۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵
کد خبر: ۵۵۲۲۰۹
حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد مطرح کرد؛

حضرت زهرا مظهر صبر و حلم بودند

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد گفت: هم دادن نعمت‌ها و هم گرفتن نعمت‌ها امتحان الهی است و خداوند صبر ما را در شادی‌ها و گرفتاری‌ها آزمایش می‌کند.
فرحزاد

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب الله فرحزاد» در جلسه درس اخلاق طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) که از سوی اداره کل امور تربیتی در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، عنوان کرد: ذکر صلوات ذکری جامع، کامل است که انسان را به یاد خداوند متعال، پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و اهل بیت(علیهم‌السلام) می‌اندازد و هم دعا و هم توسل است.

صلوات پاک‌کننده گناهان است

استاد اخلاق حوزه اظهار داشت: تعبیرهای بلند و فضائل زیادی برای ذکر صلوات وارد شده، از جمله حضرت آیت الله بهجت می‌فرمودند که ما گشتیم اما ذکری بهتر از صلوات پیدا نکردیم.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه صلوات پاک کننده گناهان است و گناهان را شستشو می‌دهد، افزود: امام علی(علیه‌السلام) می‌فرمایند: «ألصّلاة علی النّبی و آله أمحق للخطایا من الماء إلی النّار؛ صلوات بر پیامبر و آل او گناهان را محو می‌کند، شدیدتر از آنچه آب، آتش را خاموش می‌کند».

وی به روایت دیگر از امام رضا(علیه‌السلام) درباره صلوات اشاره کرد و گفت: امام رضا(علیه‌السلام) می‌فرمایند: مَنْ لَمْ یَقْدِرْ عَلى ما یُكَفِّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلْیُكْثِرْ مِنَ الصَّلاةِ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، فَانَّها تَهْدِمُ الذُّنُوبَ هَدْماً؛ کسی که گناه زیاد دارد و وسیله‌ای برای پاک کردن گناهانش ندارد اگر به ذکر صلوات مداومت کند ذکر صلوات گناهانش را منهدم می‌کند».

حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مظهر صبر و حلم بودند

استاد اخلاق حوزه در ادامه به موضوع جلسات درس اخلاق در ترم تحصیلی جدید اشاره کرد و بیان داشت: در زیارت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) شاخصه مهمی برای ما ترسیم شده از جمله در یکی از فرازها می‌خوانیم: «يَا مُمْتَحَنَةُ امْتَحَنَكِ اللَّهُ الَّذِي خَلَقَكِ قَبْلَ أَنْ يَخْلُقَكِ فَوَجَدَكِ لِمَا امْتَحَنَكِ صَابِرَةً؛ اى آن كه خدايى كه تو را خلق كرد پيش از خلقت امتحان کرد و در آن آزمايش بر هر گونه بلا و مصيبت تو را صابره، شكيبا و بردبار یافت».

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد ادامه داد: اگر حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مظهر صبر و حلم بودند، این خصلت شامل حال حضرت زینب کبری(سلام‌الله‌علیها) هم می‌شد و ما آن حضرت را به حلم و صبوری می‌شناسیم.

وی یادآور شد: آیات فراوان و تعابیر فوق العاده ای درباره صبر داریم؛ در قرآن کریم بیش از صد بار واژه صبر با صیغه‌های مختلف آمده که بیست بار آن به صورت امری است و این موضوع، اهمیت صبر را نشان می‌دهد.

امتحان، سنت قطعی خداوند است

استاد اخلاق حوزه بیان داشت: بخش مهم صبر، حوادث و پیشامدها و ابتلاهایی است که برای ما وجود دارد؛ خداوند متعال تمام انسان‌ها از اول خلقت تا آخر را با گرفتاری و ابتلائات امتحان می‌کند.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با بیان اینکه امتحان، سنت قطعی خداوند است، عنوان کرد: آزمایش، سیره و سنتی است که خداوند متعال برای همه انسان‌ها قرار داده است و به طور یقین خداوند شما را امتحان می‌کند و در آن شکی نیست.

وی افزود: اینکه برخی می‌گویند «خدایا ما را امتحان نکن»، درخواست صحیحی نیست، بلکه باید بگویند: «خداوندا ما را در امتحان سرافراز کن»، زیرا هیچ انسانی بدون گرفتاری و بلا و امتحان وجود ندارد.

هم دادن نعمت‌ها و هم گرفتن نعمت‌ها امتحان الهی است

استاد اخلاق حوزه اضافه کرد: همه انسان‌ها با گرفتاری، مشکلات و بلاها امتحان می‌شوند، هم دادن نعمت‌ها و هم گرفتن نعمت‌ها امتحان الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد با اشاره به حدیثی با مضمون «نصف ایمان صبر و نصف آن شکر است»، گفت: همه ما یا در نشاط و شادی و یا در غم و غصه هستیم، بنابراین در نعمت‌ها باید شکر کرد و در مشکلات هم صبر داشت.

وی بیان داشت: موضع نظر خداوند در روی کره زمین، قلب و جان و جسم انسان است و در روایتی آمده که روح و جان و حقیقت انسان بین انگشتان و تحت فرمان و قدرت خداوند است؛ یعنی دل ما موضع و نظر خداوند است و گاهی به ما شادی می‌دهد و گاهی مشکلات و گرفتاری‌هایی برای ما به وجود می‌آورد تا بدین وسیله صبر ما را آزمایش کند.

غرور و تکبر؛ مهم ترین گناهی که در وجود انسان وجود دارد

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه صبر دارای درجات مختلفی است، گفت: برخی در برابر امتحان الهی زود تسلیم می‌شوند و برخی دیر؛ گاهی انسان کار حسنه‌ای را به صورت مرتب انجام می‌دهد، اما به یکباره فروکش می‌کند که علت اصلی آن، غرور است که اکثر ما انسان‌ها به آن مبتلا هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد افزود: گاهی خداوند متعال انسان را به خاطر غرور و خودبلندپروازی و خودخواهی آزمایش می‌کند، زیرا غرور و تکبر باعث افول می‌شود.

وی یادآور شد: غرور ممکن است در وجود ما باشد، براساس روایات، مهم ترین گناهی که در وجود انسان وجود دارد غرور و تکبر است.

خدا را در خوشی‌ها و گرفتاری‌ها فراموش نکنیم

استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان داشت: انسان در رفاه و شادی بیشتر طغیان می‌کند، اما وقتی دچار بلا می‌شود، دست و پای او بسته است و نمی تواند کار زیادی انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد به روایتی اشاره کرد که برخی صحابه پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) به حضرت عرضه داشتند که ما فقر و تنگدستی را به غنا ترجیح می‌دهیم، زیرا بیشتر ما را به یاد خداوند می‌اندازد، اما حضرت فرمودند که ما هر چه خداوند برای ما می‌پسندد همان را دوست داریم؛ اگر فقر یا غنا، سلامتی و یا بیماری دهد، خداوند را شاکریم.

وی با بیان اینکه خداوند بهترین طبیب است، گفت: حواس مان باشد هم در خوشی ها، نعمت‌ها و داده‌های خداوند را فراموش نکنیم و در گرفتاری‌ها و مصیبت‌ها صبر، استقامت و بردباری داشته باشیم که در این صورت خداوند طبیب دردهای ما خواهد بود.

راه سیر و سلوک، فراز و نشیب دارد

استاد اخلاق حوزه با بیان اینکه راه سیر و سلوک، فراز و نشیب دارد، عنوان کرد: پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله‌علیه‌وآله) در روایت دیگری می‌فرمایند: «همه ایمان صبر است»؛ شاید این جمله بدین معنا باشد که در نعمت و خوشی هم باید صبور باشیم، گناه نکنیم و عملی مورد رضای خداوند انجام دهیم.

حجت الاسلام و المسلمین فرحزاد در پایان با بیان اینکه صبر در تمام مراحل زندگی ما باید وجود داشته باشد، تصریح کرد: در روایات اسلامی آمده اگر فردی با مشکلات همسر خود کنار بیاید، خداوند درجه و مقام حضرت آسیه را به او عطا می‌کند. /۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات