۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۷
کد خبر: ۵۵۱۹۷۹
آیت الله محمدی ری شهری:

استمداد از غیر خدا با توحید منافاتی ندارد

نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه استمداد از دیگری با توحید منافاتی ندارد، گفت: انسان هرگز نباید از افراد شرور و دشمنان جائر نیاز خود را درخواست کنند.
ری شهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز در آغاز جلسه درس خارج فقه که در حوزه علمیه همین آستان برگزار شد با طرح این پرسش که آیا توسل به اسباب منافاتی با توحید دارد یا خیر؟ گفت: انسان باید همه امورش را از خداوند متعال تمنا کند.

وی افزود: در این هنگام این سوال نیز مطرح می‌شود که آیا انسان موحد نمی‌تواند به سراغ اسباب برود؟ پاسخ این پرسش آن است که این امر هیچ منافاتی با توحید ندارد.

آیت الله محمدی ری شهری با بیان اینکه توحید مراتبی دارد، ابراز کرد: آن چیزی که با توحید منافات دارد آن است که انسان برای تامین خواسته‌های خویش سراغ اسباب نامشروع برود. یکی از آنها این است که انسان برای اجابت خواسته‌اش در برابر دیگری خودش را ذلیل کند و یا برای حل مشکلش رهروی دشمن جائر شود.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به اینکه نیازهای انسان دو نوع است، اظهار داشت: نخست نیازهایی است که انسان خود می‌تواند به تنهایی تامین کند اما سستی می‌کند، طبق صریح روایات؛ اگر انسان از کسی کمک نخواهد بهشت برای او تضمین می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با اشاره به دسته دیگر نیازها، گفت: مرتبه بالاتر آن است که همانند حضرت ابراهیم(ع) از جبرئیل هم چیزی نخواستند از کسی چیزی نخواهد و این مرتبه بالای توحید است.

این مفسر قرآن کریم ادامه داد: بنابراین مراتب بالای توحید منافاتی با درخواست از دیگران ندارد. روزی امام علی(ع) در محضر خداوند دعا کردند و فرمودند: بارالها؛ مرا محتاج کسی نکن، خداوند در پاسخ، این دعا را خوب ندانست و فرمود: هر کسی نیاز به دیگری دارد از این رو دعا کن انسان نیازمند افراد شرور نشود.

وی در پایان ادامه داد: انسان‌های شرور زمانی که می‌خواهند ببخشند منت می‌گذارند و زمانی هم که نمی‌خواهند نیاز دیگری را رفع کنند به ایراد تراشی می‌پردازند./813/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات