۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۵۵۴۹۴۱

سوریه و موازنه جدید نظامی

سرنگونی یک فروند هواپیمای پیشرفته اف ۱۶ ارتش رژیم صهیونیستی می تواند در تغییر معادلات منطقه به سود محور مقاومت موثر باشد و شرایط بهتری برای تقویت حزب الله و دولت بشار اسد ایجاد کند.
هانی زاده

به گزارش سرویس سیاسی خبرگزاری رسا در اهواز، سرنگونی یک فروند هواپیمای پیشرفته اف 16 ارتش رژیم صهیونیستی در ارتفاعات جولان اشغالی قواعد جدیدی در معادلات منطقه ای  ایجاد کرد که این قواعد می تواند در تغییر رویکرد بازیگران بحران سوریه موثر باشد.

این هواپیما اخیرا با تجاوز به حریم هوائی سوریه اقدام به بمباران بخشی از تاسیسات نظامی کرده بود که پدافند هوائی مشترک سوریه و محور مقاومت با شلیک به موقع این هواپیما را سرنگون و یکی از دو خلبان آن کشته شد.

در استراتژی جنگی رژیم صهیونیستی دو گزینه به عنوان قدرت برتر این رژیم در حوزه نظامی مورد توجه قرار دارد.

نخستین  گزینه، برتری نیروی هوائی و استفاده از پیشرفته ترین هواپیماهای جنگی همراه با تقویت سیستم های دفاع هوائی است و گزینه دیگر تقویت زرادخانه اتمی است.

در حال حاضر و با توجه به امکان استفاده ارتش رژیم صهیونیستی از بمب هسته ای لذا تکیه این رژیم در تجاوز به کشورهای اطراف بویژه محور مقاومت استفاده از نیروی هوائی است.

سرنگونی این هواپیما پیام مهمی از سوی سوریه و محور مقاومت برای آمریکا و رژیم صهیونیستی به همراه دارد که اسرائیل از این پیام به خوبی رمز گشائی کرد.

نخست اینکه ارتش سوریه و محور مقاومت اخیرا با تشکیل یک اتاق جنگ مشترک توانستند بخش های مهمی از شرق و اطراف شهرهای ادلب، حماء و حلب را از وجود گروهک های تروریستی پاکسازی کنند.

این امر به مفهوم شکست گروهک های تروریستی تلقی می شود؛ از این رو آمریکا و رژیم صهیونیستی بصورتی مستقیم به عرصه های میدانی سوریه ورود پیدا کردند؛ بنابراین رژیم صهیونیستی بلافاصله پس از سرنگونی هواپیمای اف 16 خود اعلام کرد که به تجاوزات خود علیه سوریه ادامه خواهد داد و ایران را به ارسال یک پهباد پیشرفته حامل موشک ضد هوائی به فلسطین اشغالی متهم کرد.

اما اندکی بعد کابینه رژیم اسرائیل با تشکیل یک جلسه امنیتی فوق العاده با حضور بنیامین نتانیاهو اعلام کرد که ماموریت هوائی ارتش در حمله به پایگاه های نظامی و انبارهای مهمات سوریه و محور مقاومت به پایان رسیده است.

پیش از این نیز بشار اسد رئیس جمهوری سوریه تهدید کرده بود که اگر ارتش اسرائیل به تجاوزات خود علیه سوریه ادامه دهد ارتش سوریه، تل اویو را هدف موشک های دور برد خود قرار خواهد داد.

کارشناسان نظامی معتقدند که سوریه و حزب الله طی سالهای اخیر علی رغم درگیر بودن با گروهک های تروریستی در داخل سوریه به بازسازی و تقویت سیستم دفاع هوائی خود مبادرت کرده اند.

این سیستم دفاعی تکیه کمتری بر امکانات فنی روسیه به عنوان هم پیمان استراتژیک سوریه دارد و نوعی سیستم بومی سازی شده سامانه ضد هوائی  سام 7 روسیه تلقی می شود؛ لذا اتفاقات اخیر سوریه می تواند در تغییر معادلات منطقه به سود محور مقاومت موثر باشد و شرایط بهتری برای تقویت حزب الله و دولت بشار اسد ایجاد کند.

از سوی دیگر همزمان با سرنگونی هواپیمای اف 16 اسرائیل، جنبش های جهادی فلسطین از جمله حماس، جهاد اسلامی، جبهه خلق برای آزادی فلسطین یک اتاق عملیات مشترک میدانی تشکیل دادند و نیروهای خود را به حالت آماده باش درآوردند.

این آماده باش نشان می دهد که حوزه جغرافیائی محور مقاومت تا عمق اراضی اشغالی گسترش یافته و اگر اسرائیل به ماجراجوئی های خود ادامه دهد با یک جبهه گسترده داخلی و منطقه ای مواجه خواهد بود.

این جبهه از مارون الراس در جنوب لبنان آغاز و تا قنیطره در اطراف جولان اشغالی و درعا در جنوب سوریه تا غزه و کرانه غربی ادامه خواهد یافت.

در چنین فرایندی اگر ارتش اسرائیل به ماجراجوئی های خود علیه محور مقاومت ادامه دهد با یک اتاق عملیات مشترک که از یک فرماندهی واحد دستور می گیرد، روبرو خواهد بود و قطعا ارتش رژیم صهیونیستی نخواهد توانست در چند جبهه مختلف بجنگد.

لذا اکنون قواعد بازی در حوزه خاورمیانه و بویژه در سوریه تغییر یافته و ابتکار عمل زمینی و هوائی اکنون در اختیار محور مقاومت قرار گرفته است./9456/د103/ب1

حسن هانی زاده، تحلیلگر مسائل بین الملل

ارسال نظرات