۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۹
کد خبر: ۵۵۲۰۳۹
حجت الاسلام مهدوی ارفع مطرح کرد؛

دلایل شکست جنگ صفین براساس محتوای نامه ۳۱ نهج‌البلاغه

استاد حوزه علمیه قم نامه ۳۱ نهج البلاغه را تأمین کننده مایحتاج تربیتی بشریت خواند و به بیان دلایل شکست جنگ صفین براساس محتوای این نامه پرداخت.
حجت الاسلام حمیدرضا مهدوی ارفع

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدوی ارفع، امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان اینکه مهم ترین رسالت انبیای الهی تربیت انسان ها بوده و نتیجه هدایت، تربیت و شکوفایی ابعاد وجودی انسان است، گفت: هدف از تربیت انسان خداگونه شدن است.

وی افزود: مطابق با دیدگاه نهج البلاغه تربیت اولین و نخستین اولویت انسان ها است زیرا نامه 31 نهج البلاغه که یک نامه تربیتی است در بازگشت از جنگ صفین از سوی امام علی(ع) نوشته شده و نگارش این نامه پس از جنگ صفین که با مکر منافقان از پیروزی به شکست مبدل شد نشان دهنده اهمیت و اولویت تربیت بر همه امور است.

کارشناس رسانه ملی با اشاره به اینکه اگر یک انسان عادی به جنگ صفین رفته و با ساده لوحی یاران و مکر منافقان با شکست مواجه می شد تا چند ماه امکان سخن گفتن نداشت، تصریح کرد: امام علی(ع) به دلیل رفعت جایگاه و بزرگی روح پس از بازگشت از چنین جنگی باز اولویت و اهمیت تربیت را از یاد نبرده و با نوشتن این نامه اهمیت تربیت بر سایر امور را به امت اسلامی گوشزد می کنند.

حجت الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: با وجود اینکه این نامه پس از جنگ صفین نوشته شده در آن هیج نکته ای از جنگ، خیانت و نفاق وجود ندارد و هر 17 بند این نامه دربردارنده مسائل تربیتی است و می توان نامه 31 نهج البلاغه را تأمین کننده مایحتاج تربیتی انسان ها عنوان کرد.

روایتگر و مبلغ عرصه دفاع مقدس خاطرنشان کرد: این نامه اولویت پدران و مادران را در تربیت نسل ها بیان کرده و نشان می دهد که مسأله تربیت فرزند به حدی اهمیت دارد که شخصیتی مانند امام علی(ع) پس از یک جنگ جان فرسا و جانکاه باز از انجام این وظیفه غافل نشده است. 

حجت الاسلام مهدوی ارفع تصریح کرد: همچنین از نامه 31 نهج البلاغه امام علی(ع) می توان فهمید که علت شکست و قبول نشدن اهل صفین در امتحانی الهی همچون جنگ به این دلیل است که این افراد به مسأله تربیت خود بی توجه بوده اند؛ زیرا اگر این گروه خود را درست تربیت می کردند از امتحان صفین سربلند بیرون آمده و این موضوع ضرروت تربیت را یادآوری می کند.

وی با اشاره به اینکه امام حسن(ع) در جنگ صفین در رکاب امام علی(ع) بوده و ایشان را همراهی می کردند، گفت: نگارش این نامه از سوی امام علی(ع) برای امام حسن(ع) که ایشان را همراهی می کرد تکلیف آوری امر تربیت را نشان می دهد.

استاد حوزه علمیه قم در پایان با اشاره به ویژگی های نامه نگاری در امر تربیت یادآور شد: مهم ترین ویژگی نامه ماندگاری آن است بر خلاف کلام که از بین می رود و با نگارش نامه و ماندگار بودن آن، امکان رجوع مجدد به آن وجود دارد همچنین در نامه انسان بر نفس خود مهار بوده و مهار نفس را در اختیار دارد در حالی که در گفتن چنین ویژگی وجود نداشته و ممکن است فرد لگام نفس را از کف دهد./968/پ۲۰۲/ی

 

ارسال نظرات