۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۵۵۲۰۶۸
آیت ‌الله حسینی زنجانی:

کاهلی در نماز ریشه در غفلت از آخرت دارد

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان ریشه کاهلی در نماز را در غفلت از آخرت دانست و گفت: ارتباط محکمی میان اعتقاد به آخرت و مراقبت بر نمازها وجود دارد.
آیت الله حسینی زنجانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت ‌الله حسینی زنجانی امروز در جلسه تفسیر سوره ماعون که با حضور طلاب در منزل این عالم دینی برگزار شد، گفت: کلمه ماعون از ریشه «معن» گرفته شده و سوره ماعون به چند معنا نامگذاری شده است. این سوره به نام های دیگری همچون «دین» نیز نامیده شده است. سوره ماعون ارتباطی معنوی با سوره تکاثر دارد.  

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه با اشاره به افزون طلبی به عنوان موضوع سوره تکاثر و یکی از مصادیق جاهلیت افزود: نظام های استکباری در لسان قرآن به طاغوت و گذر کنندگان از مرز اعتدال تعبیر شده اند که ریشه اصلی این طغیان فزون طلبی است. همچنین در سوره ماعون از انکار آخرت به عنوان یکی دیگر از مبانی طاغوت یاد شده است.

وی انکار معاد را از دلایل اصلی انکار خدا و وجود نفاق در نفس دانست و خاطر نشان کرد: اگر آخرتی وجود نداشته باشد عدالت بی معنا خواهد شد و اگر عدالتی وجود نداشته باشد خلقت نمی تواند به وجود آمده باشد.

آیت ‌الله حسینی زنجانی با بیان اینکه معاد کنترل کننده امیال انسانی است گفت: اگر معاد وجود نداشته باشد انسان طغیان خواهد کرد و دست به فساد خواهد زد. انسان با وجود معاد عاقبت اندیش و مسؤولیت پذیر می شود و اگر بشر از آخرت دور شود از دین دور خواهد شد و به تبع آن از خود فاصله خواهد گرفت. اعتقاد به آخرت سازنده است.

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه با اشاره به شأن نزول سوره ماعون افزود: با در نظر گرفتن و بررسی آیات این سوره می توان گفت که بخشی از این سوره مانند آیه «ویل للمصلین» در مکه و بقیه آن نیز در اواخر بعثت در همان شهر نازل شده است  که آیات اصولی را بیان می کند.

وی شان نزول آیه «ارایت الذی یکذب فی الدین» را شخصیت ابوسفیان دانست و خاطرنشان کرد: در این آیات به راندن یتیم با حالت خشونت آمیز و تشویق نکردن به طعام افراد مسکین از سوی ابوسفیان اشاره می کند.

آیت ‌الله حسینی زنجانی با بیان آیه «فویل للمصلین، الذین هم فی صلاتهم ساهون» گفت: در این آیه به افرادی اشاره می شود که نسبت به نماز خود کاهل و غافل اند. کلمه «ویل» در این آیه به معنای مهلکه ای است که از آن راه نجاتی نیست و از این کلمه می توان دلیل کاهلی و غفلت در نماز را غفلت از آخرت دانست. ارتباط محکمی میان اعتقاد به آخرت و مراقبت بر نمازها وجود دارد.

استاد سطوح عالی و خارج حوزه علمیه افزود: طبق ادامه آیات این سوره نشانه دیگر افراد غافل از نماز ریا است. ریا به معنای وجود نفاق در انسان است که این نفاق به معنای کفر باطنی و پنهانی است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات