۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۵۵۳۳۳۹
آیت الله جوادی آملی:

استقلال ایران مدیون انقلاب اسلامی است | قدر انقلاب را ندانیم نظام دچار تزلزل می شود

حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: برای بقای حکومت اسلامی اگرچه وجود رهبری خوب شرط لازم است، اما تنها این مسأله کافی نیست؛ بر اساس این اگر مردم و نخبگان قدر انقلاب اسلامی را ندانند و آن را حفظ نکنند، نظام اسلامی از بین خواهد رفت.
آیت الله جوادی آملی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی ظهر امروز در درس اخلاق عمومی که در مؤسسه اسراء برگزار شد، با اشاره به آغاز دهه فجر گفت: حکومت قرآن و عترت، خواسته اهل بیت(ع) است.

مفسر برجسته قرآن کریم به تفسیر نامه 79 نهج البلاغه پرداخت و با بیان اینکه امیرمؤمنان(ع) این نامه را برای سرداران لشکر ارسال کرده اند، اظهار داشت: قدرت با مسائل نظامی همراه است؛ بر اساس فرموده های حضرت علی(ع) اگر سلاح های نظامی تحت مدیریت فرهنگ و عقل قرار گیرند، هم سلاح، هم حکومت و هم قدرت پابرجا می ماند، اما در غیر این صورت به یقین همه چیز از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه همه خاورمیانه تحت حکومت امیرمؤمنان(ع) بود، عنوان کرد: این حکومت وسیع به علت اینکه همه مردم و مسؤولان آن علوی نبودند، از میان رفت، بنابراین اگر امروزه نیز مسؤولان، کارگزاران و مردم از سیره اهل بیت(ع) الگو نگیرند، قطعا حکومت دچار تزلزل می شود.

حضرت آیت الله جوادی آملی ابراز داشت: این ما هستیم که زمان را می سازیم، پس باید به گونه ای زندگی کنیم که به ظرف زندگی خودمان عزت و شرف بدهیم.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: نباید گفته شود که رهبر یا امام خوبی داریم، چراکه اگر افراد در جامعه دین فروش باشند، حتی اگر رهبر امام علی(ع) هم باشد، باز حکومت باقی نخواهد ماند.

وی با تأکید بر اینکه راه اندازی کار ارباب رجوع از سوی مسؤولان، حق مردم است، بیان کرد: مسؤولانی که در ادارات نشسته اند باید بدانند که وظیفه دارند حق مردم را بدون هیچ چشم داشتی به آنان بدهند، بر اساس این یک مسؤول نباید برای پرداختن حق مردم، از آنها رشوه بگیرد و یا اختلاس های نجومی کند.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به سنت استدراج گفت: نظام الهی اینگونه است که به تدریج افراد را مبتلا می کند به گونه ای که ناگهان می بینند عذاب الهی نازل شد؛ امروزه باید مراقب باشیم که گرفتار این سنت نشویم.

مفسر برجسته قرآن کریم با بیان اینکه مظلومیت حکومت امیرمؤمنان(ع) نتیجه این بود که عده ای دین را برعکس جلوه دادند، اظهار داشت:  باید همواره خیرخواه جامعه بوده و با فعل و عمل خود امر به معروف کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اگر فرهنگ دینی از اسناد رسمی حذف شود، از فرهنگ عمومی هم خواهد رفت، عنوان داشت: این حکومت به آسانی به دست نیامده است، بنابراین اگر آن را از دست بدهیم در قبال آن مسؤول خواهیم بود؛ به برکت این انقلاب بود که کشور ما استقلال پیدا کرد؛ در زمان شاه حتی وزارت نفت نداشتیم و سر در هر پمپ بنزینی نوشته بود «شرکت نفت ایران و انگلیس»، اما هم اکنون پس از گذراندن 10 سال جنگ(2 سال جنگ داخلی و 8 سال جنگ تحمیلی) به قدرت و استقلال دست یافته ایم.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به روحیه صلح طلبی و اخلاق مداری امام راحل بیان کرد: پس از جنگ تحمیلی، زمانی که صدام به کویت حمله کرده بود، امیر کویت دست به دامان غربی ها شد تا وی را عقب برانند، در این هنگام غربی ها به سراغ ایران آمدند و خواستند تا ایران نیز او را مورد هجوم قرار دهد اما امام خمینی(ره) و مردم شریف ایران این کار را نکردند و پایبند به ارزش های اسلامی بودند؛ این یک حماسه بزرگ بود که در کره زمین بی سابقه است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اضافه کرد: امروزه به یک فردوسی نیازمندیم که شرافت و حریت انقلاب اسلامی را به گوش همه جهانیان برساند.

وی در پایان یادآور شد: برای بقای حکومت اسلامی اگرچه وجود رهبری خوب شرط لازم است، اما تنها این مسأله کافی نیست؛ بر اساس این اگر حوزویان، دانشگاهیان و مسؤولان، قدر انقلاب اسلامی را ندانند و آن را حفظ نکنند، نظام اسلامی از بین خواهد رفت./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات