۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۵۵۴۲۷۵
معاون پژوهشی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تشریح کرد؛

جزئیاتی از قابلیت های کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری»

دسترسی آسان به موضوعات آثار و بهره مندی از چکیده مفید تمامی آثار شهید مطهری از قابلیت های کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» است.
جزئیات

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی(ایسکا): حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد در نشست علمی «بررسی کتاب مقدمه ای بر حکومت اسلامی(اثر شهید مطهری)» به همراه رونمایی از کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» که چهارشنبه ۱۸ بهمن در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، سخنرانی کرد.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد گفت: دسترسی آسان به موضوعات آثار و بهره مندی از چکیده مفید تمامی آثار شهید مطهری از جمله قابلیت های کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» می باشد.

 حجت الاسلام والمسلمین محمدهادی یعقوب نژاد در نشست علمی «بررسی کتاب مقدمه ای بر حکومت اسلامی(اثر شهید مطهری)» به همراه رونمایی از کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» که در تالار امام مهدی(عج) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب فرمودند اگر می خواستم در برنامه های حوزه علمیه را بنویسم بلا شک یکی از موارد برنامه را این می دانستم که کتاب های آقای مطهری خوانده شود و خلاصه نویسی شود و امتحان داده شود. و امام راحل نیز آثار ایشان را تأیید کرده اند. پژوهشگاه در یک مرحله مجموعه آثار ایشان را نمایه سازی کرد و بر اساس آن، نرم افزارهای مختلف را ترتیب داد که آخرین آن، نسخه ۵/۳ نرم افزار مطهر است که در آن نرم افزار حدود ۱۷ هزار چکیده و حدود ۲۰ هزار نمایه و حدود ۲۱ هزار کلید واژه در آن قرار گرفته است.

وی گفت: اثری که تدوین کرده ام، افزون بر کار نرم افزار، این نرم افزار بازسازی شده و از مجموعه اصطلاحات و یا کلید واژه هایی که در آن نرم افزار وجود داشته، نیمی از آن حذف شده و در بخش فنی و نرم افزاری بعضی از سرچ ها می تواند مفید باشد اما در کارهای دستی بخشی جست و جو ها مفید نبود و حدود ۱۰ هزار موضوع را در این اثر آورده شده و شهید مطهری درباره آنها بحث کرده است.

مؤلف کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» تصریح کرد: بخشی از این موضوعات، موضوعات اصلی و بعضی دیگر ارجاعی هستند و در ابتدای این اثر آورده شده است که به عنوان مثال اگر کسی بخواهد ببیند که شهید مطهری درباره موضوعی بحث کرده است یا نه، با مراجعه به ترتیب الفبایی موضوع مورد نظر انتخاب می شود. به عنوان مثال شهید آیت الله مطهری از ۹۱ اثر خود در ۱۵ کتاب و در ۷۴ مورد درباره حکومت اسلامی بحث می کند. از ده هزار موضوعی که در این کتاب ذکر شده، حدود ۵ هزار مورد کلید واژه های اصلی هستند و همین حدود، ارجاعی هستند که با رجوع به آنها اطلاعات درج شده است.

وی افزود: کار دیگری که در این اثر صورت گرفته، شهید مطهری در آثار خود تنها درباره حکومت اسلامی بحث نکرده بلکه درباره جمهوری اسلامی نیز به این موضوع پرداخته است و در کتاب هایی که در این باره سخن گفته، آدرس آن کتاب ذکر شده است. همچنین در ذیل کلمه ایران درباره حکومت اسلامی سخنانی دارد. از ۹۱ جلد از آثار شهید مطهری  بحث حکومت اسلامی را تحت سه عنوان حکومت اسلام، جمهوری اسلامی و ایران آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین یعقوب نژاد اظهار داشت: بخش دیگر کتاب، چکیده ها است که چکیده هر کدام از آثار شهید مطهری در این اثر آورده شده است. آثار این عالم عمدتا نوشته های ایشان نیست بلکه پیاده شده صوت سخنرانی های ایشان است. در مورد آثار شهید مطهری عمدتا گفتار، مصاحبه ها و سخنرانی های وی می باشد.

وی گفت: درباره هر اثر شهید مطهری، در ابتدا توضیحاتی درباره کتاب مورد نظر آورده شده و در ادامه چکیده ریزی از هر اثری آمده است و به عنوان مثال خلاصه کتاب چند صد صفحه ای شهید مطهری در چند صفحه آورده شده است.

مؤلف کتاب «فرهنگ موضوعات و چکیده آثار شهید مطهری» خاطرنشان کرد: ارتباط دیگر چکیده ها با موضوعات در اثر حاضر این است که جدای از آدرس ذکر شده مطالب، آدرس چکیده آن اثر در همین کتاب، آمده است./۹۲۵/ د ۱۰۳/ش

منبع:روابط عمومی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم

 

ارسال نظرات