۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۵۵۲۰۸۰
آیت الله سیدان:

انبیای الهی با وجود قدرت بر گناه، معصوم هستند

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: معنای عصمت این نیست که امکان و قدرت گناه برای پیامبران وجود نداشته باشد چرا که در عین اینکه آنها قدرت بر گناه دارند، معصوم هستند.
آیت الله سیدان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سیدان، استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان امروز در نشست تفسیر قرآن کریم درباره عصمت انبیا، گفت: در واقع معنی عصمت این نیست که امکان و قدرت گناه برای پیامبران وجود نداشته باشد چرا که در عین اینکه آنها قدرت بر گناه دارند اما معصوم هستند.

وی در ادامه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم که گفته می شود این آیات عصمت پیامبران و ائمه اطهار(ع) را رد می کند، اظهار کرد: یکی از این نمونه ها آیه 55 سوره وافر است و آیه دیگری که در این جلسه به آن پرداخته می شود نخستین آیه سوره فتح است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به این مطلب که از ظاهر آیه روشن است که با آنچه که گفته شد، منافات دارد، تصریح کرد: پیامبر، ما فتح مبینی برای تو تقدیر کردیم و تحقق دادیم و در روایات گفته شده است که منظور فتح مکه است و برخی غیر مکه را در نظر دارند.

وی با بیان اینکه نسبت ذنب در این سوره به پیامبر اکرم (ص) داده شده است و آن گناهان ابتدا و انتها است، گفت: این ذنب شامل گناهان مقدم و موخر است که با ادله های نقلی و عقلی درباره عصمت پیامبر و ائمه اطهار(ع) منافات دارد.

آیت الله سیدان با اشاره به این مطلب که در ارتباط با این آیه وجوه مختلفی گفته می شود که بهترین وجه همان بیانی است که از امام رضا(ع) بیان شده است که در پاسخ به سؤوال مأمون است، تصریح کرد: مگر نمی گویید که انبیا معصومند پس این آیه اول سوره فتح به چه معنا است.

وی با اشاره به پاسخ امام رضا(ع) به مأمون درباره عصمت انبیا گفت: ذنب به معنای دنباله و پیامد کارها است و هرکسی کاری انجام دهد پیامدی نیز دارد و غفر به معنای ستر است و اینجا مقصود این است که پیامبر گرامی در جمع مشرکین به مخالفت با بت پرستی ها و آداب و رسوم نادرست و خرافات آنها برخاستند که مشرکین این کار پیامبر را  نادرست عنوان می کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: مخالفت پیامبر در نظر مشرکین گناه بود و می گفتند اگر شما بت پرستی و رسوم و آداب ما را قبول ندارید انجام ندهید و چرا به مبارزه با ما برخاستید و کار پیامبر را گناه می دانستند و تا زمانی که پیامبر در بین آنها مغلوب بودند و تسلط نداشتند این نسبت گناه درباره کارهای پیامبر ادامه داشت.

آیت الله سیدان ابراز کرد: پیامبر ما مکه را برای تو فتح کردیم و با این غلبه همه مذمت ها و بدگویی ها و کارهای بد تو تمام می شود مثل مصلح که در جامعه ای برای مبارزه با آن مفاسد حرکت کند و تا زمانی که غلبه نشود با او مخالفت می شوند و کار مصلح را  گناه می دانند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ادامه داد: اما اگر این فرد مصلح غلبه پیدا کرد همان هایی که مخالفت می کردند تحسین می کنند و مقصود این است که ما برای تو مکه را فتح کردیم و آنچه که مشرکین برای تو گناه می پنداشتند در شرایطی که فتح نصیب تو شد همه آن حرف ها هم تمام شد و غلبه سبب شد که بدگویی های آنان تمام شود./934/پ202/ب1

ارسال نظرات