۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۸
کد خبر: ۵۵۳۴۵۲
امام جمعه اردبیل تاکید کرد؛

لزوم آشنایی نسل جدید با سیمای کشور در برهه قبل از انقلاب

امام جمعه اردبیل با تاکید بر لزوم آشنایی نسل جدید با سیمای کشور در برهه قبل از انقلاب، گفت: در رژیم گذشته در یک صنعت پایین دستی هم حرکت علمی و ابتکاری به چشم نمی خورد در حالی که امروز در عرصه های مختلف پیشرفت های بسیاری حاصل شده است.
امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نمازجمعه با تبریک ایام الله دهه فجر با تاکید بر لزوم آشنایی نسل جدید به سیمای کشور در برهه قبل از انقلاب، خاطرنشان کرد: محرومیت علمی کشور در آن زمان در حد یک فاجعه بسیار بزرگ بود.

وی افزود: بالاترین صنعت ما که انگلستان به ما داده بود، ماشین پیکان بود و آمریکا از شاه بیگاری می کشید و هیچ تکنولوژی نمی داد، ذوب آهن اصفهان تکنولوژی روسی است که بعد از قهر شاه، آمریکا از روسها گرفت و این حجت بزرگی بر علیه روشنفکران ماست که خیال می کنند اگر ما در برابر آمریکا خاضع باشیم پیشرفت می کنیم.

آیت الله عاملی با اشاره به اینکه ما پنجاه سال ارتباط فرمانده و فرمانبر و ارباب و رعیتی داشتیم و از این جهت پیشرفت امکان پذیر نبود، گفت: در زمان ما هر دولتی و ملتی پیشرفت کرده، پیشرفت را از دشمن نگرفته بلکه با درایت و مدیریت خوب خود به دست آورده است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل تاکید کرد: در رژیم گذشته در یک صنعت پایین دستی هم حرکت علمی و ابتکاری به چشم نمی خورد.

امام جمعه اردبیل اظهار داشت: بعد از انقلاب، کشور ما از یک نهضت علمی برخوردار شد. اقتدار علمی در امنیت و استقلال کشور اصلی ترین نقش را ایفا می کند و فقط در هوا و فضا 10 ماهواره و چهار ماهواره بر که همه ایرانی و بومی هستند آن هم در اوج محاصره تکنولوژی به دست آمده که آینده بسیار عظیمی را بشارت می دهد در حالیکه ماهواره، صنعتی بسیار پیچیده دارد و هزاران قطعه لازم دارد که امکان تهیه آن از خارج به هیچ وجه وجود ندارد.

وی افزود: اکنون 85 درصد نیروگاه های ما به صورت سوخت فسیلی است، در حالی که در فرانسه 85 درصد به صورت سوخت و شکافت هسته ای است. فرانسه با اینکه  اندازه یک استان ماست اما 50 نیروگاه  هسته ای دارد ولی به ما اجازه برخورداری از این انرژی حساس را نمی دهند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری، ادامه داد: هر واحد نیروگاهی 1000 مگاوات برق تولید می کند که اگر این مقدار با سوخت فسیلی صورت گیرد هزینه ده ها برابر می شود و بالاخره یک زمانی هم سوخت فسیلی به آخر می رسد و کشور به صورت دفعی و ناگهانی وارد بحران می شود. اگر رژیم شاه فکر این موضوع را می کرد، کشور ما امروز دچار حساسیت و تحریم نمی شد.

آیت الله عاملی در ادامه افزود: در میدان گازی عسلویه که بین ایران و قطر مشترک است و 12 درصد گاز دنیا و 48 درصد گاز ایران از آنجا تامین می شود، سالهای متمادی قطر روزانه سیصد میلیون متر مکعب استحصال می کرد و می کند و این در حالی است که بعد از انقلاب در طول 80 کیلومتر با بیش از 25 واحد پالایشگاهی و پتروشیمی احداث شده و به حق، پایتخت انرژی ایران لقب گرفته و ما تازه به اندازه استحصال قطر رسیده ایم.

امام جمعه اردبیل تصریح کرد: چرا سلطنت پهلوی غارت ثروت ایران را تماشا می کرد؟ مگر با آمریکا و جامعه جهانی همراه نبود، چرا آنها به وی کمک نکردند؟

وی اظهار داشت: وقتی ما را تحریم کردند، توتال فرانسه در عسلویه در حال ساخت پالایشگاه بود. گفتند ما که می رویم همه چیز تعطیل می شود ولی نه تنها تعطیل نشد بلکه ایران با بنیه علمی قوی تر، یک پالایشگاه را به ده پالایشگاه و پتروشیمی افزایش داد.

امام جمعه اردبیل در ادامه از مدیریت ارشد استان به خاطر پیگیری اعتراض مالیاتی هفته گذشته در خطبه تشکر نمود و افزود: در پی اعتراض بر معیار اخذ مالیات ارزش افزوده و مالیات مستقیم در خطبه گذشته، استاندار محترم یک نامه فنی به هیات دولت و به سازمان امور مالیاتی فرستادند و در پی این مکاتبه نظر سازمان امور مالیاتی کشور بر معیار قرارگرفتن شاخص جمعیت در مالیات ارزش افزوده قرارگرفت و با این معیار، استانهای محروم از درآمدهای مالیاتی کشور به طور ویژه و فوق العاده بهره مند می شوند.

وی اظهار داشت: قبلا ارزش افزوده بر پایه استانی تقسیم می شد و باعث می گردید استانهای محروم، محروم تر و غنی، غنی تر شود. چون در گذشته در امثال استان اردبیل در آن زمان که با بودجه دولتی کارخانجات احداث می گردید چیزی احداث نشده تا استان فعلا از ارزش افزوده آن بهره مند باشد در حالیکه در استان همجوار ما فقط از یک کارخانه سالانه 200 میلیارد تومان ارزش افزوده اخذ می شود. در خصوص مالیات مستقیم نیز توافق گردیده که نشست فنی و کارشناسی در نهران برگزار و در خصوص آن نیز عادلانه تصمیم گیری شود.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل در بخش دیگری از خطبه ها با اشاره به فرمایش معاون اول رئیس جمهور که هفته گذشته اعلام داشت "17 میلیارد دلار فاینانس از طریق چین اجرایی می شود و 30 میلیارد دلار موافقت نامه استفاده از منابع مالی خارجی از طریق چین و برخی کشورهای اروپایی به امضاء رسیده و تا کنون 12 میلیارد دلار نهایی شده است"، گفت: ما این آمارها را به شرطی قبول داریم که راه آهن استان اردبیل سهمی از آنها داشته باشد. آیا این ظلم نیست که در برخی استانها عملیات اجرایی راه آهن به شهرهای آن استان شروع شود ولی در مرکز یک استان راه آهن نباشد؟ (اشاره به شروع عملیات اجرایی راه آهن مسیر سیرجان به بردسیر کرمان به طول 256 کیلومتر که با حضور رئیس جمهور در کرمان صورت گرفت)

وی افزود: چگونه است که برای راه اندازی فاز 2 پالایشگاه عظیم یک شهر سه میلیارد دلار فاینانس اختصاص داده می شود اما استانی دیگر به طور کامل از آن محروم می ماند./937/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات