۱۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۷
کد خبر: ۵۵۳۴۴۰
عراقچی:

دولت آمریکا با نابودی برجام به دنبال ایجاد بحرانی جدید در منطقه است

معاون سیاسی وزیر امور خارجه با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا، تصریح کرد: دولت آمریکا با نابودی برجام به ایجاد بحرانی جدید در منطقه و تشدید سایر بحران‌های جاری کمک خواهد کرد.
عباس عراقچی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه صبح امروز جمعه ۱۳ بهمن در «بیست و نهمین نشست کمیته دائمی کنفرانس بین المللی احزاب آسیایی» در محل سالن اجلاس سران، اظهار داشت: دولت ترامپ در بیانیه‌ای که اخیرا منتشر کرد، با لحنی غیردیپلماتیک خواستار همراهی اروپایی‌ها برای نابودی توافق هسته‌ای شد. از این رو لازم است احزاب آسیایی و شرکت‌کنندگان در این کنفرانس به این امر مهم توجه داشته باشند.

معاون ظریف تاکید کرد: دولت ایران با هدف ایجاد اعتماد وارد مذاکرات برای رفع بحران ساختگی هسته‌ای شد و در جهت کاستن از بی‌اعتمادی توافقی برد ـ برد را پیش برد، توافقی که در چارچوب روابط دیپلماتیک در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است و شاید بتوان گفت تنها نکته مثبت در دهه‌های گذشته در غرب آسیا این توافق بود.

وی تاکید کرد: در دو سال گذشته که از اجرای برجام می‌گذرد، ایران به تعهداتش پایبند بوده و این مساله 9 بار توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چهار بار توسط دبیرکل سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.

معاون سیاسی وزیر خارجه در ادامه اظهار کرد: کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی با مشارکت بیش از 350 حزب فعال آسیایی و تجربیات باارزشی که در 18 سال فعالیت به دست آورده یک نهاد آسیایی با ارزش برای کمک به رفع مشکلات در مناطق مختلف این قاره کهن است. دولت جمهوری اسلامی ایران به نقش مثبت و مفید کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی واقف است و به همین دلیل نماینده وزارت امور خارجه در 2013 به همراه نمایندگان وزرای خارجه دیگر کشورهای آسیایی تفاهمنامه‌ای با هدف همکاری بین دولت‌ها برای حمایت از فعالیت‌های کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی داشتند.

وی گفت: مهمترین نقش کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی امکانی است که این نهاد می‌تواند برای انجام گفت‌وگو و شناخت متقابل بین ملت‌ها و رهبران سیاسی کشورهای آسیایی از طریق تشویق گفت‌وگو و همکاری‌های سازنده بین احزاب آسیایی فراهم کند.

وی ادامه داد: همکاری احزاب آسیایی و تلاش آن‌ها برای گفت‌وگو و درک بهتر جوامع یکدیگر بی‌تردید می‌تواند نقش مهمی در ایجاد تفاهم بین جوامع آسیایی داشته باشد و از این طریق به جامعه بشری برای کنار زدن پارادایم سنتی که معطوف به قدرت و ائتلاف‌سازی‌های مخرب برای دشمن‌انگاری و حذف دیگران است، کمک کند.

معاون ظریف ادامه داد: این پارادایم سنتی مبتنی بر بازی با حاصل جمع صفر اساسی‌ترین مشکلی است که طی قرن‌ها منشاء جنگ‌ها، خونریزی‌ها و فرسایش مستمر توان و انرژی ملت‌ها بوده است. قدرت‌ها و گروه‌های غیردولتی پرخاشگر همچنان بر مبنای این پارادایم به حذف دیگران و حفظ یا کسب قدرت و اعمال سلطه بر دیگر ملت‌ها ادامه می‌دهند؛ از این رو گفت‌وگو با اولویت شنیدن و فهمیدن که هدف اصلی آن شناخت متقابل، اصلاح برداشت‌ها و رفع سوء تفاهم‌ها باشد، یکی از مهم‌ترین ابزارها برای کنار زدن پارادایم سنتی و ایجاد پارادایمی جانشین برای مشارکت همگان و یادگیری است.

وی با بیان این‌که «شناخت متقابل می‌تواند مهم‌ترین محصول گفت‌وگو باشد»، ادامه داد: علت اصلی حفظ ناامنی با گفت‌وگو برطرف می‌شود. هر چه شناخت ملت‌ها از یکدیگر بیشتر باشد برای آن‌ها بیشتر روشن می‌شود که همه ما انسان‌هایی با نگرانی‌ها و ترس‌های کم و بیش مشابه هستیم.

وی ادامه داد: بی‌شک احزاب که بسیج‌کننده گروه‌های مختلف مردم برای مشارکت در سازماندهی زندگی جمعی هستند و می‌توانند نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در گفت‌وگو، یادگیری و درک متقابل داشته باشند. اتخاذ تدابیر اعتمادساز بین ملت‌ها و مناطق ژئوپلتیک مختلف یکی از پیش‌شرط‌های مهم برای عبور از پارادایم سنتی است.

