۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۳
کد خبر: ۵۵۳۵۹۴
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از تکذیب فعالیت انتخاباتی الازهر تا تکاپوی المحیسنی برای وحدت تکفیری‌ها در ادلب

دارالافتای مصر ضمن پاسخ به برخی شبهات پیرامون انتساب فتوایی به مفتی این کشور پیرامون انتخابات تاکید کرد که در انتخابات پیش رو از حزب یا فردی حمایت نمی‌کند.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

محکومیت ادعای گازی لیبرمن از سوی لبنانی‌ها
ماهر حمود دبیرکل اتحادیه علمای مقاومت سخنان لیبرمن وزیر جنگ صهیونیستی در مورد بلوک گازی لبنان را خطرناک توصیف کرد و ادامه داد: خطر رژیم صهیونیستی برای ثروت های خاکی و آبی و نفتی و گازی و حتی آسمان لبنان بسیار زیاد است. متاسفانه برخی این خطر همیشگی را از یاد برده و به گونه ای رفتار می کنند که گویی رژیم صهیونیستی وجود ندارد یا اینکه همسایه خوبی برای لبنان است.

شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان نیز به اظهارات لیبرمن وزیر جنگ صهیونیستی واکنش نشان داد و تصریح کرد: دولت لبنان باید اقدام قاطعی در قبال تهدیدهای صهیونیستی علیه ثروت های گازی که در آبهای لبنان قرار دارد، اتخاذ کند.

تجمع علمای مسلمان لبنان در پیامی تصریح کرد: به وزیر جنگ و رژیم صهیونیستی می گوییم که شما هیچ بلوکی در آبهای فلسطین اشغالی ندارید تا ادعای نفت را در آب های منطقه داشته باشید. نفت لبنان از سوی ارتش و مقاومت مورد حمایت قرار گرفته و هر تجاوزی به تخریب پایگاه های صهیونیستی منجر می شود.

شیخ بلال شعبان دبیرکل جنبش التوحید لبنان در گفت‌وگو با رسا تصریح کرد: متاسفانه جامعه دینی اهل سنت امروز همان مشکلی را دارد که حوزه ایران پیش از انقلاب و در زمان شاه با آن دست و پنجه نرم می‌کرد. به این ترتیب که تریبون دینی ذیل حاکمیت سیاسی تعریف می‌شود. وی افزود: خیلی مهم است که مفتیان و علمای دین در مساله برداشت و قرائت دینی استقلال لازم را داشته باشند و بازیچه پروژه سیاسی نباشند.

حجت الاسلام نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با اشاره به اینکه حزب الله از قانون نسبیت سود نمی برد، بر لزوم برگزاری انتخابات در زمان مقرر تأکید کرد و خاطرنشان ساخت: به مخالفان می گوییم از خشم بمیرید چرا که ائتلاف ما استوار و پابرجاست و برخی بحران ها نمی تواند این ائتلاف را بهم بزند. در روزهای آینده ثابت می شود که ائتلاف خط مقاومت در مسیر صحیح قرار دارد.

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین با تاکید بر شکست سیاست‎های مخالفان مقاومت خاطرنشان ساخت: رسانه های عربی و غربی و سفارتخانه های غربی و آمریکایی و عربستانی با تشکیل اتاق عملیات مشترک درصدد تضعیف مقاومت در انتخابات آتی هستند تا مقاومت از دستیابی به نتیجه مطلوب دور بماند.

آیت الله عفیف نابلسی از علمای لبنان اظهار داشت که بدون شک نبیه بری از سدهای مستحکم در برابر فتنه است و هرگونه سخنانی که به این شخصیت توهین کرده و اتهامات را به دور از آموزه های اخلاقی و ادب سیاسی علیه وی روانه کنند را محکوم می کنیم.

 

پروژه تخریب مرجعیت دینی عراق پس از شکست داعش 

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران به 40سالگی خود نزدیک شده است، افزود: پیروزی انقلاب اسلامی ایران یک پیروزی ملی، منطقهای و قومی نبود بلکه نقطه عطفی در تاریخ معاصر جهان و پیروزی اسلام، تشیع و مستضعفان بود.

آیت الله محمد تقی مدرسی با انتقاد از جنگ افروزی غرب و با بیان اینکه همه در جهان به دنبال منافع خود هستند، اظهار داشت: برخی در حالی درپی فروش اسلحههای قدیمی خود هستند که میدانند دهها میلیون انسان یمنی از گرسنگی رنج میبرند و مردم سوریه در سختی زندگی میکنند.

حجت الاسلام علی نجفی فرزند یکی از مراجع تقلید عراق نسبت به افزایش و گسترش مدعیان دروغین امامت، مرجعیت و شکاکان نسبت به مسائل شرعی تقلید به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: باید اهداف پشت پرده و مسموم چنین ادعاهای بی اساسی برای مردم تبیین شود تا آنان بهتر با فشار و حملههای مختلفی که به مراجع تقلید به ویژه پس از پیروزی بر جریان تروریستی داعش میشود، آشنا شوند.

حجت الاسلام شیخ فرحان الساعدی استاد حوزه علمیه نجف اشرف ضمن انتقاد از همصدایی برخی از سیاستمداران و روحانیان با دشمنان گفت: کسانی که مردم را به عدم مشارکت در انتخابات آینده پارلمان عراق دعوت میکنند، سربازان کشورهای خارجی هستند.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی رییس مجلس اعلای اسلامی عراق تصمیم بحرین را برای سلب تابعیت آیت‌الله شیخ عیسی قاسم محکوم کرد و از منامه خواست در این تصمیم ظالمانه تجدیدنظر کند.

حضرت آیت الله محمد سعید حکیم از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار با علمای الازهر گفت: تمسک به حکمت، خوش رفتاری با دیگران، دوری از هر گونه اختلافی که به ضرر مسلمانان به ویژه مناطقی که شاهد درگیری هستند، از مسائل بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

حجت الاسلام قیس الخزعلی دبیرکل جنبش «عصائب اهل‌الحق» عراق تأکید کرد ملت این کشور حضور هیچ بیگانه‌ای در کشورشان را قبول نخواهند کرد و نیروهای آمریکایی اکنون و در مرحله «پساداعش» باید خاک عراق را ترک کنند.

شیخ جواد الخالصی از علمای عراق خواستار برخورد جدی و قاطع دولت این کشور با آمریکا شد و بیان داشت که حمله بالگرد آمریکایی به منطقه البغدادی احمقانه و تروریستی بود.

حجت الاسلام اکرم الکعبی دبیرکل مقاومت اسلامی نُجَباء نیز در واکنش به تجاوز بالگرد آپاچی آمریکا به کاروان خودروهای نظامی و غیر نظامی عراقی در استان الانبار، به یانکی ها هشدار داد که در صورت عدم خروج‍شان از عراق، آنان را اشغالگر به شمار خواهند آورد.

تایید حکم حبس و سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم
جریان العمل اسلامی بحرین تصریح کرد: نظام طایفه ای آل خلیفه چیزی به جز زبان سرکوب نمی داند. نظام آل خلیفه و آمریکا و انگلیس و عربستان سعودی مسؤول مستقیم همه جنایت ها و ظلم های رخ داده در بحرین و تاراج ثروت ها و افزایش مالیات علیه شهروندان و توهین مستمر به مردم هستند.

جنبش حق بحرین در پیامی تاکید کرد: رژیم آل خلیفه با این سرکوب ها درصدد خاموش ساختن انقلاب میدانی مردم و مجبور کردن انقلابیان به برافراشتن پرچم سفید است و در این راستا از پیچیدگی اوضاع منطقه و حمایت آمریکا و انگلیس بهره می گیرد.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین با انتقاد از تبعید شهروندان بحرینی خاطرنشان کرد: تبعید شهروندان به خارج کشور یک روش غیرانسانی است که بر هیچ قانونی مبتنی نبوده و در چارچوب سیاست ظلم و ستم و جنایت علیه حقوق بشر قرار دارد. این جنایت ها از تکروی و استبداد نظام آل خلیفه نشأت می گیرد.

دیوان عالی بحرین حکم یک سال حبس تعلیقی آیت‌الله عیسی قاسم و سلب تابعیت وی را تأیید کرد.

ائتلاف جوانان انقلاب ۱۴ فوریه بحرین در واکنش به تأیید حکم قضایی علیه شیخ عیسی قاسم اظهار داشت که آل خلیفه و احکام صوری آن هیچ مشروعیتی ندارند.

تکذیب فعالیت انتخاباتی الازهر
شیخ محمود مهنی عضو هیأت کبار علمای الازهر قانون مبارزه با الحاد و بی‌دینی را تایید و تاکید کرد که اسلام برای کسانی که از دین خارج شوند اعدام را نیز پیش بینی کرده است.

دارالافتای مصر ضمن پاسخ به برخی شبهات پیرامون انتساب فتوایی به مفتی این کشور پیرامون انتخابات تاکید کرد که در انتخابات پیش رو از حزب یا فردی حمایت نمی‌کند.

شیخ احمد عمر هاشم عضو هیأت کبار علمای الازهر با اشاره به هجمه‌های شدید علیه الازهر گفت: هدف از این هجمه‌های بی‌امان ناکام ساختن الازهر است اما این نهاد دینی همچنان از میراث اسلامی دفاع کرده و در راه نشر اسلام در سراسر جهان تمام تلاش خود را انجام خواهد داد.

عبدالغنی هندی عضو شورای عالی اسلامی مصر با اشاره به مزایای نظام آموزشی الازهر خاطر نشان کرد که ساختار علمی این نهاد دینی در جهان اسلام منحصر به فرد است.

عباس شومان معاون شیخ الازهر اظهار داشت: فقهای مسلمان مصر از دوران امام شافعی تا کنون همواره مردم را به همزیستی مسالمت‌آمیز و تقویت همبستگی دعوت کرده‌اند. باید سخنان و توصیه‌های الازهر فصل الخطاب برای جامعه اسلامی باشد.

تلاش المحیسنی برای اتحاد تروریست‌های تحریر و احرار الشام 
یمن:
عبدالملک الحوثی به درگیری‌های اخیر در عدن اشاره کرد و گفت که آنچه در عدن اتفاق افتاد بازی‌ای بین نیروهای مزدور بود که کشورهای متجاوز این بازی را به گونه راه انداختند تا در خدمت منافع آن‌ها باشد.

پاکستان: حجت الاسلام ناصر عباس جعفری دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان با بیان اینکه دو کشور پاکستان و افغانستان با تروریسم درگیر هستند، گفت: آمریکا و اسرائیل درپی بهم زدن امنیت کشورهای اسلامی هستند.

اردن: عبدالله دوم پادشاه اردن با افشای برخی فشارهای اقتصادی علیه این کشور به دلیل مواضع آن در قبال قدس بدون اشاره مستقیم به عربستان گفت که برخی طرف‌ها پیشنهاداتی مبنی بر «قدس در ازای رفع مشکلات اقتصادی» را مطرح کردند.

سوریه: عبدالله المحیسنی مبلّغ سعودی و مفتی سابق گروهک تروریستی تحریر الشام نسبت به خسارت شدید این گروهک تروریستی از سوی محور مقاومت به شدت ابراز نگرانی کرد. وی افزود: درگیری‌ها و اختلاف میان تحریر الشام و جنبش اسلامی احرار الشام سبب از دست رفتن مناطق تحت تصرّف مجاهدان شده است./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات