۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۵۵۱۹۸۴
در قم برگزار شد؛

نشست علمی بررسی «طرح افزایش سن ازدواج»

نشست علمی بررسی «طرح افزایش سن ازدواج» با حضور و ارائه رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس و خانم اردبیلی در قم برگزار شد.
ازدواج آسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی بررسی «طرح افزایش سن ازدواج» با حضور و ارائه سینا کلهر  رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس و خانم اردبیلی پژوهشگر و آینده پژوه در سالن همایش پژوهشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، کلهر با اشاره به اینکه طرفداران این طرح قائل هستند که «ازدواج هایی که در سنین پایین صورت می پذیرد، منجر به طلاق و افزایش آمار آن می شود» گفت: همه محققان و پژوهشگرانی که طرفدار این طرح هستند، در تحقیق ها و مقالات خود سعی در تأیید این طرح دارند و چاره کار را افزایش سن ازدواج می دانند.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس با تأکید بر اینکه نتایج تحقیق های که در مورد خطرات و مشکلات ازداوج در سنین پایین کاملاً عکس ادعاهای طرفداران طرح افزایش سن ازدواج را نشان می دهد، اظهار داشت: امروزه کمترین آمار طلاق را در ازدواج های با سن پایین شاهد هستیم.

وی افزود: در جلسه ای که مقامات دولتی نیز حاضر بودند،  مباحث خود را مطرح کردیم، اما آنها گفتند «کسانی که در سنین پایین ازدواج می کنند، درک درستی از ازدواج ندارند یا به عبار دیگر عاملیت برای ازدواج ندارند و هنگامی که به ازدواج برسند، نارضایتی از زندگی زناشویی در آنها موج می زند».

کلهر با بیان اینکه ازدواج در کشور باید شرایط محور باشد، نه عدد محور و با تعیین کردن سن برای ازدواج ابراز داشت: از دوران رژیم شاهنشاهی تلاش های بسیاری شد تا برای ازدواج کردن در کشور، سن تعیین شود که این موضوع بعد از انقلاب حذف شد و تا سال 1384 ادامه داشت، اما در این سال مجمع تشخیص مصلحت نظام، تعیین سن برای ازدواج را مصلحت دانست.

رییس دفتر فرهنگی مرکز پژوهش های مجلس باتعیین سن برای ازدواج را خطا دانست و عنوان کرد: در جامعه میان سن بلوغ و ازدواج کردن فاصله زیادی وجود دارد، درحالی که باید کم ترین فاصله را داشته باشیم.

همچنین با اشاره به اینکه برخی جریان ها در جامعه سعی دارند ازدواج در سنین پایین را سیاه نمایی کنند، گفت: این تصویرسازی احساسی که امروزه در سطح جامعه به راه افتاده است، طی چندین سال بر روی آن با رمان نوشتن و تهییج احساسات مردمی کار شده است و همین مسأله سبب شده است تا افراد صرفاً از روی احساسات، مطالباتی بدون مبنا داشته باشند.

این پژوهشگر و آینده پژوه ادامه داد: البته ناگفته نماند که حتی اگر یک مورد هم در جامعه اسلامی سراغ داشته باشیم که دختری بخاطر فقر خانواده اش مجبور به ازدواج شده است، دردناک است، اما نباید گفت که این نوع مشکلات در کشور ما زیاد است و همه مشکلات از این مورد نشأت می گیرد.

وی با بیان اینکه بری می گویند کشورهای توسعه یافته، بارداری در زیر 18 سال، سلامت افراد را به خطر می اندازد، اظهار داشت: باید گفت که آمار دختران باردار زیر 18 سال در این کشورهای به ظاهر توسعه یافته همانند آمریکا بسیار بالا است و همچنین اموزش جنسی برای کودکان را در دستور کار خود دارند؛ حال چگونه این کشورها نگران سلامت دختران زیر 18 سال در کشور ما هستند؟

اردبیلی افزود: افزون بر مسائل یاد شده باید پرسید که آیا همه مشکلات زنان و دختران در جامعه معطوف به ازدواج در سن پایین است که این موضوع به عنوان اولویت اول و یا دوم در دستور کار برخی رسانه ها و نمایندگان مجلس قرار گرفته است؟ یا مشکلات آموزشی، فرهنگی، حمایتی و غیره در این عرصه وجود دارد و مسؤولان از آن غافل هستند؛ چگونه می توانند برای حل این مشکلات خط کش سن را در دست بگیرند و برای ان سن تعیین کنند و به گمان خود مشکل را حل کنند؟ آیا دختران 20 یا 22 ساله ای که مجبور به ازدواج شوند در جامعه وجود ندارد؟

این پژوهشگر و آینده پژوه با انتقاد از سریال هایی که ازدواج را صرفاً «عشق در یک نگاه» ترویج می دهند، تصریح کرد: این گونه سریال ها سبب می شوند تا دختران آرزو داشته باشند زیبایی ظاهری بر اساس سلیقه جوانان جامعه داشته باشند تا یک جوانی از راه رسیده و عاشق شان شود و در نهایت با ایستادگی در مقابل خانواده ها به یکدیگر برسند و ازدواج کنند؛ اگر این اتفاق برای اینگونه دختران رخ ندهد، دچار نوعی افسردگی می شوند و حتی بعد از ازدواج نیز رضایت لازم را از زندگی خود ندارند./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات