۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۵۴۲۷۴
آیت الله جوادی آملی:

نقد و اعتراض نباید سبب مقابله با حکم الهی شود | انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید، گفت: این نظام ایران را در همه جهان عزیز کرد، زیرا در زمان طاغوت هیچگونه استقلالی در کشور وجود نداشت.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق هفتگی خود با اشاره به اینکه ریشه ارتکاب بسیاری از گناهانی همچون نگاه به نامحرم، رشوه خواری، اختلاس و غیره به ضعف در عقل عملی بازمی گردد، گفت: تنها علم به مسائل اخلاقی کافی نیست، چراکه قوه امتثال امور اخلاقی عقل عملی است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: افراد به سبب این مرتکب گناه می شوند که عقل عملی آن ها تحت هوا و هوس ها گرفتار شده است؛ بنابراین انسان باید با درک و‌ تقویت قوه عقل عملی از بند هوی و هوس ها رهایی یابد.

وی جریان کشف حجاب از سوی عده ای را محکوم کرد و ابراز داشت: آن خدایی که زن را آفریده است، دستور داده که این اندام او باید پوشیده باشد، بر این اساس کشف حجاب حرکتی نادرست است؛ همه اعتراض، نقد و غیره دارند، اما کسی نباید در برابر حکم و فرمان الهی قیام کند.

مفسر برجسته قرآن کریم با تأکید بر ضرورت حضور حداکثری بانوان در راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد: زنان باید به میدان آمده و از حجاب دفاع کنند و آن را جلوه بخشند.

وی همچنین با دعوت از آحاد ملت ایران برای حضور پرشور در راهپیمایی ۲۲ بهمن، ظلم ستیزی و اتحاد را پیام راهپیمایی ۲۲ بهمن دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی مظهر «صراط الذین انعمت علیهم» است؛ ظلم ستیزی و دفاع از مظلومان یکی از نعمت های الهی است که شامل حال ملت ایران شده است.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی به ایران هویت بخشید، بیان کرد: این نظام ایران را در همه جهان عزیز کرد، زیرا در زمان طاغوت هیچگونه استقلالی در کشور وجود نداشت.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم همچنین در ابتدای این جلسه به تشریح و تفسیر جملات حکیمانه نهج البلاغه پرداخت و گفت: انسان در صورتی عالم ربانی می شود که علومی همچون انسان شناسی، جهان شناسی و علومی که مربوط به ابدیت انسان است را مطالعه کند؛ این علوم در فقه و اصول پیدا نمی شود، بلکه همه آنها در مبانی اصیل دین یعنی قرآن کریم، نهج البلاغه و غیره یافت می شود.

وی به فرازی از جملات حکیمانه نهج البلاغه اشاره کرد و با بیان اینکه زبان انسان باید تحت مدیریت عقل قرار بگیرد، اضافه کرد: انسان نباید فرمانده درونی خود را زبانش قرار دهد، چراکه بر اساس روایات، هر کس این کار را انجام دهد، سند هلاکت خودش را امضا کرده است؛ نویسندگان، گویندگان و اهل قلم باید توجه داشته باشند که هر چیزی را بدون تعقل و تفکر ننویسند و یا نشر ندهند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اولین جمله قصار امیرمؤمنان(ع) اظهار داشت: با توجه به خطبه ها و نامه های حضرت(ع) چگونه رفتار کردن در همه عرصه ها اعم از فتنه، شورش، برخورد با ظالم، دفاع از مظلوم و غیره روشن شده است؛ حضرت به ما می فهمانند در جاهایی که فتنه بر انسان مبهم است، باید به گونه ای عمل کند که نه فتنه را تقویت و نه فتنه گران را سواری دهد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات