۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۵۵۲۲۵۹
حجت الاسلام حاج آقازاده مطرح کرد؛

گفت‌وگو | تهمت زنی به مرجعیت در سایه اغراض سیاسی

استاد مرکز تخصصی کلام و ادیان گفت: امروزه در کلان بین‌الملل اتفاقات خوبی برای شیعه در حال رخ دادن است؛ اما تشیع انگلیسی، همانند لکه ننگینی در تاریخ تشیع باقی می‌ماند.

حجت الاسلام وحید حاج آقازاده، کارشناس خانواه

اشاره: یکی از جریاناتی که اخیراً قوت گرفته و در حال رشد و نمو است جریان جعلی شیعه نمایی است که در حاشیه و متن بیوت یکی از مراجع تقلید قم به نام شیرازی شکل گرفته است.

جریان شیرازی جریانی که یکی از بسترهای رشدش را از طریق هیأت­های مذهبی دنبال می­ کند. این جریان غیرمعقول که بدون نگاه به مکان و زمان و بدون توجه به مسائل جاری در جهان اسلام، به اشاعه بدعت­هایی می­ پردازد که نتیجه آن جز کشتار شیعیان بی­ گناه نیست.

شبکه‌های ماهواره­ای متعدد، امپراطوری اینترنتی و مراکز وسیع آموزشی در کشورهای مختلف اسلامی، تنها ثمره بخشی از حمایت‌های مادی و توزیع پول‌های کلان این جریان است. این در حالی است که کشورهای اروپایی شبکه‌های بین المللی جمهوری اسلامی ایران را می‌بندند و شبکه المنار حزب­ الله در بسیاری از ماهواره‌ها توقیف شده و اجازه پخش ندارد.

این جریان با وجود اینکه ادعای حمایت و دستگیری از تمام شیعیان و محبان اهل بیت(ع) را دارد، اما در ماجرای سوریه کوچک ترین اظهارنظری نکرده است. حتی زمانی­که دشمن در صدد تخریب مرقد مطهر حضرت زینب(س) بود هیچ عکس ­العملی از این فرقه نشان داده نشد؛ نکته جالب ماجرا جایی است که تنها جریان مسلمانی که بعد از تکفیری‌ها علیه سید حسن نصر الله در لبنان فعالیت می‌کند، این جریان است.

راهکار این فرقه در جذب هیأت های مذهبی تأکید بر هیأت غیرسیاسی است؛ دلیلی که این جریان بر این مسأله اقامه می کند فرار مردم عادی از هیأت های با بیان مسائل سیاسی است، اما این فرقه در اصل، به دنبال ایجاد شکاف بین هیات­ ها و نظام اسلامی هستند.

اخیراً کلیپی در فضای مجازی پخش شد که طبق آن سید حسین شیرازی فرزند سیدصادق شیرازی، نسبت به ولایت فقیه و دفاع مقدس جسارت های بسیار تندی می کند؛ این مسأله سبب شد تا خبرنگار خبرگزاری رسا با حجت الاسلام وحید حاج آقازاده استاد و پژوهشگر حوزه، مدرس مرکز تخصصی کلام و ادیان و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت‌و‌گو کند.

وی معتقد است،هوچی‌گری ها و تهمت‌ها وقتی به پشتوانه یا اظهار پشتوانه داشتن از یک بیت باشد بدتر است و نباید معدودافراد اطراف مان را که فقط دل درگرو قمه زنی و لعن علنی دارند، همه جهان تشیع نیستند و دور از انسانیت و اخلاق است که در سایه امنیت یک کشور بنشینیم و براحتی به رهبر فقیه آن کشور به غیرعلمی ترین و عوامانه ترین شکل ممکن توهین کنیم و با وقاحت تمام بگوییم که در این کشورآزادی نیست و حتی  بگوید که نمی‌گذارند سؤال کنیم؛اگر می‌گذاشتند که بگویید چه می‌گفتید؟خوب نیست به جای این نگاه‌های عاری از استدلال که در هجمه های تان به دفاع مقدس و ولایت فقیه بود،استدلالی حرف میزدید.

متن این گفت و گو که در استدیو خبرگزاری رسا صورت گرفت در زیر تقدیم خوانندگان محترم می شود.

رسا ـ اخیراً کلیپی در فضای مجازی پخش شد که طبق آن سید حسین شیرازی فرزند سیدصادق شیرازی، نسبت به ولایت فقیه و دفاع مقدس جسارت های بسیار تندی می کند، نظرتان را در این زمینه بیان کنید.

