۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۵۵۳۶۹۳
آیت الله مسعودی:

«چهل حدیث» حضرت امام برای انسان شدن کافی است

آیت الله مسعودی خمینی مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) را به بانوان طلبه سفارش کرد و گفت: کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن کافی است؛ حضرت امام(ره) راه انسانیت را طی کردند و این کتاب را نگاشتند.
آیت الله مسعودی خمینی

به گزارش خبرگزاری رسا، آیت الله «علی اکبر مسعودی خمینی»،  تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، ضمن گرامیداشت ایام مبارک دهه فجر، عنوان کرد: خداوند در شب معراج، هم دنیا و هم آخرت را برای پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) معرفی کرده که با توجه به گفتگو خداوند با رسول گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) می‌توان به دنیای ممدوح و مذموم پی برد.

اهل دنیا و آخرت در بیان پروردگار متعال

استاد عالی حوزه علمیه اظهار داشت: خداوند در شب معراج اهل دنیا را کسانی معرفی می‌کند که زیاد مى خورند، و زیاد مى خندند و مى خوابند، خشم مى گیرند، و کمتر خشنود مى شوند، ... آرزوهاى دور و دراز دارند، و در حالى که اجلشان نزدیک شده، هرگز به حساب اعمال خود نمى رسند، و نفعشان براى مردم کم است، افرادى پر حرف، فاقد احساس مسئولیت ... پیوسته از آرزوهاى خود سخن مى گویند، عیوب مردم را خاطرنشان مى سازند، و نیکى هاى آنها را پنهان...».

آیت الله مسعودی خمینی افزود: اهل آخرت از بیان پروردگار متعال مردمى با حیا هستند، جهل آنها کم، منافعشان بسیار، مردم از آنها در راحتند و خود از دست خویش در تعب، و سخنانشان سنجیده است. پیوسته حسابگر اعمال خویشند و از همین جهت خود را به زحمت مى افکنند، چشم هایشان به خواب مى رود اما دل هایشان بیدار است، چشمشان مى گرید، و قلبشان پیوسته به یاد خدا است.

وی با بیان اینکه خداوند دنیای مذموم و ممدوح را برای ما تبیین کرده است، تصریح کرد: اگر ما در معرفی اهل دنیا و آخرت که از سوی پروردگار در شب معراج بیان شده، تفکر کنیم و به آن جامه عمل بپوشانیم، در انجام کارهای روزانه خود با دقت عمل می‌کنیم.

می توان یک دنیا از اخلاق حضرت امام(ره) سخن گفت

تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) تصریح کرد: حضرت امام خمینی(ره) و علمایی چون علامه طباطبایی(ره)، آیت الله بهاءالدینی(ره) و آیت الله بهجت(ره) که امروز جهان اسلام به آنان افتخار می‌کند، از جمله شخصیت‌هایی هستند که ویژگی‌های اهل آخرت درباره آنان صدق می‌کند.

آیت الله مسعودی خمینی که سال‌ها در کنار حضرت امام (ره) فعالیت‌های انقلابی داشتند، بیان داشت: می‌توان یک دنیا از اخلاق حضرت امام(ره) بحث کرد و سخن گفت؛ ما باید ببینیم حضرت امام خمینی(ره) در سال‌های عمر پربرکت خویش چه کردند که امروز دنیا متوجه ایشان است.

وی به خاطراتی از دوران حضورش در کنار حضرت امام(ره) اشاره کرد و افزود: روزی امام خمینی(ره) برای نماز آماده شدند، مردی از رفسنجان به دیدار ایشان آمدند و ۶۰ هزار تومان برای وجوه و سهم امام به امام راحل(ره) دادند، سپس از حضرت امام(ره) پولی به عنوان تبرکی درخواست کرد، اما امام خمینی(ره) فرمودند که من الان پولی برای شما ندارم و از این پول هم نمی توانم به شما بدهم زیرا این پول باید در جای خود صرف شود، آن مرد از این عمل امام خرسند شد و گفت: من خدا رو شکر می‌کنم که در زمانی هستم که این آقا مرجع تقلید ما هستند.

امام خمینی(ره) اهل مراقبه بودند

استاد عالی حوزه علمیه با بیان اینکه امام خمینی(ره) اهل مراقبه بودند، به روایتی از پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) که فرمودند: «حَاسِبُوا أَنْفُسَكُمْ قَبْلَ أَنْ تُحَاسَبُوا؛ پيش از آنكه به حساب شما برسند خود به حساب خويش برسيد» اشاره و تصریح کرد: این روایت درباره امام خمینی(ره) صدق می‌کند.

آیت الله مسعودی خمینی با بیان اینکه مراقبه به معنای «به تکلیف عمل کردن» است، اظهار داشت: امام خمینی(ره) حتی در سخنرانی‌های انقلابی خویش به وظیفه امر به معروف و نهی از منکر عمل می‌کردند و همین خصوصیات امام خمینی(ره) بود که جوانان ما از دل و جان برای اسلام و انقلاب جان خود را نثار می‌کردند.

حضرت امام(ره) در جهت محاسبه نفس سرآمد بودند

تولیت سابق آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) با تصریح بر اینکه امام خمینی(ره) ویژگی‌های اهل آخرت را برای خویش ساخته بودند، افزود: حضرت امام(ره) عامل به اهل الاخره بودند.

آیت الله مسعودی خمینی تصریح کرد: کمال انسان، ثروت و قدرت نیست، بلکه کمال باید در درون انسان باشد؛ یعنی انسانیت در درون خود انسان پیدا می‌شود و انسان باید خویشتن را دریابد.

وی ادامه داد: انسان نمی تواند خویشتن را در علم و محاسبه دیگران بیابد، بلکه خویشتن را باید در خویش پیدا کنی؛ حضرت امام(ره) در جهت محاسبه نفس و در جهت پیدا کردن خویش در خویشتن اول و سرآمد بودند.

کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن کافی است

آیت الله مسعودی خمینی در ادامه به مطالعه کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) سفارش کرد و بیان داشت: اگر بخواهید راه شریعت، طریقت و حقیقت را طی کنید، اول آن، شریعت است و از طریق آن باید به طریقت رسید.

وی افزود: کتاب «چهل حدیث» امام خمینی(ره) برای انسان شدن و آدم شدن کافی است؛ حضرت امام(ره) راه انسانیت را طی کردند و این کتاب را نگاشتند.  

استاد عالی حوزه علمیه تصریح کرد: امام خمینی(ره) در سن ۲۹ سالگی کتاب‌های عرفانی تألیف کردند، ایشان در سخنان خود تصریح کردند که «وقتی ساواک مرا گرفت من نترسیدم، بلکه آنان می‌ترسیدند»؛ اصلا ترس در وجود ایشان معنا نداشت، زیرا کسی که از خدا بترسد از دیگران ترسی ندارد. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات