۱۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۵۳۳۱۳

"تاریخ حدیث" منتشر شد

"تاریخ حدیث"، جدیدترین اثر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث مؤسسۀ دارالحدیث است.
تاریخ

به گزارش خبرگزاری رسا، مؤسسۀ دارالحدیث کتاب "تاریخ حدیث" جدیدترین اثر محمدکاظم طباطبایی را منتشر کرد.

تاریخ حدیث»، جدیدترین اثر حجت‌الاسلام سید محمدکاظم طباطبایی، رئیس پژوهشکدۀ علوم و معارف حدیث مؤسسۀ دارالحدیث است و در مقدمۀ این کتاب آمده است: «حدیث» از آغازین گزارش سنت تا آن زمان که به منظر ما رسیده است، تاریخی پر فراز و نشیب را پیموده و سرگذشتی ویژه دارد. از یک سو نماد فرهنگی دورۀ حضور است و از سویی نماد تلاش محدثانی که با آموختن و آموزاندن، خواندن و نوشتن، افزودن و پیراستن و ... این مجموعه را به آیندگان هدیه دادند.

تاریخ حدیث از منظر دیگر نمایانگر سختگیری و خفقان حاکمیت ـ خواه حکومت و خواه خواستۀ عوام ـ نیز هست، همچنان که گزارشگر تطور و تغییر فرهنگی و اجتماعی در دوره‌های متفاوت نیز است.

دربارۀ تاریخ حدیث نگاشته‌های مفید و شاید متعددی در اختیار باشد که بیشتر ناظر به تاریخ حدیث اهل سنت، تاریخ محدثان و نگاشته‌های حدیثی است که گاه به اجمال و گاه به تفصیل به برخی از موضوعات پیش گفته پرداخته‌اند.

ویژگی‌های تاریخ حدیث شیعه، ویژگی‌های تاریخ حدیث اهل سنت، آثار و فوائد بررسی تاریخ حدیث، ویژگی‌های حدیث در عصر رسول خدا(ص)، شیوه‌های نشر حدیث در عصر امام حسن(ع) و امام حسین(ع)، شیوه‌های نشر حدیث در زمان امام سجاد(ع) و ... از جمله موضوعات مطرح شده در فهرست این کتاب است./۹۲۵/د ۱۰۳/ش

ارسال نظرات