۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۰
کد خبر: ۵۵۲۹۸۴
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

هیچ پشتیبانی استوارتر از مشورت در امور نیست

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مشورت موجب رشد و تربیت انسان می‌شود، گفت: هیچ پشتیبانی استوارتر از رایزنی و مشورت در امور نیست.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین علی‌اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: در آخرین فراز از این حکمت حضرت می‌فرمایند: هیچ پشتیبانی استوارتر از رایزنی و مشورت در امور نیست.

وی افزود: یکی از ایرادهای بزرگ انسان بی توجهی به ارزش ذاتی و کارکردهای اثباتی و عملی مشاوره است. انسان زمانی که با دیگری مشاوره می‌کند به فرمایش مولای متقیان دیگران را نیز شریک تصمیم گیری خود قرار داده و سایرین نیز سرمایه خودشان را در اختیار او قرار می‌دهند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با اشاره به اینکه انسان به واسطه مشاوره می‌تواند از ظرفیت معلومات و عقلانیت دیگران بهره جسته و در تصمیم گیری دقیق‌تر و استوارتر عمل کند، ابراز کرد: انسان با مشورت کردن می‌تواند در اخذ تصمیمات محکم رفتار کرده و حکیمانه‌تر تصمیم بگیرد.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه مشورت کردن مانع ملامت فردی و اجتماعی دیگران می‌شود، گفت: انسان اگر در زمینه شخصی مشورت کند حتی اگر با شکست رو به رو شود هرگز خود و دیگران را ملامت نمی‌کند و اگر مشورت او جمعی باشد دیگران نیز او را ملامت نخواهند کرد بلکه خودشان را نیز شریک این تصمیم می‌دانند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) ادامه داد: اگر بنا شد امری بر حسب مشورت به نتیجه برسد، به تصمیم تبدیل شود و اقدامی صورت بپذیرد همه افراد مشارک در این مشورت نسبت به یکدیگر همدل شده و تصمیم نهایی را ناشی از تصمصم ارادی خودشان می‌دانند.

این مفسر قرآن کریم با تاکید بر اینکه مشورت موجب رشد و تربیت انسان می‌شود، عنوان کرد: پیامبراکرم(ص) عقل کل بودند اما خداوند ایشان را به مشورت کردن در امور توصیه فرمودند تا دیگران به اهمیت این مهم پی ببرند. مشورت ترویج روش و شیوه حکومت و تدبیر است./813/پ202/ب1

ارسال نظرات