۰۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۵۵۲۳۰۸
حجت الاسلام خمینی:

شعر می تواند شاعر مؤلف در حوزه ها تربیت کند

حجت الاسلام خمینی کارکرد اصلی شعر در حوزه های علمیه را تربیت شاعر مؤلف دانست و بر توجه به شعر در حوزه های علمیه تأکید کرد.
سید علی خمینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعلی خمینی در مراسم اختتامیه چهارمین چشنواره بین المللی شعر اشراق که شامگاه چهارشنبه در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با اشاره به اهمیت ارتباط لفظ و معنا عنوان کرد: درباره این موضوع از دو ساحت می توان بحث کرد؛ یکی بحث لفظ و معنا یعنی معنا داری یک لفظ مورد نظر قرار می گیرد و گاهی معناداری یک گزاره مورد نظر قرار می گیرد.

وی افزود: در اصول به موضوع ملاک معناداری گزاره پرداخته نمی شود اما این موضوع مهم است و باید به آن نظر داشته باشیم و بررسی کنیم که یک گزاره چه زمانی معنا دار است.

نوه امام خمینی(ره) تصریح کرد: حقایق عالم دارای دسته بندی های مختلفی هستند بطوریکه برخی حقایق به زبان ساده بشری در می آیند و تبیین می شوند و برخی گزاره ها و حقایق از این نوع نیستند و با زبان قابل تبیین نیستند که احساسات بشر از این نوع بوده و برای تبیین به زبان عواطف و احساسات نیاز دارند.

وی اضافه کرد:  شعر در این ساحت معنا می شود و خیلی ها معتقدند در شعر نه لفظ مهم است و نه معنا و قالب و هر چیزی که از عواطف و احساسات آدمی برخیزد، شعر است.

حجت الاسلام خمینی با اشاره به دسته سوم از حقایق عالم خاطرنشان کرد: برخی از حقایق هستند که اصلاً به حیطه زبان در نمی آیند و اساساً آنها را نمی فهمیم، عرفای ما و حتی جبرئیل که مظهر عقل و اسم است و حتی پیامبراسلام(ص) هم این حقایق را درک نمی کنند چراکه آن چیزی که محدود است امکان درک نامحدود را ندارد که درک کنه ذات الهی در این دسته می گنجد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات پیچیده عالم، بحث خلقت است که در قرآن و تورات به زبان داستان بیان شده است چرا که قالب زبان و فهم بشر اقتضای درک آن را ندارد.

نوه امام خمینی(ره) تأکید کرد: شعر برای روحانیت غیر از شعر برای بقیه است چراکه روحانیان به عنوان کسانی که دنبال فهم دین و عرفان بوده و می خواهند درباره حقایق روحی با مردم و مخاطب صحبت کنند باید از این زبان استفاده کنند و لذا تقویت بنیان شاعری در حوزه های علمیه سبب تربیت هنرمند مؤلف می شود.

 وی ابراز کرد: اگر ما صحبت از شعر می کنیم به این دلیل است که فرد می تواند از این طریق حقیقت ناگفتنی را که خودش شهود کرده است با مخاطب خود بیان کند، مانند مولوی که چه ما از او خوشمان بیاید یا نه، بالاخره او توانست مخاطب خود را در ده ها قرن پیدا کند و حقایقی که فکر کرد را با بیان ترسیم شده توسط خود به نسل بعد منتقل کرد و ما باید از این مسیر استفاده کنیم.

حجت الاسلام خمینی در پایان خاطرنشان کرد: همه ساحت های شعر خوب است اما آنچه روحانیت می تواند در آن ممتاز شود این است که یک روحانی که اهل علم و عمل است و در نهایت اهل شهود شده است، می تواند حقیقتی را خلق کند که بسیاری را سیراب کند./872/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات