۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۵۵۴۸۲۷
عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم مطرح کرد؛

پیوند مردم با مرجعیت مهم‌ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی مهم ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی را پیوند مردم با مرجعیت دانست و ایجاد فاصله میان مردم و روحانیت را مهم ترین چالش پیش روی آن برشمرد.
حجت‌الاسلام میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که انقلاب اسلامی تصویر چند قدرت در کنار هم است، گفت : مهم ترین عامل پیروزی انقلاب اسلامی پیوند نیروی مردم با نیروی مرجعیت و زعامت شیعه است.

عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم ادامه داد: بخش عظیم انقلاب اسلامی از درون نهاد توده مرم برخواسته شد و به دلیل تجمیع ایمان دینی مردم در پرتو هدایت روشنگرانه و حمایت مرجعیت شیعه به پیروزی رسید؛ البته در سال های اخیر این آگاهی در مصر نیز صورت گرفت اما به دلیل این که در پرتو هدایت عالمان دینی قرار نداشت ناتمام ماند.

وی اضافه کرد: در ماجرای ملی شدن صنعت نفت و ماجرای آیت الله کاشانی نیز قیام مردمی در پرتو عالم دینی دیده می شود اما به دلیل این که محوریت قیام بحث ملیت و منافع ملی بود موفق نشد، اما در انقلاب اسلامی محور انقلاب، شکوه معنویت و تجلی کرامت انسان و حاکمیت قانون اسلامی بود که به نتیجه رسید.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انقلاب اسلامی زمینه ساز برای انقلاب جهانی امام عصر(عج) است، اظهار کرد: این انقلاب باید در نقطه ای از جهان حتی به صورت ناقص خود را نشان دهد تا به دیگران بفهماند در قرن 20 در کنار حکومت های کارگری و دموکراتیک و دیگر حکومت ها، حکومت جهانی دیگری نیز می تواند توانمندی خود را در عرصه جهانی نشان دهد و آن حکومت دینی است.

وی افزود: نقش روحانیت در انقلاب اسلامی نقش راهبردی است یعنی در پرتو مدیریت آگاهانه علمای دین بود که انقلاب به بار نشست و در طوفان های بلا خود را حفظ کرد و امروز پس از گذشت چهار دهه دیده می شود شجره طیبه در قله عزت می درخشد.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با اشاره به روایتی از امام کاظم(ع) گفت: در روایتی از امام کاظم(ع) در کتاب بحارالانوار جلد 60 صفحه 214 در احوالات مردم قم نام انقلاب اسلامی و ویژگی های مردان و شیوه های حاکمیت آن آمده است؛ این یک تلنگر برای کسانی است که گمان می کنند انقلاب اسلامی دستاورد یک انقلاب صنعتی است.

عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم حوزه علمیه قم اضافه کرد: روایت امام کاظم(ع) نشان می دهد انقلاب اسلامی باید از جهت معنوی مورد توجه قرار گیرد نه مشکلات اقتصادی دهه 50 یا 40 همچنین حرکات و تحولات سیاسی که غرب و شرق به ارمغان آورده بود گرچه این موارد مؤثر بودند اما انقلاب اسلامی محصول ایمان ملت است بنابراین روحانیت در نقش انقلاب اسلامی مؤثر است و آن را نباید فراموش کرد.

وی با تصریح براین که نقش روحانیت در درک مشکلات و خلأهای معنوی مردم در ایجاد انقلاب اسلامی بسیار تأثیرگذار بوده است، گفت: البته روحانیت همیشه در تاریخ شیعه واسطه میان خلق و خدا و حتی واسطه میان مردم و خواسته های به حق آنان در عرصه سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بوده و نقش سازنده ای داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی ادامه داد: روحانیت نباید در ادامه حرکت عظیم از رسالت و مسؤولیتی که به دوش دارد شانه خالی کند و رابطه صمیمی خود با توده های ایمانی مردم را حفظ کند و در نقش زبان گویا و کارساز خواسته ها دینی، معنوی و در برخی موارد مادی مردم را ایفا کند.

وی به چالش های پیش روی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: مهم ترین چالشی که می تواند انقلاب اسلامی را با بحران مواجه کند ایجاد شکاف میان نیروی عظیم روحانیت در مدیریت فکری،اعتقادی و اجتماعی مردم و ضعف ایمان دینی مردم و قوی ترشدن نیاز های دیگر مردم است؛ یعنی اگر نیاز اقتصادی مردم رنگ قوی تری از نیازهای معنوی آنان گرفت و روحانیت نیز از درون توده های مردم فاصله گرفت و نقش محوری مرجعیت را از دست دهد و مردم به عنوان الگو پذیری از بزرگان دینی از ستارگان سینماها و باشگاه های ورزشی الگو گیرند در ادامه حیات نظام باید تردید کرد./1324/ت۳۰۲/ی

 

ارسال نظرات