۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۴
کد خبر: ۵۵۲۵۶۸

شرحی جامع بر "حدیث کساء" در کتاب "انوار السماویه"

نویسنده در کتاب "انوار السماویه"، کلمه به کلمه حدیث شریف کساء را معنا کرده و ریشه کلمات را بیان نموده و کلمات حدیث کساء در قرآن با مفردات آنها را بررسی کرده است.
کتاب انوار السماویه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات طوبای محبت؛ کتاب دو جلدی «انوار السماویه؛ شرحی جامع بر حدیث شریف کساء» را به قلم فیض الله ویسی منتشر کرده است.

کتاب «انوار السماویه» که شرحی جامع بر حدیث شریف کساء است در پنج موضوع کلی تنظیم شده است و موضوع‌ها این کتاب عبارتند از: سند حدیث شریف کساء، تشریح حدیث کساء، توسلات به اصحاب کساء، اشعار و شرح منظوم حدیث کساء و روایت اصحاب کساء توسط اهل تسنن.

 نویسنده در مقدمه درباره این کتاب چنین آورده است:

این کتاب شریف حاوی مباحث گسترده اعتقادی، تاریخی طبق مبانی و معارف اهل بیتی(ع) و با استناد به آیات و روایات وارده در شأن و فضایل معصومین(ع) است.

 همچنین با مدد از بی‌بی دو عالم حضرت زهرا(س) سعی شده است که در این کتاب، کلمه به کلمه حدیث شریف کساء معنا شود و ریشه کلمات بیان شود و حتی کلمات حدیث کساء در قرآن با مفردات آنها تحقیق و بررسی گردید و احادیث مربوط به هر بخش برای بهتر رساندن مفهوم، با ترکیبی زیبا و بیانی شیوا آمده است که برای خوانندگان جوان و غیره به صورت ساده و روان باشد.

در آخر هم برای علاقه‌مندان به شعر، اشعاری را در وصف اهل بیت و منظومه حدیث کساء و بحر طویل و... نهادیم که علاوه بر خواندن حدیث کساء در مجالس و محافل، به خواندن شعر و مرثیه‌سرایی و گفتن فضائل و مناقب و معجزات این حدیث کساء بپردازند تا با توسل به پنج تن آل عبا و خواندن حدیث کساء مشکلات حل شود و همچنین سعی شود مجالس زیاد و زیادتر و پرنورتر برگزار شود چرا که یک عده می‌خواهند آن مجالس را کم رنگ کنند و جوانان ما را را به گمراهی بکشاند، اما ان شاء الله با مدد از اهل بیت و تبلیغ جوانان این مجالس را پرشکوه‌تر به جا آورند و جلوی دشمن بایستند.

نگارنده در بخش اول این کتاب به شبهه‌ای درباره سند حدیث کساء اشاره کرده و بدان چنین پاسخ می‌دهد:

ممکن است کسی در خصوص نسبت دادن حدیث شریف کساء به حضرات معصومین(ع) اشکال کند و بگوید: چرا این حدیث را به حضرات معصومین(ع) نسبت می‌دهید، در حالی که یقین کامل به صدور آن از جانب آنان وجود نداشته و حتی علم به عدم صدور آن از جانب آنها باشد؟ بنا بر فتوای فقها و مراجع انجام این عمل، یعنی نسبت دادن نادرست حدیثی به اهل بیت عصمت و طهارت کار حرامی بوده و حتی می‌تواند مبطل روزه باشد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا، نگارنده چهار پاسخ زیر را به این اشکال داده است:

اولا: با توجه به منابع و اسنادی که تاکنون در این زمینه دست آمده، نمی‌توان حکم قطعی به عدم صدور این حدیث از جانب معصوم کرد.

ثانیا: چنانچه منابع و اسناد کنونی برای کسی یقین‌آور نباشد و بازهم به صدور حدیث از جانب معصوم تردید داشته باشد، بنا به آنچه مراجع عظام بیان داشته‌اند اگر این قبیل احادیث با ذکر سند خوانده و نقل شد، مشکل نسبت دادن حدیث دروغ به معصوم برطرف خواهد شد.

ثالثا: چنانچه حدیث شریف کساء، از حیث محتوا، مطابق دیگر احادیث معصومان بوده و اشکالی هم بر خواندن آن وارد نباشد، خواندن آن با استناد به سند و به عنوان متنی که تجربه‌های اثربخشی بسیاری آن را تأیید کرده است، هیچ اشکالی ندارد و محفل‌هایی که در این راستا برپا می‌شود مصداق است از مجلس‌هایی که امر ولایت اهل بیت(ع) در آن احیا می‌شود و معصومان نظر لطف و محبت خود را شامل حال آن مجالس خواهند کرد.

 رابعا: قطع نظر از این گونه مسائل، متن حدیث خود نشان می‌دهد که سخن عالی مقام و والایی است و حدیث قدسی می‌باشد و جلالت و شأنش بالاتر از این است که فتاوای فقها آن را تأیید کند.

گفتنی است، انتشارات طوبای محبت، کتاب دو جلدی «انوار السماویه؛ شرحی جامع بر حدیث شریف کساء» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه و قیمت مجموعه دوره دو جلدی 65000 تومان منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به آدرس قم، بلوار سمیه، خیابان عباس آباد، پلاک ۱۱۲ مراجعه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۳۷۷۴۰۰۶۶ تماس حاصل کنند./۹۹۸/پ  ۲۰۲/ش

ارسال نظرات