این مسأله برایم دردناک بود و حقیقتاً این موضوع اتفاق تلخی است؛ فارغ از اینکه بحث گرایشات و امثال این‌ها باشد، هر دین مداری با هر رویکرد حتی سیاسی وقتی ماجرا را بحث و مرور می‌کند، دردناک است که یک سیّد انهم در لباس اهل علم و آنهم با استفتده از تمام ظزفیت های یک بیت،بیاید و اینگونه بی محابا،به مسلمات دینی و عقیدتی توهین کند؛ به کجا رسیده‌ایم که عده ای به خود اجازه دهند تا  به مسلمات و ابتدائیات کشوری که افتخار و عزت اش،سر دادن شعار «اشهد انّ علی ولی الله» و پمپاژ نظام مند آن به جهان است چنین سخنانی را مطرح کنند.

بنده حقیر فقط به عنوان یک هیأتی، مانند همه طلبه‌ها و دینداران که عزت ما روضه‌های اهل بیت(ع) است، این آقا را به صدیقه طاهره(س) واگذار می کنیم و مبهوتم از اینکه اغراض سیاسی بی مبنا و دشمن شاد کن، چقدر می‌تواند بر لباس و صنف و دغدغه و نوکری و عزت حضرت صاحب الزمان(عج) و نوکری ما بچربد.

در حوزه فقه جعل واژه نکنید

ایشان در لابلای صحبت هایشان در مورد قمه زنی به واژه مقدس ترین مقدسات اشاره می کند و از مرحوم نایینی و دیگر بزگان دینی هم چنین وزنی برای قمه زنی مشاهده نشده است و هرآزاداندیشی مبهوتاین ساختار ذهن افراط گرایانه این آقازاده است

طرفداران قمه‌زنی از این کلمات و تعبیرات کجا استفاده کرده‌اند که شما استفاده می‌کنید؟ این چه رشد کاریکاتوری از مقوله تعظیم شعائر است که مقدس ترینش را به قمه زنی نسبت دهیم و کجا مجازیم به این جعل واژه های در دین و مقدّسات!

رسا ـ جریان شیرازی ها با بیان بحث لعن دنبال چیست؟

قبل از جواب این سوال، ذکر این تذکر رالازم میدانم که در موضع گیری این جریان،معدود افرادی که دربحث وحدت و تقریب،خلاف منویات بزرگان و رهبری،سنی زده شده اند، ربطی به جریان ناب شیعه ندارند که با چسباندن آن تعداد معدود کم سواد به بدنه گفتمان شیعه انقلابی،از تمام جبهه شیعه انقلابی،تصویری ارایه دهند که نه روضه می فهمیم و نه فاطمیه برای مان مهم است؛ جریان شیرازی می خواهد چهره انقلاب اسلامی را که مفتخر به اعلان و اعلام سیاسی تشیع در معادلات جهان امروز است را مخدوش کند و این یک بی مروّتی است که بیایند و برایت را بشکل افراطی بیان کنند و تمام افراد مقابل شان را در مقابل اهل بیت(ع) بدانند.

شاخص برایت،فقیه و رهبردوراندیشی است که در عینِ تقّید به برگزاری روضه برای حضرت زهرا(س)مراقب عزت و اقتدار شیعه و اعتلای اسلام باشد

اگر واقعاً به دنبال مرامنامه و منطق نظام هستید، روضه‌هایی که خود حضرت آقا در بیت شان با تأکید بر اینکه این روضه ها روضه شهادت است را ببینید؛ آخر ما چند مرجع داریم که در مراسمات پای سخنرانی بنشینند؟ ایشان قبلش خطیب بود، قبلش منبری بود، اصرار ایشان که پای منبر منبری که برای حضرت صدیقه طاهره(س) است می‌نشیند، دیگر ما طلبه هستیم و می‌دانیم برای استفاده نیست، بلکه برای این است که به ما بفهماند که فاطمیه بسیار بزرگ است.

با آن همه نفرت، از کدامین نظام سیاسی اعلام انزجار می کنید؟

غیر از این است که افتخار همین نظام است که در برابر کفر،قد علم کرده است؟

کدام نظام سیاسی فقط و فقط برای حفظ گفتمان اصیل دینی  که در آن، یهود، دشمن حقیقی مسلمانان است، این همه هزینه داده؟

اگر همین نظامی که در اوج کج اندیشی تان بر آن حمله می کنید، نبود، وضعیت سوریه چه می شد؟

داعش در عراق، به کجا می رسید؟

انصاف و انسانیت از ابتدائیات است و بر افرادی که ادعای فضل و انتساب به مرجعیت دارند، واجب تر از بقیه است که مزیّن به ادب و انصاف باشند.

می دانید همین کاری که پشت سر یک مرجع بمانید و بی محاباترین توهین های خلاف ادب و اخلاق را بزنید،خودش استبداد است؟

باور بفرمایید که بلندی صدا و فحش دادن، جزء استدلال ها نیست؛ بیا بگو حرف ندارم، استدلال ندارم، نگو آزادی ندارم و استبداد است!

من اینجا یادم افتاد خاطره‌ای از یکی از آقایانی که اهل کشور آذربایجان هستند را بگویم؛ می‌گفت مرحوم پدرم به من گفت که (برای یک شهر پر جمعیت بود) برو، من نذر کرده‌ام ماه مبارک رمضان به چهل نفر اطعام و افطاری بدهم، می‌گفت رفتم چهل روزه‌دار در شهر پیدا نکردم، هر مسجد می‌شناختم کسی نبود، چند نفر پیرمرد و پیرزن که سر سفره آمدند گریه می‌کردند و می‌گفتند که دیگر احکام خدا تمام و برچیده شد؛ می‌گفت که امروز هرچه از آذربایجان و فسادهای اخلاقی می‌شنوید حرفی ندارم، همه را بگذارید بماند، ولی ماه رمضان که می‌شود امروز خانه‌ای نداریم که یک نفر روزه‌دار نداشته باشد و آن آقایی که برای آنجاست و هیچ سنخیتی به این نظام ندارد می‌گفت که همه را مدیون امام خمینی(ره) هستیم؛ آن به شیعه ما هویت و عزت داد.

رسا ـ به نظر حضرتعالی هدف اصلی جریان شیرازی از تهمت زنی و فرافه کنی چیست؟

تهمت زنی به مرجعیت در سایه اغراض سیاسی

خود ایشان در سخنرانی خود از والدِ محترم شان به عنوان بزرگ‌ترین مرجع شیعی نام می برند و فارغ از این ادعا، برایم سوال است که چرا همین آقازاده، این همه بی اخلاقی را علیه یک مرجع دیگر روا می داند؛ خودشان که یک آقازاده و مسؤول بیت هستند، به چه حجت انسانی و اسلامی، حاضر می شود به یک مرجع دیگر که مسؤولیت رهبری جامعه را هم به عهده دارد، این همه تهمت هایی بزند که می مانم که یک انسان در بغض و سیاسی کاری تا چه مرزهایی از حرام خدا را می تواند طی کند؟

آقای سید حسین شیرازی، به زعم حقیر، شاید والدتان با این حجم بالای بی ادبی و جسارت شما به یک سید عالمی که شب و روزش را وقف دین کرده، راضی نباشد! آقایِ شیرازیِ عراق دیده و عراق چشیده، خاطرات تان از روزگار صدام حسین را مرور کنید تا بدانید دیکتاتوری یعنی چه؟ اگر حافظه تان یاری نمی کند از والدتان بپرسید که وضعیت آن زمان چه بود؟ شما که منتسب به یک کشوری که هستید که حکومت دیکتاتوری و شیعه ستیز صدام حسین را دیده،آمدید و به ولایت فقیه می گویید که همان حکومت و ولایت فرعون است؟

یاللعجب که در همان کشوری که قایل به فرعونیت هستی، می نشینی و سخیف ترین توهین ها را می کنی و باز هم دادتان بلند است که آزادی نداری؟

و بدتر آنکه در سخنرانی تان تصریح دارید که در مورد ولایت فقیه، حتی یک پرسش را هم نمی شود پرسید و افراد و جد و آباد افراد را نابود می کنند، ولی در همان سخنرانی، بدترین تهمت ها را به ولایت فقیه میزنی! و برایم جالب است که بدانم مجوز شرعی تان به این سطح از تنگ نظری چیست که حاضرید برای اثبات هوای نفس تان،در فرعونی خواندن نظریه ولایت فقیه، قسمِ جلاله هم بخورید.

 بزرگش نخوانند اهل خرد/ هر آنکس که نام بزرگان به زشتی برد

چقدر درد آلود است که به یک سید در لباس اهل علم، تذکر دهم که طرف حساب تهمت های تان یک فقیه است؛ والد معزز حکم به حرمت نداشتنِ آبروی مؤمن داده اند؟ یعنی اینقدر شما در تنگنای اخلاقی قرار می‌گیرد که به این راحتی تهمت می‌زنید؟ و چقدر دردناک است که شما در کشوری نشسته‌اید که امنیتش را مدیون تدابیر رهبر معظم انقلاب است و به راحتی تهمت و توهین می کنید؛ الان افغانستان و سوریه را ببینید که ناامن‌ترین کشورها شده‌اند، و ایران را ببینید که امن‌ترین کشورهای خاورمیانه است.

در مباحث فقهی جانب جوانمردی را رعایت کنید!

عمق فاجعه را ملاحظه بفرمایید که به کجا رسیده‌ایم که در بحث‌های طلبگی  باید طرف را دعوت به جوانمردی کنیم؛ ایشان هشت سال جنگِ برای دفاع از کشورمان را که مقدس خواندند و می خوانیم و میدانیم را به سخره می گیرد.

کاش به سلوک و رفتار بزرگانی چون آیت الله وحید خراسانی مراجعه می کردند و به سخنرانی های این طیف از مراجع عظام در زمان جنگ گوش میدادندو حتی آیت الله تهرانی(مشهد) که لباس بسیجی به تن کردند و در جبهه ها حاضر شدند.

آقای سید حسین شیرازی! اینکه با جزم و یقین می گویید در طول جنگ، امت نابود شد، تباه شد و ... ولی افتخارمان این است که ناموس مان که تشیّع است، محفوظ ماند؛ شما که صدام حسین دیده و چشیده اید و امروز در جریان درد گرفتاری شیعیان عراق در چنگال تکفیری ها هستید و نیستید بیایید و از این حجم بالای توهین های تان استغفار کنید؛ ماجرای قرارداد الجزایر را بخوانید و این گونه بی محابا به هشت سال جنگ و امنیتش که مرهون همان جنگ است حمله نکنید.

جریان شیرازی خود را «فهم مطلق» می داند

و در آخر به نکته اشاره می کنم که ای کاش بنشینید و نگاه و رویکردتان را خیلی صریح و شفاف ولی استدلالی و قابل دفاع، در اختیار عموم قرار دهید که فحاشی کردن و با مسایل،با توهین برخورد کردن، نه تنها آقازادگی و رییس دفتری نمی خواهد که حتی دین بودن هم نمی خواهد.

ایکاش در بیان عقایدتان و اشکالات تان چند کتاب و یا مقاله علمی می نوشتید که فضای انتقاد، علمی می شد تا این سطح بالای از بی اخلاقی صورت نمی گرفت.

مراقب پیچ  تاریخی شیعه باشیم

امروز شیعه در مقایسه با تاریخ پر از مظلومیت شیعه بی نظیر است و هر حرکتی که تمامیت شیعه را در حاشیه هایی مثل فقط قمه زنی و لعن نگهدارد یا عزت گفتمان شیعه را مخدوش یا از درون تضعیف کند نابخشودنی است.

رسا ـ حوزه علمیه در برابر جریان های غیر انقلابی چه مواضعی را باید اتخاذ کند؟

قبل از اینکه ماجرا را انقلابی و غیر انقلابی ببینیم، بهتره از منظرِ ابتداییات دینی مان به این سؤال جواب دهم و از شما می خواهم که بیاییم و  دینی و غیر دینی بدانیم.

توهین به مرجعیت، در هر سطحی و از هر شخصی قبیح است

تمام حرفم این است که توهین به مرجعیت، در هر سطحی و از هر شخصی قبیح است؛ خیلی جالب است که به هر مرجع بزرگوار و شاخص و غیر شاخصی توهین شود، رگ گردن احتیاط مدارهای حوزه ها باد می کند ولی در توهین به مقام معظم رهبری که مرجع هم هستند، کم لطف تر ظاهر می شویم.

حرمت مراجع، برای حوزه و طلبه ها واجب تر است؛ نشود که به خطاهای تاریخی غیر قابل دفاعِ در توهین به مرجعیت برگردیم که امروز در کتاب ها، دفاعی نیست ولی سوز و شکایت از آن دوران، فراوان است و قدرِ مشترک موضع گیری های مان، بیاییم و انقلاب را اندازه توانش در پمپاژ گفتمان شیعی فهم و اخذ داشته باشیم.

رسا ـ معیارهای موفق یک حوزه علمیه عصر انقلاب را چه می دانید؟

نکته اول اینکه حداقل به اندازه تولید علم و ترسیم نقشه دستگاه کفر در شیعه ستیزی، باید به روز و کارآمد به دفاع تمام قد پرداخته و با تولید علم و درک درست از شرایط موجود به دفاع و مقابله بر خیزیم.

نکته دیگر اینکه اگر به جنگ تمام عیار بر علیه نظام شیعی، از طرف استکبار یقین داریم، به آرایش واحد در برابر دشمن و سبک سنگین کردن دغدغه های مان بپردازیم و از متن کردنِ حاشیه ها بپرهیزیم.

امروز تکلیف مشخص است و راه روشن تر؛ فقط ای کاش با روحیه جهادی، به تاوان همه مظلومیت های بی بدیل شیعه در طول تاریخ،کارهای دینی مان با بصیرت باشد که طبق روایات، مرتعِ شیطان نشویم و بتوانیم از دلِ این درک، به تربیت طلّابی در طرازِ امروز واقعیِ جامعه مان برسیم که قطعا در این پیچ تاریخی شیعه،همه مان مسؤول هستیم.

رسا ـ با تشکر از اینکه وقت ارزشمندتان را در اختیار خبرگزاری رسا قرار دادید./841/گ۴۰۲/س

گفت‌و‌گو از حسین ثالث مؤید
 

ارسال نظرات