۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۱:۳۴
کد خبر: ۵۵۳۴۹۱
سفیر سابق ایران شوروی:

دستاوردهای امروز حاصل استقلال و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان است

نوبری با تأکید بر این که آمریکا می‌خواهد ما نوکرش باشیم، در غیر این صورت دست از سر ملت ایران برنخواهد داشت، گفت: آنچه ما امروزه داریم، حاصل استقلال و مقابله در برابر زیاده‌خواهی‌های ایالات متحده آمریکا است.
ناصر نوبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ناصر نوبری، سفیر سابق ایران در اتحاد جماهیر شوروی، شامگاه جمعه در سلسله نشست‌های گرامیداشت دهه فجر انقلاب اسلامی که در مسجد امام حسن مجتبی(ع) پردیسان برگزار شد، با اشاره به منتقدان عملکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال سیاست‌های آمریکا، بیان داشت: عده‌ای رفتار جمهوری اسلامی ایران در برابر آمریکا را ستیزه‌جویانه و نامناسب معرفی می‌کنند.

وی اظهار داشت: گفته می‌شود به سبب روحیه استکبار ستیزی شخصیت‌های تندرو و رادیکال کشور است که امروزه ایران مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته و به تبع آن مردم دچار مشکلات اقتصادی شده‌اند در حالی که این صحبت ها نادرست است.

وی تصریح کرد: ایران در هیچ مسأله‌ای به حق دیگران تعدی نکرده است، بلکه اقدامات انقلاب اسلامی ایران حالت تدافعی داشته و عکس‌العملی در قبال عمل‌های خصمانه ایالات متحده آمریکا بوده است.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: در سال 32 که نه حزب‌اللهی‌ها حکومت امور کشور را در دست داشته‌اند و نه انقلابی در کار بود، اما آمریکایی‌ها در قبال اعتماد دکتر مصدق به مردم ایران خیانت کردند.

وی افزود: دکتر مصدق برای توسعه، آبادانی و برطرف ساختن مشکلات کشور به آمریکا درخواست دوستی داد اما مسؤولان وقت آمریکا در قبال آن، برنامه‌ای برای کودتا در ایران برنامه‌ریزی کردند؛ آیا مقاومت مردم ایران در برابر کودتایی که آمریکا علیه ایران برنامه‌ریزی کرده بود، به معنای ستیزه‌گری با آمریکا است؟

وی با بیان این که تهاجم آمریکا به ایران پس از آغاز مقدمات انقلاب اسلامی افزایش یافت، گفت:‌ با بررسی تاریخ، متوجه می‌شویم که همواره تهاجم از سوی آمریکا بوده و دفاع نیز از سوی ایران رخ داده است.  

سفیر سابق ایران در شوروی اظهار داشت: در هیچ‌یک از شعار‌های اوایل انقلاب، مرگ بر آمریکا نبوده است. حتی آن زمانی که حضرت امام خمینی(ره) در مقابل تصویب طرح کاپیتالاسیون مقاومت کرد، ایشان را تبعید کردند اما انقلابیون رفتار مسالمت‌آمیزی از خود نشان داده و باز هم شعاری علیه آمریکا سرندادند. 

وی خاطرنشان کرد: مردم ایران می‌‌خواستند اداره کشور را خود در دست داشته باشند و برای خود تصمیم بگیرند، اما روزگویان چنین مسأله‌ای را برنمی‌تابیدند.  

این دیپلمات کشورمان با بیان این که اگر پس از انقلاب امثال صیاد شیرازی‌ها نبودند، انقلاب با کودتا‌ها از بین می‌رفت، ابراز داشت: مردم سفارتخانه آمریکا را گرفتند، چون می‌دانستند این مکان لانه توطئه و جاسوسی است.

وی ادامه داد: مردم سفارت را گرفتند تا آمریکا در سال‌های آینده دیگر نتواند علیه انقلاب کودتا کند. بنابراین اشغال سفارت آمریکا نیز اقدامی تدافعی بود تا توطئه‌های آمریکا علیه آحاد مردم خنثی شود.

نوبری با بیان این که جنگ ایران و عراق محصول تجاوز آمریکا است، تصریح کرد: آمریکا پس از آن که متوجه شد، جایی در ایران ندارد، با پشتیبنی از صدام، هشت سال جنگ را بر مردم ایران تحمیل کرد؛ ایران آغاز کننده درگیری‌ها با آمریکا نبوده است تا عده‌ای بخواهند این اقدام ایران را مورد انتقاد قرار دهند.

وی با بیان این که انرژی اتمی انرژی پاک و ارزان قیمتی است، گفت: امروزه بیش از 80 درصد از انرژی آمریکا از انرژی هسته‌ای تأمین می‌شود اما هنگامی که ملت ایران برای روزی که بنا است نفت تمام شود، به دنبال این انرژی پاک می‌روند، توسط آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند.

نوبری خاطرنشان کرد: اگر انقلاب اسلامی ایران نبود، وضعیت امروز کشور همچون مصر می‌شد. آن‌ها فریب وعده‌های پوچ مسؤولان آمریکایی را خورند و امروزه برای آن که از گرسنگی نمیرند، نیازمند کمک‌های مالی آمریکا و عربستان سعودی هستند./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات