۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۵۴۱۸۶
آیت الله مکارم شیرازی:

نظریات اخلاقی اسلام با تکیه بر آیات و روایات تبیین شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: اگر بتوانیم نظریات اسلام در مورد اخلاق را با تکیه بر آیات، روایات و عقل برای افراد بیان کنیم، مجموعه اخلاقی جدیدی هویدا می شود که در هنگام قرار گرفتن آن در دست غیر مسلمانان سبب جذب آنها به اسلام خواهد شد.
جلسه درس اخلاق حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امشب در درس اخلاق ویژه طلاب با اشاره به اینکه موفقیت در مباحث اخلاقی مبتنی بر کسب توفیق از سوی خداوند است، گفت: باید دست به دامان توفیق الهی بزنیم تا بر نفس و خواسته های نفسانی پیروز شویم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به تبیین معنای توفیق پرداخت و اظهار داشت: فراهم آمدن اسباب برای رسیدن به مقصد و هدف اصلی زندگانی که بیان باشد از اخلاق فاضله و سعادت حقیقی را توفیق می گویند؛ البته ناگفته نماند که خداوند این توفیق را فراهم می کند، اما شرط آن این است که انسان از خود شایستگی نشان دهد.

وی افزود: بر اساس روایات، تا توفیق الهی نباشد انسان نمی تواند در مراتب معنوی به جایی برسد، چراکه توفیق الهی انسان را از مفاسد اخلاقی دور نگاه داشته و سعادت حقیقی را برایمان به ارمغان می آورد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی توفیق در ایمان و اعتقادات را یکی از انواع توفیقات الهی خواند و خاطرنشان کرد: کسی که در مسیر هدایت قرار گیرد خداوند هدایت های بیشتری را نصیب او می کند تا با شبهات و سختی ها ایمانش متزلزل نشود.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان اینکه یکی دیگر از انواع توفیقات الهی، توفیق اخلاقی است، عنوان کرد: خداوند بدین وسیله کفر، فسق و فساد را در دل مؤمن زشت و منفور جلوه می دهد و از سوی دیگر فضائل اخلاقی را در قلب آنها زیبا جلوه می دهد تا آنها را انجام دهند.

وی توفیق در اعمال را سومین نوع از توفیقات الهی برشمرد و گفت: اگر بخواهیم اعمالمان خالص شود باید سعی کنیم با تقواپیشگی، توفیق الهی را کسب کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به داستان قرآنی حضرت یوسف(ع) یادآور شد: گاهی توفیق الهی در بلا و مصیبت است؛ با مطالعه داستان یوسف پیامبر(ع) در می یابیم که زندان رفتن برای ایشان منشأ خیر شد، زیرا بدین وسیله در دام زلیخا گرفتار نیامد، از ایشان رفع اتهام شد و همچنین سبب شد تا به مقام عزیز مصر برسد؛ بر این اساس توفیقات الهی اسباب و موانعی دارد که انسان باید نسبت به اسباب اهتمام ورزیده و از موانع دوری کند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه اخلاق به دو شاخه عمومی و خصوصی تقسیم می شود، شاخه های اخلاق عمومی را اخلاق در مقابل خداوند، اخلاق در مقابل خلق، اخلاق در برابر خود و اخلاق در برابر محیط زیست دانست و اظهار داشت: اخلاق خصوصی 10 شاخه دارد که اخلاق در خانواده، اخلاق در پزشکی و مواردی از این دست را شامل می شود.

وی در پایان تأکید کرد: علمای اخلاق تا کنون نتوانسته اند همه مباحث اخلاقی را تبیین کنند؛ اگر ما بتوانیم نظریات اسلام را با تکیه بر آیات، روایات و عقل برای افراد بیان کنیم، مجموعه اخلاقی جدیدی هویدا می شود که در هنگام قرار گرفتن آن در دست غیر مسلمانان سبب جذب آنها به اسلام خواهد شد./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات