۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۴
کد خبر: ۵۵۳۷۷۴
مجموعه یادداشت انقلاب اسلامی(۶)

تولید ملی؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

رونق تولید ملی به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی با ایجاد خودکفایی، کاهش وابستگی و اشتغالزایی، می تواند همچون اکسیری بر زخم شکاف و بی عدالتی اقتصادی مرهم نهاده و با بی اثر کردن تحریم های دشمن، اقتصاد کشور را از پرتگاه سقوط نجات دهد.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، موضوع اقتصاد مقاومتی در چند سال اخیر از سوی رهبر انقلاب به عنوان یک راهبرد اساسی در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور مطرح شده و ایشان توجه به اقتصاد مقاومتی و ارکان آن را رمز پیشرفت و حل مشکلات اقتصادی کشور می دانند.

در حقیقت باید اذعان کرد که هر چند انقلاب اسلامی در زمینه های گوناگون سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و فکری و ایدئولوژیک توانست تأثیر شگرفی بر منطقه و جهان بگذارد، اما حوزه اقتصاد به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه های مدیریتی جامعه، هنوز با چالش‌های جدی مواجه است و دولت های گوناگون از ابتدای انقلاب تاکنون با بهره گیری از نظام های اقتصادی سوسیالیستی و یا لیبرال و در برهه هایی نیز ترکیبی از این دو نظام اقتصادی، تلاش کرده اند بگونه ای اقتصاد بیمار کشور را مدیریت کنند که البته دستاورد نهایی این دو روش مدیریت اقتصادی، تورم‌های کمرشکن، رکود، بیکاری، ایجاد فاصله طبقاتی و بی‌توجهی به عدالت اقتصادی در حوزه تولید و توزیع ثروت بوده است.

با توجه به همین موضوع نیز رهبر انقلاب بارها بر موضوع اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفا بخش اقتصاد کشور تأکید کرده اند و با نامگذاری سال‌های اخیر با عناوین اقتصادی، اهمیت موضوع اقتصاد را بیان کرده اند  و در سال جاری نیز با ضمیمه کردن بحث اشتغال و حمایت از تولید ملی به موضوع اقتصاد مقاومتی، نقشه راه برون رفت از وضعیت نابه سامان نظام اقتصادی حاکم بر کشور را ترسیم کرده اند.

اقتصاد مقاومتی؛ اکسیر شفا بخش اقتصاد کشور

اقتصاد مقاومتی واژه پرتکراری است که در سال‌های اخیر بارها از سوی رهبر انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است که بر ارکانی مانند مقاوم بودن اقتصاد، استفاده از همه‌‌ى ظرفیت‌هاى دولتى و مردمى، حمایت از تولید ملى، مدیریت منابع ارزى و مدیریت مصرف استوار است و با تشخیص حوزه‌های نفوذ و فشار و در تلاش برای کنترل و بی‌اثر کردن آن تأثیرها و در نهایت تبدیل تهدیدات به فرصت است و در حقیقت در پی مقاوم سازی، بحران زدایی و ترمیم ساخت ها و نهادهای فرسوده و ناکارآمد موجود اقتصادی است.

رهبر انقلاب در تبیین اهمیت اقتصاد مقاومتی می فرمایند: « امروز یکی از چیزهایی که از لحاظ عملی مهم است، مسأله اقتصاد است؛ دشمن روی اقتصاد کشور ما متمرکز شده. از نظر دشمن، اقتصاد کشور یک نقطه‌ی ضعفی است که [او] می تواند با تکیه‌ بر آن نقطه‌ی ضعف، مقاصد سوء خودش را در مورد کشور عزیز ما و در مورد جمهوری اسلامی اِعمال بکند؛ باید روی اقتصاد [کار کرد]. من گفتم اقتصاد مقاومتی، یعنی اقتصادی که از درون می جوشد و احتیاج ما را به دیگران کم می کند و استحکام کشور را در مقابل تکانه‌های خارجی افزایش می دهد؛ این معنای اقتصاد مقاومتی است.»( بیانات در دیدار مردم اصفهان1395/08/26)

به هر روی اقتصاد مقاومتی با فعال کردن تولید درونی کشور و حمایت از تولید داخل و بستن راه‌های نفوذ اقتصادی، به مقاوم‌سازی اقتصاد در برابر تکانه ها و فشارهای اقتصادی دشمن پرداخته و نظام اقتصادی کشور را از سوء استفاده های دشمن مصون نگه می دارد.

تولید و اشتغال؛ ستون فقرات اقتصاد مقاومتی

تولید و اشتغال به عنوان دو بخش مهم و مورد توجه در بحث اقتصاد مقاومتی، رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند به گونه‌ای که حمایت از تولید داخل و تلاش در جهت رونق جریان تولید با توجه به ویژگی درونزایی اقتصاد مقاومتی، سبب افزایش اشتغال و به کارگیری نیروی کار توانمند می شود.

در حقیقت می‌توان گفت که تولید ملی و حمایت از آن به عنوان ستون فقرات اقتصاد مقاومتی، می تواند با ایجاد خودکفایی و کاهش وابستگی، اشتغالزایی، جلوگیری از خروج منابع مالی و سرمایه‌های فکری و انسانی می تواند همچون اکسیری بر زخم شکاف و بی عدالتی اقتصادی مرهم نهاده و با بی اثر کردن تحریم های دشمن، اقتصاد کشور را از پرتگاه سقوط نجات دهد.

در واقع حمایت از تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی سبب «ایجاد استقلال اقتصادی و سیاسی»، «ایجاد کار و اشتغال»، «افزایش ابتکارات تولیدکنندگان»، « افزایش ثروت ملی»، « کاهش تورم» و «کنترل نقدینگی» می شود و می تواند اقتصاد بیمار کشور را علاج کند.

قاچاق کالا و مرگ ناگهانی تولید ملی

قاچاق کالا به عنوان یکی از موضوعات نگران کننده در اقتصاد ایران، تولید در کشور را با چالش جدی مواجه کرده است به گونه ای که ورود  15 تا 25 میلیارد دلار کالای خارجی به صورت غیر قانونی به بازارهای کشور سبب شده تا بسیاری از صنعت گران و تولیدکنندگان داخلی با مشکلات جدی مواجه شده و به مرز ورشکستگی برسند.

در حقیقت رونق تولید داخل و به تبع آن رفع مشکل بیکاری، نیازمند توجه جدی در بحث مبارزه با قاچاق کالا و تأمین امنیت تولید و بازار مصرف اس؛ مسأله ای که رهبر انقلاب نیز بر آن تأکید داشته و می فرمایند: « مسؤولان اقتصادی، اقتصاد مقاومتی را جدّی بگیرند. تولید داخلی، منع واردات، جلوگیری از قاچاق؛ اینها آن اوّلی‌هایش است. امسال سال اشتغال است.... در زمینه‌ اشتغال و در زمینه‌ تولید داخلی و تولید ملّی، فعّالیّت ها باید افزایش پیدا کند؛ باید مضاعف بشود، عقب‌ماندگی‌ها باید جبران بشود... ظرفیّته ای داخلی کم نیست، زیاد است و کارهای اوّلی هم که باید انجام بگیرد، کارهای روشن و خوبی است»( بیانات در دیدار نخبگان جوان علمی۱۳۹۶/۰۷/۲۶)

در واقع رونق چرخه‌های اقتصادی و صنعت کشور از طریق حمایت از تولید ملی صورت می گیرد و تجربه کشورهای گوناگون نیز نشان داده است که بهترین راه درمان بیکاری و ایجاد اشتغال، باور به تولید ملی و فعال کردن ظرفیت های درونی کشور و مبارزه با ورود کالاهای خارجی از مبادی غیرقانونی و به صورت قاچاق است.

مشارکت مردمی؛ رمز حمایت از تولید ملی

مردم به عنوان مصرف کننندگان نهایی محصولات تولید داخل، نقش مهم و تأثیرگذاری بر رونق تولید داخل دارند بگونه ای که با اصلاح الگوی مصرف مردم و تبیین اهمیت حمایت از تولید داخلی،  رونق گذشته بر بازار محصولات داخلی حکمفرما شده و صنایع و کارخانجات جان تازه ای می گیرند و اشتغال سر و سامان می یابد.

البته نباید از این نکته نیز غفلت کرد که تولید کنندگان نیز باید با افزایش کیفیت کالاهای تولیدی، رغبت لازم در مشتری برای خرید کالای تولید داخل را ایجاد نمایند.

در حقیقت حمایت از تولید داخل به معنای رونق تولید صادرات محور و اشتغال زاست که در نهایت سبب رفع مشکلات اقتصادی و اقتدار اقتصاد کشور می شود.

به طور خلاصه می توان گفت که با تعیین اولویت های تولید به محوریت صنایع تبدیلى محصولات کشاورزى، صنایع غذایى، کارگاه‌هاى پوشاک به‌ویژه به صورت خانگى، ریسندگى و بافندگى، استفاده از مزیت نسبى کشور در نفت و گاز ،صنایع پایین دستى در پتروشیمى و گاز و شیمی و با بهره گیری از ظرفیت های درونی اقتصاد کشور می توان ضمن رونق تولید داخل، گره کور اشتغالزایی در کشور را باز کرده و فلش رو به بالای بیکاری در کشور را به سوی پایین هدایت کرد که این امر مستلزم حضور فعالانه نخبگان اقتصادی، برنامه‌ریزی منسجم و ایجاد فضای سرمایه‌گذاری مطمئن در عرصه تولید داخلی در کنار حمایت‌های همه جانبه از تولیدکنندگان است.

در حقیقت می توان گفت که نگاه مولد و خود اتکایی، ایجاد امنیت اقتصادی برای سرمایه گذاری، اصلاح قوانین و مقررات در راستای ورود سرمایه گذاران و حمایت از صنایع و بنگاه های تولیدی، افزایش قدرت رقابتی تولیدات ملی، انضباط مالی دولت و کاهش وابستگی به دلار نفتی، ورود دانش فنی روز دنیا و ماشین آلات و تجهیزات مدرن و افزایش سطح مناسبات تجاری خارجی، جلوگیری از واردات قاچاق و از همه مهم تر جلب مشارکت مردمی از جمله ابزار و راهکارهای اجرای اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

به هر روی جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی، ایجاد واحدهای جدید تولیدی، توجه ویژه به کشاورزان و باغداران، رفع موانع کسب و کار، تسهیل در قوانین و مقررات تامین اجتماعی، بیمه‌ای، مالیاتی و اصناف، حذف بوروکراسی‌های زاید اداری، کاهش واردات و در امور محصولات کشاورزی و اقلام مصرفی و غیر ضروری حذف بی‌قید و شرط واردات، تجدید نظر جدی در قوانین گمرکی و مالیاتی، پشتیبانی همه جانبه از توسعه اقتصادی در روستاها، حمایت از توسعه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در شرایط امروز مهم‌ترین کوشش در راستای افزایش توان تولید داخلی و گام برداشتن در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است که در نهایت می تواند اقتصاد کشور را از بحران های موجود خارج کند./872/ی۷۰۲/س

وحید کوچک زاده، فعال عرصه رسانه

ارسال نظرات