۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۵۵۳۳۸۹

نگاهی به فعالیت‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

با توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان از مجموعه‌هایی است که وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عینی در آن پیاده سازی شده و از حرف به عمل رسیده است.
حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حوزه دانشجويی شهيد بهشتی در سال 1377 تأسيس شد و با توجه به گسترش مخاطبين حوزه و تشابه اسمی با مراکز علمی و حوزوی در سال 1389 به حوزه علوم اسلامی دانشگاهيان تغییر نام پیدا کرد.

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نزدیک به دو دهه است که توسط نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها فعالیت دارد و حدود ۴۶ مرکز در کشور، 450 استاد و ۱۵ هزار معرفت جو در این موسسه مشغول فراگیری دانش حوزوی هستند. مأموریت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تعلیم و تربیت دانشگاهیان مشتاق و مؤمن به اسلام و انقلاب بر پایه نظام اندیشه و علوم اسلامی جهت تحقق اهداف دانشگاه و تمدن اسلامی است.

حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان علاوه بر حوزه مرکزی که در خیابان فاطمی تهران است، دارای مراکزی در دانشگاه‌های دیگر، از جمله دانشگاه صنعتی شریف، شهید رجائی، امیرکبیر، شهید بهشتی و دانشگاه‌های سایر شهرهای کشور نیز می باشد.

از جمله اساتید به نامی که در این حوزه همکاری دارند و مشغول تدریس به معرفت جویان هستند را می توان از، آیت الله محمدعلی جاودان استاد اخلاق حوزه علمیه، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه رییس مؤسسه حکمت و فلسفه ایران، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان مسؤول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم فرحانی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، حجت الاسلام محمدرضا عابدینی، حجت الاسلام روح الله حریزاوی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و حسن رحیم پور ازغدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نام برد.

فعالیت‌های حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

حجت الاسلام روح الله حریزاوی مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان راجع به برخی از فعالیت‌های مراکز حوزه، گفت: عمده فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان این است که دانشجویان این مراکز در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در جلسات علمی و تربیتی مراکز در دانشگاه‌ها شرکت می‌کنند و با برقراری ارتباط با اساتید، برای خدمت جهادی خود را آماده می‌کنند.

در خدمت جهادی، هر دانشجو بر اساس معرفتی که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کسب کرده است باید متناسب با استعداد، توانمندی‌ها، محیط و رشته تحصیلی خود فعالیت، خدمت و تبلیغی در عرصه جنگ نرم، جهاد اقتصادی، خانواده، بین الملل، فضای رسانه، فضای مجازی و... داشته باشد.

دروس تحصیلی معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان

دروس سال اول حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان پودمان معرفت جویی و جهاد فرهنگی است. از مجموع دروس تحصیلی معرفت جویان می‌توان به درس نظام اندیشه اسلامی اشاره کرد که در این درس دانشجویان با شاکله اندیشه اسلامی از توحید تا تمدن اسلامی آشنا می‌شوند.

درس نظام اندیشه معارض از دیگر دروسی است که معرفت جویان ضمن مطالعه این درس با جریان غرب‌ زدگی، شرق زدگی و روشنفکری و در درس جهاد اکبر، با رویکردهای کاربردی آشنا می‌شوند، در درس رسالت الهی شاخصه های دانشجوی تراز انقلاب اسلامی معرفی شده و دانشجویان برای خدمت جهادی آماده می‌شوند.

چهار درس مذکور در مجموع شاکله ای دارند که در سال اول به معرفت جویان ارائه می‌شوند و خروجی آن بسیار مهم است.، همان‌طور که طلاب و روحانیون برای گسترش و توسعه اسلام نقش و وظیفه‌ای دارند و از آغاز حضور در حوزه علمیه مأموریتی برای آنها در نظر گرفته شده، برای معرفت جویان حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نیز چنین سازوکاری وجود دارد که به گفته مدیر حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان توفیقات خوبی در این زمینه حاصل شده است.

تأسیس مدارس علوم اسلامی انسانی با هدف تقویت کارگروه‌های جهادی

هم زمان با سایر فعالیت هایی که در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان صورت می‌گیرد، دانشجویان این حوزه توفیق پیدا کرده‌اند مدرسه اسلامی مدیریت را تأسیس کنند که کانون های جهادی در حوزه رسانه، روانشناسی، هنر و معماری به طور خودجوش و داوطلبانه با حمایت محتوایی حوزه نیز در حال شکل گیری هستند که هدف آن تقویت این مدارس، کانون‌ها و کارگروه‌هاست؛ در سال 96 دو دوره از مدارس علوم اسلامی انسانی برگزار شده که سومین دوره آن نیز در حال برگزاری است.

معرفت جویان در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان نسبت رشته خود را با دین کشف می‌کنند

حجت الاسلام روح الله حریزاوی با بیان اینکه در حال حاضر در دانشگاه‌ها نیاز به یک جریان خالص پیشگام، پیشرو و الهام بخش است، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان می‌تواند یکی از حوزه های الهام بخش باشد زیرا جزء مجموعه‌هایی است که وحدت حوزه و دانشگاه به صورت عینی در آن پیاده سازی شده و از حرف به عمل رسیده است.

دانشجویان در این حوزه بر مبنای رشته تحصیلی خود با دین نسبت پیدا می‌کنند و سعی دارند در این حوزه، نسبت رشته خود را با دین کشف کنند؛ در این راستا باید به سه سؤال اساسی پاسخ دهند، یکی فقه حاکم بر رشته تحصیلی خود را کشف کنند، دوم فلسفه رشته خود را باید بدانند و سوم درباره اخلاق حاکم بر رشته خود آگاهی پیدا کنند، به طور مثال اگر دانشجویی در رشته هنر مرکز علوم اسلامی دانشگاهیان تحصیل می‌کند باید فقه، فلسفه و اخلاق حاکم بر رشته هنر را کشف کند‌ و بر اساس آن رشته خود را اسلامی سازی کند.

بنا به اظهار مدیر حوزه علم اسلامی دانشگاهیان لازم است بین علم و دین در رشته‌های دانشگاهی نسبت یابی صورت بگیرد تا دانشجویان برای تغییرات زیربنایی در رشته‌های خود آماده شوند؛ این یک چشم اندازه عالی و مترقی است که بر اساس مطالبات مقام معظم رهبری تعیین شده و حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان امید دارد با این حرکت جدی و محتوایی که آغاز کرده است در سال های آینده بتواند به چشم انداز مورد انتظار مقام معظم رهبری دست یابد.

قطع شدن کامل بودجه فرهنگی حوزه علوم اسلامی از مشکلات کانون‌ جهاد علمی و فرهنگی است

افرادی که در مراکز مختلف حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان کانون‌های جهاد علمی و فرهنگی را ایجاد می‌کنند، طرح خود را به دبیرخانه مرکز خود اعلام می‌کنند، دبیرخانه طرح را زیر نظر اساتید ارزیابی کرده و آن را به کانون‌های مرکزی که در تهران قرار دارد ارائه می‌کند؛ لازم است این مراکز در استان‌های مختلف و در رشته های مختلف صنعتی، کشاورزی، نانو و... جهت هم افزایی به صورت شبکه ای با هم ارتباط داشته و ظرفیت های جدید را به یکدیگر معرفی کنند.

در میان گروه‌های جهاد علمی و فرهنگی ممکن است افرادی در زمینه تولید، توزیع و مشاغل دیگر اقتصادی فعالیت داشته باشند، باید این گروه‌ها به گونه‌ای به یکدیگر مرتبط شده و به صورت شبکه‌ای فعالیت کنند که به طور مثال اگر محصولی را کارگرو‌ه‌های جهادی در آذربایجان تولید کردند، گروه‌های جهادی دیگر بتوانند آن محصول را در جنوب کشور توزیع کنند یا اگر نرم افزاری توسط گروه جهادی در اصفهان تولید شد، تمام گروه ها بتوانند آن را دریافت کرده و از آن حمایت کنند.

حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه فعالیت جهاد علمی و فرهنگی اگر جدی گرفته شود قطعاً پیشرفت خوبی در این زمینه حاصل خواهد شد، گفت: از سال گذشته که قرارگاه جهاد علمی و فرهنگی در حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان تأسیس شده است شبکه سازی از اهداف و برنامه‌های حوزه بوده و به خوبی در حال تحقق است، البته مشکلاتی نیز در این مسیر وجود دارد که یکی از آنها قطع شدن کامل بودجه فرهنگی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان است و معرفت جویان حوزه تمام برنامه‌ها را به صورت خودجوش و داوطلبانه پیگیری می‌کنند.

حوزه مجازی علوم اسلامی دانشگاهیان

حوزه مجازی علوم اسلامی دانشگاهیان مرکزی آموزشی و تربیتی وابسته به نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌هاست. معرفت جویان علاقمند به تحصیل در حوزه مجازی علوم اسلامی دانشگاهیان می‌توانند در هفت ترم که مدت تقریبی آن دو سال است، تحصیلات خود را در این حوزه به اتمام برسانند، لازم به ذکر است در بازه زمانی مذکور تمامی فرایند تحصیل مانند ارائه جلسات، مباحثه و آزمون از طریق سایت مرکز و به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

فعالیت حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در بخش خواهران معرفت جو

چند مورد از مراکز حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در سطح کشور به بانوان اختصاص دارد. این مراکز در دانشگاه الزهرا(س)، دانشگاه کرج و ساختمان مرکزی حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان در تهران قرار دارند که به صورت اختصاصی دوره‌ها را برای بانوان برگزار می‌کنند؛ این بانوان نیز فعالیت‌هایی به صورت جهادی و ابتکاری دارند.

شایان ذکر است؛ حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان هر ساله در ماه مهر حدود 5 هزار نفر داوطلب می‌پذیرد. علاقه مندان و معرفت جویان جهت ورود به حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان و کسب مباحث معرفتی در زمینه رشته تحصیلی خود می‌توانند به سایت hodat.ir مراجعه نمایند./966/ز503/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
دانشجو معلم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
سلام و احترام
فرمودید حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان بخش مجازی هم دارد
پس چرا برخی دانشگاه ها صرفا حضوری ارائه میدهند؟
0
0