دستگاه‌ها رفتیم که با این کار به نوعی آکواریوم شفاف بودجه را به همه نشان داد و از آن سیستم سنتی بودجه‌ریزی سابق خارج شدیم.  

وی با اشاره به دیگر اقدامات دولت در بخش اصلاحات اقتصادی یادآور شد: یکی دیگر از اقدامات ما تعیین منابع براساس واقعیت‌ها بود، زیرا یکی از سیاست‌های ما در سال97 کاهش فقر مطلق است، ضمنا برای یک میلیون و 33هزار فرصت شغلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم، در کنار این اقدامات به دنبال نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل، ترمیم بافت های فرسوده و آلودگی هوا نیز هستیم و سازمان برنامه و بودجه برای عملیاتی کردن اقدامات خود از هیچ چیز کوتاه نمی‌آید، زیرا وظیفه ما پاسخگویی به مردم است.

نوبخت در خصوص عدم همکاری وزارت اصلاعات برای موضوع مدیران دو تابعیتی گفت: در این خصوص وزارت اصلاعات همکاری‌های لازم را با قوه قضائیه دارد و با این وجود از وزیر اصلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) می‌خواهم پاسخگو دادستان کل کشور باشند.

سخنگوی دولت در مورد وضعیت زندانی‌ها و آمارخودکشی‌ها نیز تاکید کرد: برای مقابله با این موضوعات دولت دو رویکرد را در دستور کار دارد، ابتدا به دنبال جلوگیری از دخالت در کار قوه قضائیه هستیم زیرا این نهاد باید بر رخدادها نظارت داشته باشد و در اصل مسؤولیت آن با قوه قضائیه است، از سوی دیگر رییس جمهور در مورد برخی از رخدادهای قضایی و اجتماعی نگرانی خود را دارد و به همین منظور در چارچوب قانون اساسی عمل می‌کنند، امروز کشور در معرض خطرات گوناگونی است و وقتی یک زندانی به قوه قضائیه سپرده می‌شود امانت است.

نوبخت در راستای عملکرد دیوان محاسبات نیز گفت: جای دارد در همین جا از عملکرد این سازمان تشکر کنم، زیرا آنها در اختلاف نظر دولت و این دیوان در مورد تفریغ بودجه95 به خوبی اقدام کردند، براساس قانون مجلس باید دخل و خرج‌ها را از سوی وزارت اقتصاد دریافت و به دیوان محاسبات ارسال کند و بعد از آن دیوان محاسبات نتیجه را به مجلس ارائه می‌دهد و پس از مطالعه و استماع دفاع دولت، مجلس نتیجه نهایی را اعلام می‌کند.

سخنگوی دولت تاکید کرد: در این میان یکسری گزارشات دیوان محاسبات برای تخلف‌های گوناگون از سوی رسانه‌های خارجی مورد سوء استفاده قرار گرفت و از این رو توضیحات ما برای روشن کردن ذهن مردم بود و این به معنای تخطه کردن دیوان محاسبات نبود.

وی در خصوص زلزله‌زدگان نیز افزود: ما برای ارائه تسهیلات به مستاجرین زلزله‌زده در سرپل ذهاب به دنبال تصویب یک مصوبه در دولت هستیم.

نوبخت در مورد اظهارات معاون بانک مرکزی مبنی بر این که بانک مرکزی سپرده های مردم در هیچ موسسه یا بانک حتی بانک های دولتی را تضمین نمی کند، تصریح کرد: بازار پولی ما در ایران بانک است و به همین منظور بانک تمام سپرده‌های مردم را در اختیار دارد و از این رو نظام بانکی کاملا مطمئن است، بنابراین صحبت‌های معاون بانک مرکزی را نباید مبنای کار و عمل قرار داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: کار بانک مرکزی نظارت و کنترل است، پس سپرده‌های قانونی بانک‌های دولتی نزد بانک مرکزی حفظ و برخلاف موسسات غیرمجاز به مردم پرداخت می‌شود، بنابراین در این خصوص بانک مرکزی ورود پیدا می‌کند و کنترل خود را بر بازار انجام می‌دهد.

وی یادآور شد: سخنان معاون بانک مرکزی به معنای نفی مسؤولیت بانک مرکزی نیست، در واقع باید از بانک مرکزی نیز در مورد این موضوع که اجازه دادند مشکلات و دریافت سپرده از مردم از سوی موسسات عیر مجاز گسترده‌تر نشود قدردانی کنیم، شک نکنید که نظام بانکی ما با اقتدار کامل به نظارت و کنترل می‌پردازد، در واقع آنها از سپرده‌های قانونی به منظور پشتیبانی بهره‌مند می‌شوند و از این رو وضعیت ما در بازار سرمایه خارجی و داخلی بسیار خوب است.

نوبخت در مورد نوسانات بازار ارز تاکید کرد: در بازار ارز اینکه چیزی گران شود و همه فکر کنند که با خرید آن سود می‌کنند یک امر طبیعی است، به همین منظور نوسانات بازار ارز هم به خاطر افزایش خریدها بوده است و بدانید که چنین نوسانی غیرقابل قبول است و به مردم عزیز هم پیشنهاد می‌کنم برای ورود به بازار ارز هول نباشند.

سخنگوی دولت توضیح داد: در موضوع موسسات غیرمجاز یکبار برای ما خاطره‌ای تلخ ایجاد شده است بنابراین خواستاریم مردم در بازار ارز کمی هوشیارتر باشند، زیرا هول بودن در بازار ارز به زیان پول ملی کشور خواهد بود و ما در دولت به هیچ‌وجه موافق کاهش ارزش پول کشور نیستیم و امید است بانک مرکزی در این راستا کنترل و نظارت خود را بیشتر کند.

وی در پایان در مورد اقدامات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز گفت: در این راستا بانک مرکزی برنامه‌هایی خواهد داشت که در آینده می‎بینیم و به زودی اجرایی می‌شود، البته بانک مرکزی هم تمام تلاش خود را تا به امروز کرد تا با ساز و کار رایج این اقدام انجام شود و بدانید افزایش ارز برای دولت قابل پذیرش نخواهد بود./816/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات