۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۴
کد خبر: ۵۵۲۰۶۰
یادداشت؛

بررسی ادعاهای جدید جریان شیرازی

بزرگان و اندیشمندان اصیلی همچون علامه جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به قدر کفایت به تبیین ولایت فقیه پرداخته‌اند.
تشیع انگلیسی شیعه انگلیسی

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، هرچند مسائل خیلی مهم تری در جامعه وجود دارد؛ اما برخی هر زمان که قصد انجام اقدامی دارند با پیش بینی واکنش­ های انتقادیتلاش می کنند کاری کنند که مردم از نظارت اصلی باز بمانند و مسائل مهم را از دید رسانه­‌ها و منتقدین پنهان کنند، آن وقت است که یک کنش انتقاد برانگیز را به عمد انجام می­ دهند مثل همین داستان حمله انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، و با این حربه تمام وقت و فکر و انرژی و قلم رسانه­ ها و جامعه را از آن کاری که یا در شرف انجام است یا انجام شده منحرف می­ کند و خیلی زیرکانه همه را در زمین خود بازی می­ دهند.

با وجود موضوعات مهم و قابل پراختن، دیگر پرداختن به سخنان حاشیه ساز سید حسین شیرازی خیلی محل اعراب ندارد، اما چون این سخنان در فضای مجازی و شبکه­ های ماهواره­ ای منتشر شد به ذکر چند نکته اکتفا می­ شود:

1. در این سخنان ادعا شده که «به سفارات حمله کرده ­اند» و نیز «به تمامی بیوت مراجع در همین قم حمله شده است» در حالی که این ادعا صرفا یک ادعای واهی و خلاف واقع است که با کمی بررسی کذب آن مشخص می­ شود و نیازی به پرداختن بیشتر در این مورد نیست.

 

۲. قیاس فرعون و ادعای «انا ربکم الاعلی» فرعونی با ولایت فقیه خیلی مضحک و تعجب برانگیز بود. الحق بنده که متوجه نشدم وجه شباهت این دو کجا بود! وی در یکجا می­ گوید ولایت فقیه مورد قبول همه فقها در تاریخ بوده، اما بعد خود سخن خویش را نقض می­ کند که این همان حرف فرعون است و ادامه می­ دهد که: همانند فرعون که ورژن جدیدی از ربوبیت آورد و آن «انا ربکم الاعلی» بود، یعنی مفهوم ربوبیت موجود بود لکن فرعون آن را تغییر داد به «انا ربکم»، به همانگونه حکومت ولایت فقیه ورژن جدیدی از این مفهوم است و آن ربوبیت ولی فقیه است.

اگر منظور وی از این سخن این بوده که ولی فقیه یا موافقان ولایت مطلقه فقیه ادعای ربوبیت برای شخص ولی دارند، باید گفت که چه زمان و در کجا شخص ولی فقیه و یا موافقان ولایت فقیه چنین ادعایی (ادعای ربوبیت) بر زبان جاری و یا در عمل نشان داده ­اند؟ در کدامین محفل و مجلس علمی معتبر، ولی فقیه را «ربّ العالمین» معرفی کرده­ اند؟ و اگر منظور ایشان از این سخن استبدادی بودن حکومت ولایت فقیه است که پس چه ارتباطی با ادعای «انا ربکم الاعلی» فرعون دارد؟ بحث ادعای ربوبیت و استبداد دو مقوله است، گرچه ادعای استبداد اعم از ربوبیت است.

به دیگر سخن رابطه این دو عموم و خصوص مطلق است، به این معنا که هر مدعی ربوبیت مستبد محسوب می­ گردد؛ اما هر مستبدی مدعی ربوبیت نیست. بنابراین نمی­ شود مستبد بودن حکومت را با قیاس کردن دروغین به ادعای ربوبیت فرعونی اثبات کرد که نه در قول و نه در فعل ولی فقیه و پیروان ولایت فقیه مشهود نیست. بحث در مورد اینکه حکومت ولایت فقیه یک حکومت مستبدانه است یا ضد استبداد و طاغوت، بحثی مفصل و جداگانه می­ خواهد که البته بزرگان و اندیشمندان اصیلی چون علامه جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی به قدر کفایت بدان پرداخته ­اند که نه ذکر آن در این مختصر می­ گنجد و نه با این گونه قیاسات مضحک و غیراصولی می ­توان نفیاً و یا اثباتاً در مورد آن سخن گفت.

۳. وی ادعا می­ کند کسی جرأت ندارد در مورد ولایت فقیه ابراز نظر کند در حالی که خود در قم این سخنان را می­ گوید و کسی هم متعرض ایشان نشده. نیز ده­ها و شاید صدها کرسی نظریه پردازی انتقادی و اثباتی در مسئله ولایت فقیه چه در مجامع دانشگاهی چه در محافل حوزوی و کرسی ­های درس خارج در کل ایران فعالیت می­ کنند. بهتر است به او گفته شود یک سری به دانشگاه ­ها و مراکز حوزوی بزنید....

۴. همچنین ادعا کردند که قمه زنی از شعائر حسینی است! و بالاتر از آن اینکه ادعا می­کند قمه زنی مقدس ترین مقدسات است! این گزافه گویی سخیف که یک ادعای بدون دلیل و مدرک است ارزش زمان گذاشتن و پاسخ دادن ندارد. اینها همان کسانی هستند که میلیون ها دلار پول و وقت صرف اشاعه قمه­ زنی می­ کنند و آن را مقدس ترین مقدسات و از شعائر حسینی می­ شمارند در حالی که هیچ‌گونه سابقه‌ای در عصر ائمه(ع) و حتی قرون نزدیک به آن نداشته است، شهید مطهری در این رابطه می‌گوید: «قمه‌زنی و بلند کردن طبل و شیپور از ارتدوکس‌های قفقاز به ایران سرایت کرد و چون روحیه مردم برای پذیرفتن آن‌ها آمادگی داشت، همچون برق در همه جا دوید».

از نظر تاريخي مسلم است كه قمه­ زني قبل از صفويه هيچ گونه سابقه­ ای نداشته است و ترديدها در آن است كه آيا در زمان صفويه به وجود آمده است و يا اينكه بعد از صفويه و در زمان قاجاريه رواج يافته است؟ و نیز بعضي از محققان بر اين عقيده ­اند كه قمه­ زني در زمان صفويه تاٌسيس گرديده و صفويه آغازگر آن بوده است. مروجین قمه زنی درحالی به اشاعه آن می­ پردازند و آن را به بزرگ ترین دغدغه خود تبدیل کرده­ اند که از جهاد در راه خدا که مقدس ترین مقدسات است در مقابل صهیونیست ها و وهابیت تکفیری و آمریکا و استکبار پرهیز دارند. در مقابل اینها چه می­ شود گفت؟ خواب رفته را می­ شود بیدار کرد اما کسی که خود را به خواب زده خیر.../۸۴۱/ی۷۰۲/س

حجت الاسلام داود مؤذنیان، پژوهشگر حوزه علمیه قم

ارسال نظرات