۲۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۵
کد خبر: ۵۵۴۵۴۲
لاله افتخاری در گفت‌وگوی اختصاصی با رسا:

حق "گفتمان انقلاب" ادا نشده است/ چرخش به سمت "غرب" اشتباه فاحش است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: متأسفانه در مسأله زنان و خانواده حرکت و چرخشی به سمت غرب و اسناد بین‌المللی که بعضا در مغایرت جدی با آموزه‌های دینی و مسائل فرهنگی مردم است، مشاهده می‌شود.
لاله افتخاری

لاله افتخاری عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا  انقلاب ایران را یک انقلاب فرهنگی دانست، اظهار داشت: وجه تمایز انقلاب ایران با دیگر انقلاب‌های جهان، فرهنگی بودن آن است و بقای آن‌ هم به همین دلیل است که فرهنگ مبتنی بر دین و فطرت است و در همه عرصه‌های زندگی برنامه دارد.

وی در ادامه افزود: ساختارهای ارزشمندی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، کمیسیون فرهنگی مجلس، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارت‌خانه‌ها ایجاد شده است که نشان‌دهنده عدم نقصان در ساختار و قوانین است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تشریح آسیب‌های فرهنگی کشور پرداخت و گفت: در فرهنگ پیشرفت چشم‌گیری نداشته‌ایم؛ چراکه اقدامات صورت گرفته به‌صورت پراکنده و گاهی اوقات سلیقه‌ای بوده است و معمولا مسئولان وقت به‌جای تکمیل اقداماتِ مسئول قبلی، حرکت‌های انجام گذشته را صفر می‌کنند و بیش از آن‌که برنامه داشته باشند، به‌صورت سلیقه‌ای اقداماتی انجام می‌دهند که گاهی خوب است و گاهی هم صحیح نیست، همین موضوع موجب شده‌ است که با سرعت مطلوب کارها انجام نشود.

وی نگاه به فرهنگ را در کشور یک نگاه هزینه‌ای توصیف کرد و بیان کرد: در کشور نه تنها نگاه به فرهنگ متعالی و سرمایه‌گذاری نیست که یک نگاه هزینه‌ای و دسته چندمی وجود دارد، یعنی به فرهنگ به‌عنوان یک کار تشریفاتی نگاه شده است که از اولویت لازم برخوردار نیست؛ از این‌ رو مسائل دیگر همچون اقتصادی و سیاسی دچار آسیب شده است.

نماینده سابق مجلس در بیان چرایی عدم راه‌گشایی مصوبات مجلس گفت: معیارهایی که در انتخابات مجلس در نظر گرفته می‌شود معیار اسلامی نیست و در نتیجه دیدگاه‌ها، نطق‌ها و مصوبات  مجلس که بحق است گاهی دچار اشتباه و بازی در زمین دشمن می‌شود و همچنین انتخاب وزرا و دیگر مسئولان این گونه است.

نبود کار جمعی و بهره‌وری بالا مهم‌ترین آسیب فرهنگی

وی نبود کار جمعی و بهره‌وری بالا را از آسیب‌های فرهنگی شمرد و افزود: علت این مشکلات بی توجهی به فرهنگ غنی قرآنی و اسلامی است و این نگاه دسته چندمی خودش را در بودجه و اجرا نشان می‌دهد که دستگاه‌های فرهنگی کشور همان بودجه اندک را هم در یک تقسیم کار و فرار از تکرار کار دیگران عمل نمی‌کنند و به‌صورت جداگانه و جزیره‌ای عمل می‌کنند، نبود فرهنگ کار جمعی و بهره‌وری بالا در ایران و عدم مجاهدتی که در قرآن و سیره‌ ائمه اطهار(ع) وجود دارد از آسیب‌هایی است که وجود دارد و در اسنادی که می‌خواهد تهیه شود، فرهنگ به جای اینکه در پیشانی و رأس کار باشد در مراحل و بندهای بعدی گنجانده می‌شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اصلاحات و اصولگرایی بدون هم معنا ندارند به این معنا که اصلاحات بدون توجه به مبانی در جمهوری اسلامی جایگاهی ندارد و اصولگرایی هم بدون اصلاح کار، پیشرفت و حرکت سازنده اصولگرایی محسوب نمی‌شود.

وی درباره رویکرد دولت اصلاحات و تفاوت آن با اصولگرایی گفت: رویکرد دولت اصلاحات با اصولگرایی متفاوت است؛ اما نه صد درصد، چراکه در اصولگرایی صددرصد رویکردها مطلوب نیست و در اصلاحات هم می‌توان چنین تعبیری داشت؛ ولی متأسفانه در مسأله زنان و خانواده حرکت و چرخشی به سمت غرب و اسناد بین‌المللی که بعضا در مغایرت جدی با آموزه‌های دینی و مسائل فرهنگی مردم است، مشاهده می‌شود که گاهی اوقات هم جلوتر از کشورهای دیگر حرکت می‌کنیم و این چرخش خطا است.

نماینده سابق مجلس بیان کرد: وقتی در مسأله زنان و نظارت بر تساوی جنسیتی که خلاف شرع و مصلحت و فطرت است، نظارت بر عملکرد کشورهای دیگر در منطقه «آسیا پاسیفیک» به کشور ایران واگذار می‌شود، نشان می‌دهد که مسئولان کشور متوجه «کلاهی که بر سر آنها می‌رود» نیستند و یا این عدم توجه به‌خاطر حب قدرت و مسئولیت است، گرچه این مسئولیت تأثیر منفی داشته باشد و در آینده هم باعث نارضایتی کشورها و برخلاف مصلحت مسلمانان و حتی بت‌پرستان بر آنها نظارت داشتیم باشد و این حرکت و چرخش با اهداف نظام اسلامی، امام و رهبری صدوهشتاد درجه تفاوت دارد.

وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در مسأله گفتمان سازی انقلاب اسلامی بیان کرد: در بحث گفتمان سازی انقلاب اسلامی اقداماتی انجام شده و گاهی نشست‌هایی در دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و نهادهای مختلف برگزار شده است؛ اما حق آن به طور کامل ادا نشده است.

ضرورت حرکت فرهنگی متناسب با نیازهای جامعه و آموزه‌های دینی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در بحث فرهنگی بایستی مسئولان فرهنگی متناسب با نیاز جامعه، حرکت دنیا و آموزه‌های دینی تلاش و پیشرفت می‌کردند.

وی پی‌گیری بیانات رهبری را ضروری دانست و خاطرنشان کرد: در این موارد اقدامات لازم باید بر اساس محورهای بیان شده از سوی رهبری معظم انقلاب که مبتنی بر اسلام است انجام گیرد؛ چراکه کلام ایشان علاوه بر جایگاه رهبری نظام اسلامی، به‌عنوان یک کارشناس مسائل دینی و اجتماعی در حوزه‌های مختلف هم براساس حکم عقل و مصلحت باید نصب العین قرار گیرد و به تعبیر دیگر علاوه بر جایگاه ولایی ایشان، صرف جایگاه تخصصی رهبری هم برای کسانی که مفهوم ولایت جا نیفتاده است، حجت است.

افتخاری در پایان گفت: گفتمان رهبری باید در عرصه‌های مختلف مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و وظیفه متخصصان، صاحب نظران، اقشار مختلف و تریبون‌داران جامعه است که از همه ظرفیت‌ها برای این عرصه استفاده کنند./۸۷۶/ت۳۰۱/س

ارسال نظرات