عراقچی گفت: توافق هسته‌ای به بحران غیرضروری چهارده ساله خاتمه داد و خطر یک تقابل نظامی دیگر در منطقه بی‌ثبات خاورمیانه با عوارض گسترده برای بسیاری دیگر از مناطق را برطرف کرد.

وی با اشاره به بدعهدی‌های آمریکا، تصریح کرد: دولت آمریکا با نابودی برجام به ایجاد بحرانی جدید در منطقه و تشدید سایر بحران‌های جاری کمک خواهد کرد.

وی در ادامه سخنانش بر ایجاد منطقه‌ قوی به جای برتری‌جویی و حذف دیگر کنش‌گران و پذیرش اصل تامین منافع جمعی در منطقه آسیای غربی و تامین قاعده برد ـ برد به این منطقه تاکید کرد و افزود: این سیاستی است که مدنظر جمهوری اسلامی است. در این سیاست تامین منافع هر یک از کشورهای منطقه در گروی تامین منافع همه کشورهاست. تلاش سلطه‌جویانه توسط هر یک از کشورهای منطقه برای حذف رقبا و تبدیل شدن به قدرت مسلط نه تنها ناپسند بلکه اصولا ناممکن و زمینه‌ساز تنش مستمر و جنگ است.

وی گفت: ما معتقدیم ایجاد منطقه قوی باید در راس اولویت همه کشورهای آسیایی باشد و احزاب آسیایی بی‌شک می‌توانند در این زمینه به نحوی موثر کمک و در جهت تقویت روند همگرایی حرکت کنند.

عراقچی تاکید کرد: ما در آسیا نسبت به برخی دیگر از مناطق جهان از نظر همکاری و همگرایی تا حدودی عقب هستیم. کندی روند نهادسازی در آسیا یکی از نمودهای بیرونی این مشکل است و راهی را که از این نظر ما باید طی کنیم در مقایسه با دیگر قاره‌ها قدری طولانی‌تر است. از این رو کمیته دائمی کنفرانس بین‌المللی احزاب سیاسی آسیایی اهمیتی مضاعف دارد و وجود آن باید برای کمک به نزدیک کردن ملت‌ها و مناطق مختلف این قاره وسیع مغتنم شمرده شود.

معاون ظریف در ادامه سخنانش به طیفی از مشکلات حاد مثل تروریسم و افراطی‌گری، بحران‌های زیست محیطی، تشدید مهاجرت و ضعف برخی دولت‌ها در پاسخگویی، رقابت‌های تسلیحاتی و تنش بین همسایگان به معنی تحمیل هزینه‌های بیشتر به ملت‌های منطقه اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر برخی از کشورها و مناطق در آسیا با مشکل افراط‌گرایی خشونت‌طلب مواجه بودند. آسیای غربی، آسیای جنوبی و آسیای میانه و بخش‌هایی از آسیای جنوب شرقی به طور مشخص با این مشکل مواجهند. اگرچه داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در یکی دو سال اخیر شکست‌های مرگباری را متحمل شده و پروژه خلافت آن‌ها متوقف شده است اما سازمان ترور و دستگاه فکری و نظری آن‌ها در بسیاری از مناطق از جمله مناطقی از آسیا فعال هستند و دارای بردی منطقه‌ای و جهانی شده‌اند از این رو همچنان تهدیدی جدی به شمار می‌آیند.

وی گفت: ادامه مقابله با این جریان و جلوگیری از نفوذ و گسترش افراط در مناطق جدید و سرکوب کامل خاستگاه فکری و قطع منابع مالی آن‌ها باید یک اولویت باشد. افراطی‌ها تلاش دارند تا از اعتقادات مذهبی، اختلافات قومی و ایدئولوژی‌های سیاسی برای مشروعیت بخشیدن به اقدامات جنایتکارانه‌اش سوء استفاده و نیرو جذب کنند. از این رو نقش نهادهای مردمی مثل احزاب در مواجهه با این جریان و کمک به پیروان آسیب‌پذیر برای رد ایدئولوژی‌های افراطی حائز اهمیت بسیار است.

عراقچی گفت: احزاب سیاسی از طریق گفت‌وگو و اقناع می‌توانند نقش مهمی در کمک به تخفیف این مشکلات و پیشبرد اهداف مشترک سیاست خارجی کشورهای آسیایی و تامین امنیت همه مناطق نقش مکمل و موثری داشته باشند.

وی در پایان گفت: ایران کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی چند هزار ساله و با برخورداری از سرمایه‌های ارزشمند دینی و فرهنگی همواره یکی از محورهای اصلی تمدن‌ساز در آسیا بوده است و در دوره حاضر نیز آماده‌ایم تا با بهره‌گیری از کلیه امکانات خود و همکاری با دیگر دولت‌ها و ملت‌های این قاره بزرگ در جهت صلح، توسعه و ارتقای مناسبات دوستانه در سطح آسیا همکاری کنیم./۸۵۶/د۱۰۳/ق

ارسال نظرات