۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۵۵۴۲۱۹
بررسی بازتاب سخنان کارشناس یزدی؛

"همسرداری" چالش فمینیسم

دور شدن از آموزه‌های دینی در روابط خانوادگی و آداب همسرداری باعث می‌شود که اعمالی همچون شستن پای همسر، ذلت گونه و منافی حق زن تلقی شود.
خانواده فمینیسم

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، اخیرا کلیپی از یک کارشناس یزدی که  در شبکه استانی یزد پخش شده بود، بازنشر وسیعی شده و بازتاب‌های زیادی داشت.  

کارشناس خانواده این برنامه در ویدئوی منتشر شده از این برنامه می گوید: «کاری که از خانم ها می خواهم انجام بدهند و مطمئن هستم که در برابرش جبهه می گیرند، این است اگر می خواهند تا یک ماه مردشان شارژ باشد، از تشت آب استفاده کنند .یک تشت آب ولرم که چند گلبرگ روی آن ریخته یا گلاب و نمک دریایی که برای کاهش استرس خوب است در آن می ریزیم و اگر بخواهیم خیلی کولاک کنیم، به جای آب در تشت، شیر می ریزیم. سپس از شوهرتان بخواهید پاهایش را در تشت بگذارد و شروع به ماساژ پاهای وی کنید تا معجزه اش را در زندگی تان ببینید. به شوهرتان بگویید که آقایی می خواهم جادوی عشقت کنم و به تو بفهمانم که چقدر دوستت دارم همان طور که ماساژ می دهید، یک بوسه هم بر پای شوهرتان بزنید.»

وی در تبیین علت بوسه زدن بر پای همسر، حدیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را بیان می‌کند که از حضرت نقل شده «اگر شرک نبود و امر می کردم که برای بنده‌ای سجده کنید، دستور می‌دادم که برای همسرانتان سجده کنید.»

این سخنان بازتاب زیادی داشته و مخالفین و موافقینی را به همراه داشته است؛ به حدی‌ که وزیر بهداشت هم نظراتی در این باره داد و ظاهرا مطالب این کارشناس را تأیید کرد. طبیعتا این مواضع به مذاق فمینیست‌ها خوش نمی آید و این مطالب را  نوعی ذلت پذیری و ناقض حقوق زن می‌دانند.

اثرات مثبت توصیه‌های خانم کارشناس

شاید در نگاه نخست این کار سبُک  و دور از شأن به نظر آید ولی اگر  از نگاه روانشناسی  به این مقوله نگاه کنیم طبیعتا این کار اثرات مثبتی را در وجود مرد می‌گذارد و حقیقتا محبت‌آور است و می‌تواند باعث گرم شدن کانون خانواده شود. با این وضعیت آیا مرد به خودش اجازه می‌دهد که با همسرش تندی کند و  با او بد رفتاری داشته باشد؟ اگرشخص تند مزاج و بداخلاقی هم باشد چه بسا با چنین رفتاری نرم شود و به مرور بداخلاقی را ترک کند. همچنین چه بسا باعث می‌شود که مرد برای زندگی و همسر خود تلاش و فداکاری بیشتری کند.

نکته‌ای که در اینجا حایز اهمیت است این است که آیا این کار منافی عزت زن است و با شأن او سازگاری ندارد؟

حقیقت این است که زمانی این کار منفی جلوه می‌کند که رابطه عاطفی درخانواده حکم‌فرما نباشد و جایگاه زن و مرد در خانواده برای هریک از طرفین مشخص نباشد. حاکمیت تفکر فمینیستی نیز در چنین برداشتی نقش اساسی دارد.

رضایت شوهر، معیاری مهم برای جایگاه زن

نکته اساسی دیگر این است که دور شدن از آموزه‌های دینی در روابط خانوادگی و آداب همسرداری باعث می‌شود که چنین اعمالی ذلت گونه و منافی حق زن تلقی شود.

خوب شوهرداری، جهاد زن شمرده شده است. رضایت شوهر از زن، از نکات مهمی است که در آموزه‌های دینی به آن تأکید شده است.

در حدیث است که برای زن هیچ شفیعی نزد پروردگارش به اندازه رضایت شوهرش سودمندتر نیست.   (خصال/ج2/ص588)

در روایت دیگری فرموده‌اند: خوشبخت است، خوشبخت است، آن زنی  که شوهرش را بزرگ دارد و به او آزار نرساند و همیشه از شوهرش فرمانبری کند. (وسایل الشیعه/ج16/ص280)

اینها نمونه‌ای اندک از احادیث معصومین است که در این باره وارد شده است؛ با این وجود به این نتیجه می‌رسیم که ظاهرا چنین پیشنهادی از طرف این خانم کارشناس مشکلی ندارد و اتفاقا در راستای همین رضایتمندی و خوب شوهرداری کردن است. حدیثی هم که خود این کارشناس نقل کرد مؤید دیگری بر این مدعا است.

البته این بدان معنا نیست که حتما این نمونه رفتارها باشد تا رضایتمندی و جلب محبت صورت گیرد، ولی به هر حال این هم راهی است و منافاتی با شأن زن ندارد.

برخی هم کلیّت این مطلب را می‌پذیرند؛ ولی چنین نمونه خاصی را قبول نمی‌کنند و راه‌های دیگری را برای جلب محبت ارائه می‌دهند.

 نظر دو فعال فرهنگی درباره سخنان کارشناس یزدی

در پایان به دو نمونه از اظهاراتی که درباره این کلیپ مطرح شده اشاره می‌شود.

سید محمود رضوی، تهیه کننده سینما در توئیتر خود درباره توصیه کارشناس یزدی  نوشت: «دخترهای من هم کلیپ کارشناس یزدی را دیده بودن و برای به آرامش رسیدن، جلوگیری از سکته مغری و آموزش همسرداری برای آینده و گول زدن بابا برای زود آمدن به خانه با همکاری همسر جان تشت آب و گلاب و گل و نمک دریایی مهیا کردند. حال داد، خدا به بانی خیر عطا کند.»

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در توئیتر خود می‌گوید: «فرض کنید آن کارشناس یزدی که سخنانش به جای نقد به سخره گرفته شد می‌گفت باید ازدواج سفید کنیم ، مرد با مرد و زن هم با زن می‌تواند ازدواج کند، چه اشکال دارد؟ اگر گفته بود، اکنون به عنوان یک زن مدرن، روشنفکر، مدافع حقوق زن و مدافع حقوق بشر به جهان معرفی شده بود.» /999/ی۷۰۴/س

بابک شکورزاده، پژوهشگر حوزوی

ارسال نظرات