۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۵۳۶۶۵

نشست گفت و گوهای ادیان در فیلیپین با حضور ایران برگزار شد

مراسم گرامیداشت سالگرد هفته جهانی گفت وگوهای ادیان با حضور رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین تحت عنوان «صلح و امنیت در جامعه» در دانشگاه سانتاتوماس مانیل برگزار شد.
محمد جعفری ملک رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم گرامیداشت سالگرد هفته جهانی گفت وگوهای ادیان با حضور محمد جعفری ملک رایزن فرهنگی ایران در فیلیپین و هیات همراه تحت عنوان 'صلح و امنیت در جامعه' در دانشگاه سانتاتوماس مانیل برگزار شد.

شرکت کنندگان در این نشست که با انجام مراسم دعا از سوی نمایندگان دانشجویان مسلمان وکاتولیک، آغاز شد تاکید کردند که تروریست ها اعتقاد به هیچ دینی ندارند.

لیلین سیزون مدیر روابط بین الملل دانشگاه سانتاتوماس و مدیر کل انجمن ادیان برای صلح فیلیپین دراین مراسم درسخنانی ضمن خوش آمد گویی به هیات ایرانی اظهار داشت: سازمان ملل متحد نخستین هفته ماه فوریه هر سال را به عنوان هفته هماهنگی گفتگوی ادیان اعلام کرده و این مراسم هر ساله در فیلیپین نیز گرامی داشته می شود.

مدیرکل انجمن ادیان برای صلح فیلیپین افزود: روز پنجشنبه دفتر کاردینال تاگله رهبر کلیسای کاتولیک فیلیپین با شرکت جمعی از دیپلماتهای خارجی و نمایندگان ادیان مختلف در فیلیپین مراسم گفت وگوی ادیان انجام شد و امروز نیز در این دانشگاه گرد هم آمده ایم تا این روز را گرامی بداریم.

دکتر سیزون برگزاری چنین مراسمی را در دانشگاه تلاش برای آگاهی رسانی لازم به دانشجویانی ذکر کرد که در واقع امید های آینده کشور محسوب می شوند.

سخنران با گویشی دیگر وجود کلیسا، مسجد و پرستشگاه بوداییان در محله کیاپو واقع در مانیل را نمونه بارز همزیستی مسالمت آمیز پیروان مذاهب نامید و اظهار امیدواری کرد این گونه همکاری ها ادامه یابد.

محمد جعفری ملک رایزن فرهنگی ایران به عنوان سخنران اصلی این نشست ضمن تشکر از مسولان دانشگاه در برپایی چنین نشستی گفت : اسلام زمانی که از صلح و امنیت سخن به میان می آورد، آن را محدود به توقف و یا نبود جنگ ها در میان انسان ها نمی داند، بلکه دایره صلح و امنیت در اسلام بسیار گسترده است و هر آنچه می تواند صلح و آشتی و امنیت به وجود آورد را در بر می گیرد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام، فقر و بی عدالتی اجتماعی، تبعیض نژادی، ستم، گمراهی در جامعه و خیلی از موارد دیگر، ممکن است موجب ناامنی شود و حتی به صلح آسیب رسانده و بی ثباتی را در جامعه افزایش دهد.

وی ضمن بیان فرازهایی از آیات قرآن در خصوص صلح و امنیت به بررسی این مسئله در بین ادیان پرداخت و گفت : چنانچه به دین اسلام به عنوان آخرین دین ابراهیمی توجه شود، به صورت قطع این نکته به دست می‌آید که صلح و دوستی و امنیت مهم‌ترین راهبردی است که اسلام بر آن تاکید داشته و البته مفهوم صلح را بسیار فراتر از فقدان جنگ و جنگ افروزی می‌داند.

رایزن فرهنگی کشورمان در مانیل تصریح کرد: اسلام با هر عامل ناامنی و بی ثباتی و تهدیدی برای همگرایی و زیست مسالمت آمیز، مقابله می‌کند؛ از فقر مادی گرفته تا بی عدالتی اجتماعی، تبعیض نژادی، ظلم، بی سوادی و فرقه گرایی و مانند آنها و بنابراین همواره آموزه‌های خود را بر مدارا کردن در میان مردم و صلح و آشتی دادن در میان آنها مورد تاکید قرار می‌دهد.

وی اضافه کرد: ازنظر دین خدا امنیت افراد و جامعه آنقدر مهم است که باید از همه جوانب در امان باشد.نمونه بارز این مسئله ممنوع بودن غیبت در اسلام است. این ممنوعیت از نظر اسلام نشانگر این است که در این دین آسمانی نه تنها جان و مال مردم حتی آبرو و شخصیت آنها نیز باید در امنیت کامل باشد و احدی حق تعرض بدان ندارد. این امنیتی است که فقط می تواند در ادیان آسمانی که اصلاح همه جوانب وجود انسان و تأمین سعادت او را عهده دار است وجود داشته باشد. نعمت بزرگی که خدای سبحان به آدم گوشزد می کند، نعمت امنیت است که برای آدم و حوا در آغاز آفرینش آنان در بهشت فراهم کرد.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین نعمت اخروی و مهمترین ثمره ایمان و عمل صالح برای مؤمنان که به آنان وعده داده شده نیز نعمت امنیت است و زمانی هم که ملت های خداپرست و صالح، حاکم بر زمین شوند نیز در این دنیا امنیت و آسایش و بی هراسی سراسر کره خاکی را فرا می گیرد.

پدر روحانی سرهنگ ' لوچیو روزاروزو' مسئول ایدئولوژیکی و دینی پلیس مانیل درسخنانی ،حضور در این نشست را افتخاری برای خود دانست و افزود :آنچه ما امروز گرامی می داریم حاصل مصوبه سازمان ملل است.

این مقام فیلیپینی افزود: 23 سال است که در کسوت پدر روحانی و 18 سال است که در سمت افسر پلیس در کشور خدمت می کنم و عقیده دارم که زیباست به خالق خویش خدای بزرگ بپیوندیم، اما تا زمانی که در این جهان هستیم باید به انسانهایی که به ما نیاز دارند کمک کنیم.

وی جامعه را به هواپیما تشریح کرد که اشتباه خلبان و مسافران می تواند منجر به سقوط آن شده و همه را هلاک می سازد و افزود: صلح و امنیت در جامعه نیز همان است.

وی شادی فردی در جامعه را پیامد خوشحالی عمومی دانست و گفت: مسیحیان به کتاب مقدس و مسلمانان به قرآن معتقدند که هر دو از سوی پروردگار آمده اند .مسئول امور دینی ایدئولوژیکی پلیس پایتخت خاطر نشان کرد :ما هر یک به مثابه انگشتان دست می مانیم که با صدمه خوردن هر یک نه تنها دست بلکه بدن هم صدمه می بیند.

او واژه و مفهوم صلح را در فرهنگ و ادیان مختلف از جمله اسلام تشریح کرد و با اشاره به بخشی از سخنان رایزن فرهنگی ایران از همگان خواست صلح و امنیت را به عنوان ودیعه خداوند ارج نهند.

کریستوفر گراهو رییس مرکز کمک های اضطراری که یک مرکز مردم نهاد در فیلیپین است، در سخنانی حرکات انسانها در امور اجتماعی را مانند ورود به ساختمانی تشبیه کرد که باید راههای خروج از آن و مشکلات احتمالی آن را بدانیم.

وی وابسته بودن مسئولیت صلح و امنیت اجتماع به نیروهای مسلح یک کشور را رد کرد و اظهار داشت: همه اقشار جامعه مسئولند و با اشاره به بخشی از سخنان رایزن فرهنگی کشورمان و با بیان شواهدی اسلام را دین صلح و محبت ذکر کرد.

و ی فزود :در جریان واقعه شهر مراوی مسلمانان برای رهایی مسیحیان از دست داعش، با لباس خود را می پوشاندند تا داعشیان تصور کنند که اینها مسلمان هستند.

رییس مرکز کمک های اضطراری در بخش دیگری از سخنان خود تصویری از مسجد و کلیسای شهر مراوی را نشان داد و گفت: در این تصویر کاملا نشان داده می شود که داعشیان نه مسیحیت را قبول دارندو نه اسلام را بنابراین باید بدانیم که در پشت پرده این گروه های افراطی تنها چیزی که وجود ندارد اعتقادات دینی است.

معاون اموزشی دانشگاه نیز ضمن تشکر از شرکت کنندگان بخصوص رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران بر ادامه چنین نشست هایی برای آشنایی دانشجویان تاکید کرد.

درپایان این مراسم سخنرانان به سوالات دانشجویان پاسخ دادند./994/ب101/ف

منبع: ایکنا

ارسال نظرات