۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۵۵۳۱۴۶
تحلیلگر مسائل سیاسی تأکید کرد؛

"استقلال کشور" نیازمند رفتار صحیح نخبگان و مسئولان

حجت الاسلام اشکوری با بیان این که امروزه نقش نخبگان این است که به جامعه بینش صحیح برای حفظ استقلال بدهد، گفت: استقلال نیازمند رفتار صحیح است، جامعه از طریق رفتار صحیح در حوزه‌های مختلف می تواند استقلال خودش را حفظ کند.
اشکوری استقلال آزادی جمهوری اسلامی استقلال آزادی جمهوری اسلامی

حجت الإسلام سیدعبدالمجید اشکوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی ابعاد استقلال پرداخت و اظهار داشت: برای پی‌بردن به ابعاد مختلف استقلال در کشور باید یک تعریف دقیقی از استقلال داشته باشیم، برای فهم واژه استقلال باید دو جمله در نظر گرفته شود و با کنارهم قرار دادن این دو جمله می‌توان مفهوم استقلال را دریافت.

وی در ادامه گفت: جمله اول در حوزه استقلال اینست که یک ملت حاکم بر سرزمین خویش باشد به این معنا که همراه مالکیت بر کشور خود اراده و استقلال در تصمیم‌گیری در مدیریت کشور را هم داشته باشد.

استاد حوزه علمیه وجود استقلال را برای پیشرفت یک کشور عنصری ضروری دانست و بیان کرد: اگر کشوری بخواهد قله‌های پیشرفت را فتح کند نیازمند استقلال است، درحال حاضر همه کشورهای پیشرفته دنیا دارای استقلال سیاسی هستند چون حاکم بر سرنوشت خودشان هستند و تصمیم گیرنده نهایی خودشان هستند؛ از این‌رو اگر استقلال نباشد عزت، توسعه، پیشرفت و رفاه وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه توانایی اعمال قدرت را نیمه دیگر استقلال دانست و بیان کرد: جمله دومی که استقلال را معنا می‌کند این است که کشور بتواند به قدرت دسترسی پیدا کند و منظور از کشور مجموع سرزمین، مردم و حکومت است، اگر این مجموعه توانایی اعمال قدرت را داشته باشد صاحب استقلال است و درغیر این صورت صاحب استقلال نیست؛ بنابراین اگر کشوری بخواهد آرمان‌های خودش را تحقق ببخشد نیازمند قدرت است و برای رسیدن به این قدرت نیازمند استقلال یعنی توانایی اعمال قدرت است؛ پس این‌دو جمله در کنارهم واژه استقلال را می‌سازد.

نقش سازنده نخبگان در شکل‌گیری استقلال کشور

حجت الاسلام اشکوری در پاسخ به این سؤال که جمهوری اسلامی تا چه حد توانسته استقلال کشور را تأمین کند گفت: عناصر قدرت‌ساز برای رسیدن به آرمان‌های انقلاب توانسته‌اند گام‌های بسیار مؤثری بردارند و گستره مسائلی مانند تحقق امنیت، منافع، قدرت و اهداف ملی را در این زمینه افزایش بدهند که اگر این عناصر نبودند برداشتن این گام‌ها امکان‌پذیر نبود.

وی نقش نخبگان را در شکل‌گیری استقلال سازنده خواند و ابراز داشت: استقلال نیازمند رفتار صحیح است، از طریق رفتار صحیح در حوزه‌های مختلف است که یک جامعه می‌تواند استقلال خودش را حفظ کند، امروزه نقش نخبگان این است که به جامعه بینش صحیح برای حفظ استقلال بدهد.

وظیفه نخبگان آگاهی بخشی به جامعه است

تحلیل‌گر مسائل سیاسی حفظ امنیت ملی را وابسته به حفظ استقلال کشور دانست و تصریح کرد: استقلال یکی از پارامترهای امنیت ملی است، یعنی اگر استقلال کشوری در خطر بیفتد به‌این معنا است که امنیت آن کشور در خطر افتاده است و هرکشوری برای حفظ امنیت خود باید استقلال خود را حفظ کند؛ بنابراین مسئولیت نخبگان در سراسر دنیا این‌است که از طریق آگاهی بخشی به جامعه به‌گونه‌ای رفتار کنند که نتیجه آن حفظ امنیت ملی و گسترش آن شود و ضربه‌ای به استقلال سیاسی، امنیتی، اقتصادی و... وارد نشود.

وی در ادامه گفت: مسئولان و نخبگان در حوزه رفتار خود باید طوری الگو باشند که جامعه اهمیت امنیت ملی را از رفتار آنها درک کند و این اهمیت دادن به‌ این معنا است که کارهای خلاف استقلال کشور انجام نمی‌دهند و جامعه هم به‌ تأسی از این افراد کارهای خلاف امنیت ملی انجام نمی‌دهند.

حجت الاسلام اشکوری ادامه داد: رفتارهایی که در چارچوب امنیت ملی جای می‌گیرد از دیگر وظایف نخبگان و مسئولان است که در زمان‌های مختلف تشخیص مصداق آن به‌دلیل اینکه امری متغیر است بسیار مهم است و چه‌بسا سخنی ناچیز امنیت ملی را در خطر بیاندازد.

وی در پایان درباره راهکارهای حفظ استقلال کشور اظهار داشت: دقت در حفظ سرمایه‌های اجتماعی مانند مشارکت و اعتماد ملی، همت ملی و عزت ملی مهم ترین راهکار برای حفظ استقلال کشور است./۸۷۶/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات