۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۵۲۴۵۱
سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی:

مفهوم «سوغات» نقش معنوی مهمی در پیوند دادن زائران و مجاوران دارد

طهرانچی مفهوم سوغات را دارای نقشی معنوی در پیوند دادن مجاوران و زائران امام رضا(ع) دانست و گفت: این مفهوم امروزه به شدت در ارتباطات اجتماعی زائران و مجاوران مورد غفلت قرار گرفته و آسیب جدی دیده است.
حرم رضوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، علی طهرانچی عصر پنجشنبه در نشست خبری رویداد «ایده پروری سوغات زائر» که در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد گفت: پس از فرمان هفت ماده ای رهبر معظم انقلاب در رابطه با فعالیت های آستان قدس رضوی، این مجموعه شاهد اقدامات خوبی بوده است. خدمت به زائران و مجاوران و استفاده از ظرفیت های عظیم فرهنگی این آستان مهم ترین مفاد این فرمان می باشد.

سرپرست معاونت علمی آستان قدس رضوی با اشاره به نگاه اشتباه گذشتگان در رابطه با زائران و مجاوران افزود: شهر مشهد در پیرامون حرم امام رضا(ع) شکل گرفته است و ساکنین این شهر مقدس مجاورین آن امام همام می باشند. در گذشته حرم امام رضا(ع) به عنوان یکی از جاذبه های توریستی، زائرین و مجاورین تنها به عنوان گردشگر و شهروند شناخته می شدند. در صورتی که حرم امام رضا(ع) اکنون به عنوان کانون و محور این شهر مقدس در مرکز برنامه ریزی ها قرار گرفته است.

وی مفهوم سوغات را پیوند دهنده ارتباط بین زائر و مجاور دانست و خاطر نشان کرد: مفهوم سوغات امروزه به شدت در ارتباطات اجتماعی زائران و مجاوران مورد غفلت قرار گرفته و آسیب جدی دیده است. همچنین فرهنگی که در بازار سوغات در میان زائرین و مجاورین شکل گرفته بود را نیز از دست داده ایم.

طهرانچی با بیان تلاش های آستان قدس رضوی برای ایجاد فضایی تعاملی اجتماعی در مورد فرهنگ سوغات و همچنین ایجاد تحولی در اقتصاد پویای خرد از این طریق گفت: این آستان با ایفای نقش هماهنگ کننده برای فراهم آوردن و بازسازی دوباره فضای فرهنگی سوغات، ارتباطات خوبی را با نهاد ها و سازمان های مختلف از جمله پارک علم و فناوری خراسان، سازمان های بسیج علمی و دانشجویی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و معاونت علمی نهاد ریاست جمهوری برقرار کرده است./861/پ۲۰۴/ب۱

ارسال نظرات