۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۰
کد خبر: ۵۵۳۳۲۰
نیک منش مطرح کرد؛

تجلی اقتصاد مقاومتی در گفتمان "امامین انقلاب"

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه با تأکید بر لزوم بررسی ریشه های فرهنگی و گفتمانی اتفاقات اخیر گفت: ریشه اصلی تمام مشکلات کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مربوط به تفکر اقتصاد محور کشور است که این تفکر ناشی از تفکر تجددگرایی اسلامی است.
نیک منش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، ابراهیم نیک منش عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در نشست تخصصی «بررسی ریشه‌های اقتصادی و فرهنگی اعتراضات اخیر با نگاهی به نقش مؤسسات مالی» که پیش از ظهر امروز در خبرگزاری حوزه برگزار شد با تأکید بر لزوم بررسی ریشه های فرهنگی و گفتمانی اتفاقات اخیر اظهار کرد: از مناظر مختلف می توانیم به  مباحث اعتراضی اخیر نگاه کنیم که یکی از این مناظر، نگاه گفتمانی و فرهنگی است.

وی افزود: چهار گفتمان در کشور در طی سال سال اخیر تجربه شده است و چهل سال انقلاب دست دو گفتمان از درون حوزه و دانشگاه و در برهه های مختلف بوده است که هم مجلس و هم دولت، به شکلی از این گفتمان ها استفاده کرده اند.

این اقتصاد دان تصریح کرد: تجددگرایی اسلامی که برخاسته از متن دانشگاه و حوزویانی که وارد فضا دانشگاه شده اند و همچنین جریان سنت گرایی اسلامی که خاستگاه آن از درون حوزه بوده و بر اصول تکیه و پافشاری دارند، دو جریان از این جریانات هستند.

وی  تجددگرایی مدرن را از دیگر جریانات موجود در کشور دانست و خاطرنشان کرد: جریان سوم برمبنای تفکر مدرنیته و غرب گرایی  استوار بوده و نوع عریان و شمشیر کشیده تجدد گرایی مدرن است که پرچمدار اصلی آن دانشگاه است که بخش عمده ای از نظام مدیریتی کشور و در رأس آن سازمان های توسعه و مدیریت و برنامه ریزی قرار دارند.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه اضافه کرد: گفتمان چهارم نیز گفتمان امامین انقلاب است که بحث اقتصاد مقاوتی و جنبش نرم افزاری و مباحث مربوط به رؤوس انقلاب فرهنگی را پیگیری می کند.

وی ادامه داد: این چهار گفتمان در نظام اسلامی در حال تقابل هستند و مردم در این زمینه دچار تناقضات درونی شده اند و باید گفت که زمینه سازی این اعتراضات در برنامه های توسعه ای که پس از دوران جنگ در کشور اجرا و تا سالها ادامه داشته، صورت گرفته است.

نیک منش تأکید کرد: ریشه اصلی تمام مشکلات کشور از نظر سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مربوط  به تفکر اقتصاد محور کشور است که این تفکر ناشی از تفکر تجددگرایی اسلامی است که روح خود را بر حوزه و دانشگاه و نظام کارشناسی کشور حاکم کرده است.

وی ابراز کرد: بانک ها ام المفاسد و ام الامراض نظام اسلامی هستند و مشکلات سیستم اقتصادی کشور به این دلیل است که وام گرفته از غرب و با مبانی فرهنگی آنهاست چراکه آنها اقتصاد را محور سیاست و فرهنگ می دانند و بر همین اساس ساختارسازی کرده اند اما رهبر انقلاب فرهنگ را محور اصلی سیاست و اقتصاد می دانند.

عضو شورای علمی مرکز اقتصاد مقاومتی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: در طول 40 سال پس از انقلاب متأسفانه نرم افزار مدیریت جامعه در اختیار ما نبوده و همین موضوع سبب شده که اقتصاد مقاومتی قدرت جریان نداشته باشد و توسط مدیران ارشد نظام مسخره شود که در این مسأله اولین مقصر حوزه علمیه است چراکه تولید این نرم افزار باید توسط حوزه صورت بگیرد ولی این کار انجام نشده است./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات