۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۵
کد خبر: ۵۵۲۱۲۲
رییس شورای حوزه علمیه استان تهران:

تواضع محکم‌ترین پشتوانه‌ برای انسان فروتن است

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران با بیان اینکه تواضع از خصائص و فضائل نیکوی انسانی است، گفت: تواضع مهمترین دلگرمی و پشتوانه برای انسان فروتن است.
رشاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد رییس شورای حوزه علمیه استان تهران و تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه امام رضا(ع) برگزار شد، با موضوع نگاه علوی به شرح 113 کلمه قصار امیرمومنان علی(ع) پرداخت و گفت: حضرت علی(ع) در فرازی از این کلام می‌فرمایند: «و لا حسب كالتّواضع» هیچ حسب و نسبی مانند تواضع نیست.

وی افزود: انسان به حسب و نسب خود دلگرم است و مدام در این اندیشه که به چه کسانی نسبت دارد و پیشینه‌اش چیست فکر می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین رشاد با بیان اینکه انسان متواضع و فروتن به فروتنی خود دلگرم و امیدوار است، ابراز کرد: ملاک دلگرمی انسان به حسب و نسب آن است که او در شرایط تنهایی، غریت و سختی‌ها به نسب خود تکیه کند زیرا آنها از انسان پشتیبانی می‌کنند و اجازه نمی‌دهند در شرایط سخت بی‌پناه و بی‌پشتوانه بماند.

رییس شورای حوزه علمیه استان تهران ادامه داد: صفت اخلاقی تواضع برای انسان‌های فروتن که از عجب و تکبر پرهیز می‌کنند به عنوان حسب به شمار می‌رود. انسان متواضع می‌تواند به صفت و روحیه خود تکیه کند زیرا مردم به انسان متواضع علاقه دارند و به او اعتماد کرده و از وی پشتیبانی می‌کنند.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) اضافه کرد: اگر کسی به ارزش و جهتی افتخار کند لازم است به خصائص و فضائل اخلاقی نیکو افتخار کند، تواضع از مهمترین خصائص و فضائل رفتاری به شمار می‌رود زیرا تواضع همواره پشتوانه و پناه آدمی است.

این مفسر قرآن کریم در اوصاف انسان متکبر، گفت: انسان متکبر زمانی که دچار مشکل می‌شود و در موقعیت ضعف قرار می‌گیرند کسی دلش برای او نمی‌سوزد و گاهی هم به خاطر ناراحتی که از او در دل دارند به فرد متکبر ضربه نیز وارد می‌کنند. مردم با گرفتار شدن انسان متکبر خوشحال شده ولی نسبت به گرفتاری افراد متواضع غمگین می‌شوند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات