۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۵۷
کد خبر: ۵۵۳۴۹۳
نوبری:

برجام حاصل دیپلماسی قجری بود | هنوز دکترین انقلاب و امام در وزارت خارجه پیروز نشده است

آخرین سفیر ایران در شوروی گفت: بعد از انقلاب چالش بین دکترین امام راحل و دکترین سیاست خارجی قجری و پهلوی وجود داشته و متأسفانه تا به امروز هنوز دکترین انقلاب در وزارت خارجه پیروز نشده است.
نوبری در قم نوبری در قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر نوبری دیپلمات با سابقه کشورمان و کارشناس مسائل سیاسی در دومین شب از سلسله نشست های بصیرتی دهه فجر انقلاب اسلامی که به همت شورای هماهنگی اصولگرایان در مسجد چهارمردان قم برگزار شد، با اشاره به استراتژی سیاست خارجی انقلاب اسلامی گفت: سیاست خارجی دوران قبل از انقلاب بر قدرت های بزرگ تکیه داشته است و تصور حاکمان آن زمان این بود که کشوری ضعیف هستیم و برای این که بتوانیم زندگی کنیم و امنیت داشته باشیم باید به قدرت های بزرگ تکیه کنیم.

وی افزود: ملت ایران تجربه دارد که با تکیه بر ابرقدرت ها نمی تواند کاری به پیش ببرد، بر اساس فرمایش امام هیچ یک از قدرت های بزرگ قابل تکیه کردن نیستند چون همه خبیث هستند اما مقابله اصلی باید با آمریکا باشد چون بیشتر درصدد ضربه زدن به انقلاب و از بین بردن عزت اسلامی است.

آخرین سفیر ایران در شوروی با بیان این که نباید زیر بار سلطه هیچکدام از قدرت ها برویم، اظهار داشت: اصل اساسی انقلاب حضرت امام این است که به هیچ قدرت شرقی و غربی نباید تکیه کرد، بعد از انقلاب چالش بین دکترین امام راحل و دکترین سیاست خارجی قجری و پهلوی وجود داشته و متأسفانه تا به امروز هنوز دکترین انقلاب اسلامی در وزارت خارجه پیروز نشده است.

وی ادامه داد: وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران هنوز در چالش بین این دو دکترین است و برخی مواقع دکترین امام پیش می رود و در بیشتر مواقع دکترین طاغوت و تکیه بر قدرت ها پیگیری می شود، در تمام مواردی که دکترین سیاست خارجی امام و انقلاب را اجرا کردیم پیروز شدیم.

نوبری با بررسی مصداقی دیپلماسی ایران در برجام و در قبال مسائل منطقه مانند سوریه و  با بیان این که در دیپلماسی هسته ای که وزارت خارجه مدیریت داشت بر اساس دیپلماسی قجر و پهلوی عمل شد، ابراز داشت: این کار بر اساس اعتماد و تکیه بر آمریکا بود و بر اساس کدخدا دانستن آن بود؛ برجام بر اساس اعتماد به آمریکا درست شد.

وی عنوان کرد: تکیه بر قدرت ها امروزه اعتماد سازی نام گرفته است، برخی به قول جان کری و اوباما  اعتماد کردند اما آن ها خلف وعده کرده و قانون تحریم ها را تمدید کردند یعنی همان کسانی که وعده داده بودند نقض عهد کردند، برجام و تمامی مشکلاتی که به سبب آن ایجاد شده ربطی به دکترین انقلاب و امام در سیاست خارجی ندارد.

این دیپلمات باسابقه کشورمان خاطرنشان کرد:  مدل حضرت امام این است که نباید به هیچ قدرتی تکیه کرد، امام می فرماید باید اهرم سازی کرد و بر اساس اهرم های ملی، منطقه ای و جهانی باقدرت های بزرگ تعادل برقرار شود، دیپلماسی ما در منطقه مانند سوریه، عراق و لبنان بر اساس دکترین امام راحل عمل کرد که جواب داد و انقلاب اسلامی پیروز شد.

وی اضافه کرد: نقش سردار سلیمانی در منطقه بسیار ویژه بود و توانست امکانات طرفدار انقلاب اسلامی در منطقه را سازماندهی کند و این سازماندهی برای انقلاب ایجاد قدرت بیشتر کرد، آمریکایی ها داعش را درست کرده بودند که سال ها انقلاب را تحت فشار قرار دهد اما ایران توانست این توطئه را از بین ببرد.

نوبری با بیان این که آمریکا از دیپلماسی امام خمینی(ره) در منطقه فرار کرده است، گفت: آمریکا درصدد سازماندهی کردهای ترکیه است تا جنوب این کشور را تجزیه کنند و قدرتی ایجاد شود، البته ابتدا این کار را ابتدا در کردستان عراق کردند که شکست خوردند.

وی با اشاره به زیاده خواهی های ناتمام استکبار به ویژه آمریکا افزود: رییس جمهور آمریکا هر روز بازی تازه ای ایجاد و تهدید به پاره کردن برجام می کند تا امتیازات بیشتری از ایران بگیرد، اروپا هم فعالیت می کند تا آمریکا به خواسته خود برسد؛ در حالی که اگر هرچه داریم را هم بدهیم دست بردار نخواهند بود و قرآن می فرماید تا مسلمین را از دین منحرف نکنند دست بر نمی دارند.

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان این که با برجام حق انرژی هسته ای ایران تأمین نمی شود، اظهار داشت: صرف چرخیدن چند سانتریفیوژ انرژی هسته ای نیست، وقتی با هسته ای نمی توان هیچ کاری انجام داد چرخیدن ها چه فایده ای دارد؟

وی ادامه داد: اگر برجام بر اساس دکترین امام نوشته می شد باید بدون اعتماد با آمریکا صورت می گرفت، برجام با اعتماد به دشمن ماشه را در دست آمریکا داده است و ترامپ هر لحظه اراده کند قانونی می تواند برجام را پاره کند که در ماده 37 آمده است، این به معنای اعتماد به آمریکا است که تفنگ را در دست او داده ایم و دعا می کنیم که شلیک نکند.

این دیپلمات کشورمان ابراز داشت: برجام بر اساس دکترین امام و انقلاب باید در یک صفحه و بر اساس معامله نقد به نقد نوشته می شد، برجام دام عنکبوتی است و به آرامی انسان را دچار مشکل جدی می کند، از برجام fatf  و مسائل دیگر پیش آمد، باید ابتدا تحریم ها را بر می داشتند تا تعهدات هسته ای انجام می شد، اگر انسان به کسی اعتماد نداشته باشد که نسیه نمی دهد.

وی در پاسخ به این که آینده روابط ایران و روسیه چگونه خواهد بود، ادامه داد: انقلاب اسلامی باید بر اساس تئوری و دکترین عمل کند که تأکید دارد دارد نباید به هیچ قدرت و کشوری تکیه کرد، در روابط بین الملل تعادل قدرت مطرح است، اگر قدرت سازی شود می توان پیش رفت./1323/

ارسال نظرات