۱۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۹
کد خبر: ۵۵۴۱۶۶

انتشار بیست و دومین شماره فصلنامه سراج منیر + چکیده

مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و دومین شماره فصلنامه سراج منیر ویژه تابستان ۱۳۹۵ را منتشر کرد.
فصلنامه سراج منیر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و دومین شماره فصلنامه سراج منیر ویژه بهار 1395 را به مدیر مسؤولی حجت الاسلام مهدی مکارم و سردبیری حجت الاسلام مهدی فرمانیان منتشر کرد.

عنوان سرمقاله  این شماره،  عربستان سعودی؛ محور شرارت است و مقالات این فصلنامه عبارتند از:

آثار و نتایج کنگره بین‌المللی خطر جریان‌های تکفیری در مصاحبه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر زمانی

بررسی دیدگاه وهابیت به آیه «قال یا ایها الملؤا ایکم یأتینی بعرشها» با تأکید بر دیدگاه العروسی

درآمدی بر جریان فکری لیبرال‌های سعودی

واکاوی نقش غرب در گسترش جریان‌های تکفیری

بررسی دیدگاه وهابیت نسبت به آیه 194 سوره اعراف

بررسی و نقد دیدگاه شوکانی در مسأله ساخت بارگاه

جنگ‌های ایدئولوژیک القاعده شبه جزیره عربستان در داخل و خارج از کشور

همچنین دو گزارش با عناوین: عالمان منتقد وهابیت و سلسله گزارش‌هایی از آثار اهل سنت در نقد افکار وهابیت و گزارشی از کتاب «حسن المقصد فی عمل المولد» در این شماره از فصلنامه بررسی شده است.

بررسی دیدگاه وهابیت به آیه « قال یا ایها الملأ ایکم یأتینی بعرشها» با تأکید بر دیدگاه العروسی

فرامرز ابراهیمیان

چکیده: یکی از دلایل وهابیت برای منع درخواست و طلب حاجات از اولیاء الهی در اموری که از توان بشری خارج است، این است که این امور از مواردی است که فقط خداوند بر آن قادر است (لا یقدر علیه الا الله) لذا طلب و درخواست از اولیاء الهی جایز نبوده و شرک است.

العروسی یکی از وهابیان است که این آیه شریفه را در کتابش ذکر کرده و برخلاف مفسرین اهل سنت تفسیر و تأویل نموده است. در این آیه شریفه حضرت سلیمان(ع) از دیگران؛ طلب و درخواست احضار تحت بلقیس را دارد در حالی که احضار تخت از نمونه کارهایی است که انسان عادی قادر بر آن نیست. این مقاله به تبیین آیه و جایگاه آن از نظر وهابیت و پاسخ به اشکالات العروسی می‌پردازد. با توجه به بررسی‌های انجام گرفته، وهابیت درباره این آیه ادعا می‌نماید بی‌اساس بوده و دلیل محکمی در این زمینه ندارد.

 

درآمدی بر جریان فکری لیبرال‌های سعودی

محسن عبدالملکی

چکیده: حضور جریان لیبرال در عربستان، میزان نفوذ، مراحل و پیامدهای آن بر آل سعود، از جمله مسائل پرمناقشه در سال‌های اخیر بوده است. با آنکه برخی منکر وجود جریان در عربستان‌اند، برخی بدان اقرار نموده و از گستره نفوذ آن سخن گفته‌اند.

 فضای بحرانی دهه 1990 م، تجدید نظرطلبی برخی از وهابیان؛ غرب‌زدگی خانواده پادشاهی، اکتشاف نفت و ورود نیروی کار به عربستان با فکرهای متنوع، برخوردهای تند و سخت‌گیرانه مؤسسات وهابی با مردم، گشوده شدن درهای اینترنت به روی ساکنان عربستان، از جمله عوامل زمینه‌ساز گسترش جریان لیبرالیسم در عربستان سعودی است و تنوع لیبرال‌های سعودی، کیفیت روابط آنها با جامیان و صحوی‌ها از دیگر مسائل مرتبط با این جریان است.

 

واکاوی نقش غرب در گسترش جریان‌های تکفیری

 مصطفی ورتابی کاشانیان

چکیده: حمایت غرب از گروه‌های در دو عرصه نرم‌افزار و سخت‌افزار صورت می‌گیرد. در عرصه نرم‌افزار گاهی با کمک رسانه‌ها به تغییر افکار عمومی دامن می‌زنند و گاه با لابی‌گری در سازمان بین‌المللی و یا حمایت اطلاعاتی، مستشاری و یا حتی اعمال تحریم ضد مخالفان تکفیری‌ها، آنها را مورد حمایت خود قرار می‌دهند.

 در عرصه سخت‌افزاری نیز با کمک مستقیم تسلیحاتی یا با ایجاد تسهیلات در امر انتقال کمک از کشورهای دیگر به گروه‌های تکفیری و در نهایت با حمله نظامی به مخالفان تکفیرها به رشد و توسعه هر چه بیشتر این جریانات دامن می‌زنند.

در این تحقیق سعی شده با رویکرد توصیفی ـ تحلیلی به اثبات گونه‌های متفاوت حمایت دولت‌ها غربی از جریان‌های تکفیر پرداخته شود.

 

بررسی دیدگاه وهابیت نسبت به آیه 194 سوره اعراف

مرتضی ابراهیم‌پور

چکیده: یکی از آیات که وهابتی با تحلیل نادرست آن، حکم شرک دیگر مسلمان می‌دهند، آیه 194 اعراف؛ «ان الذین تدعون من دون الله عباد امثالکم» است. در این نوشتار سعی بر آن است تا با تحلیل معانی مختلف «دعاء» و نیز تبیین مفهومی «من دون الله» و «عبادت» به شبهات وهابیت پاسخ داده شود.

برخلاف ادعای وهابیت، صرف هر درخواستی که از سوی مسلمانان از پیامبران و صالحان(ع) صورت می‌گیرد. مترداف معنای عبادت نیست؛ بنابراین شرک عبادی محسوب نمی‌گردد؛ پس وهابیت در این خصوص مبنای صحیح ندارد.

 

بررسی و نقد دیدگاه شوکانی در مسأله ساخت و بارگاه

سید حمید حسینی

چکیده: سلفیه وهابیت و در رأس آنها ابن تیمیه و پیروانش، بناها و بارگاه‌های ساخته شده بر روی قبور را از نشانه‌های کفر و شرک می‌دانند؛ بدین تربیت قبور انبیاء و صالحان را به بت‌های مشرکان تشبیه و حضور مسلمانان در چنین مشاهدی را عبادت آنان برمی‌شمارند.

 شوکانی نیز با تأثیرپذیری از وهابیت، ساخت گنبد و بارگاه بر روی قبور را حرام و بدعت می‌داند. وی ساخت گنبد و بارگاه را فتنه‌ای بزرگ برای گمراه کردن امنیت اسلامی و نیرنگ خطرناک از سوی شیطان برای منحرف کردن مسلمان می‌داند.

 وی برای اثبات مدعای خود به ادله مانند اتفاق امت، روایات وقوع در شرک استناد می‌کند و این نوشتار به بررسی و نقد ادله شوکانی در مسأله ساخت گنبد و بارگاه می‌پردازد.

 

جنگ‌های ایدئولوژیک القاعده شبه جزیره عربستان در داخل و خارج از کشور

رابین سیمکاس

مترجم: محمدجواد امید

چکیده: بررسی افکار و فعالیت‌های شاخه‌های القاعده در کشورهای اسلامی یکی از نیازهای اساسی منطقه است رابین سیمکاس در مقاله‌ای با اذعان به اینکه القاعده عربستان؛ گروهی نیرومند است؛ به بررسی عملیات‌های این گروه پرداخته‌اند و به نفوذ این گروه در یمن به همراه دیگر بازیگران سیاسی‌اش، همچون اخوان المسلمین و حوثی‌ها اشاره کرده و به شکاف میان ایمن الظواهری و ابوبکر بغدادی تأکید می‌کند.

 او با ذکر شواهدی نزدیکی میان القاعده عربستان به داعش را مطرح نموده؛ اما در پایان، این نظریه که القاعده عربستان به داعش پیوسته است را نمی‌پذیرد. سپس با اشاره به نفوذ عربستان در یمن و متأثر شدن این گروه از داعش، به جنبش حوثی‌ها پرداخته است.  وی جنبش حوثی‌ها را، بازخورد طبیعی فقر و مشکلات سیاسی کشور یمن می‌داند.

گفتنی است؛ مؤسسه دارالإعلام لمدرسة اهل البیت(ع) بیست و دومین شماره فصلنامه علمی ـ ترویجی «سراج منیر»، را در ۲۰۰ صفحه، به قیمت ۷۰۰۰ تومان منتشر کرده است./۹۹۸/ن۶۰۲

ارسال نظرات