۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۵۵۱۹۹۷

علامه کاشف الغطا شخصیتی جامع بود

فرزند آیت الله گلپایگانی(ره) گفت: همانطور که از علم علامه کاشف الغطا پیدا است، این عالم تنها در یک رشته خاص تبحر نداشت، بلکه در تمام رشته های علمی(فقهی، اصولی و ...) جامعیت خاصی داشت.
سید جواد گلپایگانی

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد گلپایگانی در دیدار مسؤولان تهیه و انتشار موسوعه کاشف الغطاء اظهار داشت: تجلیل از شخصیت های بزرگ و احیای آثار گذشتگان بسیار ارزشمند است، به خصوص در سنوات اخیر که دفتر تبلیغات اسلامی متصدی این معنا شده است و دیگر پژوهشکده ها نیز این کارها را انجام می دهند.

وی با اشاره به جامعیت علامه کاشف الغطا گفت: مرحوم شیخ محمدحسین کاشف الغطا از نظر اجتماعی، اخلاقی و علمی شخصیت جامعی بود. همانطور که از علم ایشان پیدا است، این عالم در یک رشته خاص تبحر نداشت، بلکه در تمام رشته های علمی(فقهی، اصولی و ...) جامعیت خاصی داشت.

فرزند آیت الله گلپایگانی(ره) تصریح کرد: ایشان هر مسأله ای که در ممالک دیگر به وجود می آمد و مطالبی که بر علیه شیعه صورت می گرفت، یا خود در نجف پاسخ می دادند و می فرستادند و جزوه ای می شد یا سفر می کردند مخصوصا به مصر و لبنان. در جلساتی در دیگر کشورها شرکت می کردند و شبهاتی را پاسخ داده بودند که بعدها به صورت کتاب در آمد.

وی درباره ارتباط علامه کاشف الغطا با دولت عراق افزود: ایشان از دیگر جهات، موقعیتی در دولت و حکومت عراق داشت. وی در زمان ملکی بود و آخرین وزیری در زمان ملکی در عراق، نوری سعید بود. سید کفایی کتابی در مدح حضرت زهرا(س) و سب و لعن خلفا نوشته بود، این کتاب به بغداد رفته بود و قضات اهل تسنن حکم قتل این سید را داده بودند و او را برای کشتن به بغداد بردند، مرحوم کاشف الغطا یک نامه ای به نوری سعید می فرستد و عبارت را به این لحن بیان می کند که «کتاب سوزانده شود و سید آزاد شود و الا». همینطور شد و نوری سید آزاد شد. چنین شخصیتی بود و دولت روی او حساب می کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد گلپایگانی بر احیای آثار گذشتگان تأکید کرد و اظهار داشت: تجلیل از این بزرگان و احیای آثار آنها نمونه هایی است که باید در حوزه های علمیه صورت بگیرد تا دیگران نیز متوجه شوند که گذشتگان اینگونه بودند و آیندگان بتوانند چنین خصوصیاتی را در زندگی داشته باشند.

وی ضمن تشکر از دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص انتشار موسوعه علامه کاشف الغطا گفت: ما به سهم خود از دست اندرکاران انتشار این موسوعه در دفتر تبلیغات اسلامی تشکر می کنیم. ان شاءالله مورد تأیید خداوند و قبول حضرت بقیه الله الاعظم(عج) قرار بگیرد.
فرزند آیت الله گلپایگانی(ره) با تأکید بر انعکاس سیره علما تصریح کرد: اگر بتوانید زندگی روزانه علما را نیز به نحوی منعکس کنید، خوب است، چرا که این علما در زمانی در نجف تحصیل می کردند که امکانات فعلی در آن زمان نبود.

حجت الاسلام والمسلمین سید باقر گلپایگانی(دیگر فرزند آیت الله گلپایگانی) افزود: مؤلفین امروزی از گذشتگان بالاتر نیستند چرا که آنها علم، تقوا و تحقیق بیشتری داشتند. با مشاهده آثار گذشتگان انسان متوجه می شود که با توجه به این که آنها امکانات امروزی را نداشتند، کتب سنگی و خطی را نوشتند.

وی با بیان این که احیای آثار گذشتگان کار خیلی خوبی است، اظهار داشت: آثار گذشتگان از نظر چاپ با فرهنگ امروزی ما همخوانی ندارد، چرا که هیچکدام از کتاب های سنگی فهرست و اعلام ندارد.

فرزند آیت الله گلپایگانی(ره) در پایان گفت: آثار گذشتگان را به همین صورت احیا کنید و فهارس، آیات قرآن، روایات و اعلام را در آن بیان کنید تا امروزه نیز مورد استفاده قرار گیرد./۹۲۴/د۱۰۳/ج

ارسال نظرات