۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۵۵۱۹۳۳
نماینده ولی فقیه در استان البرز:

پیامبر اکرم اهل تکلّف و فخرفروشی نبودند

حجت الاسلام والمسلمین حسینی همدانی گفت: از مهمترین سنت‌های پیامبر اکرم(ص) این بود که تواضع داشتند، اهل عُجب، تکلّف و فخر فروشی نبودند؛ به خاطر شأن و مقام پیامبری، انتظار احترام خاص از مردم نداشتند.
آیت الله حسینی همدانی آیت الله حسینی همدانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی حسینی همدانی نماینده ولی فقیه در استان البرز و امام جمعه کرج در کلاس درس اخلاق که امروز در مدرسه علمیه دارالسلام تهران برگزار شد در ادامه بحث حق الناس و حق پدر و مادر، گفت: سقف اطاعت از امر والدین تا جایی است که در خلاف جهت امر الهی و معصیت خدا نباشد.

وی افزود: امر دیگری که درباره احترام به والدین اهمیت دارد پرهیز از تکلّف بزرگداشت والدین است و زیاده روی و افراط در آن جایز نیست زیرا احترام به والدین باید همراه با صفا و صمیمیت و از روی باور و ارادت باشد؛ اگر این موضوع با تکلّف همراه باشد سبب زحمت هر دو طرف می‌شود.

امام جمعه کرج ابراز داشت: احترام به میهمان و بستگان نیز نباید به نحوی باشد که طرف مقابل مورد آزار، اذیت و زحمت قرار بگیرد و در احترام صرفاً صفا و صمیمیت مدنظر است.

وی با تأکید و سفارش به طلاب بر مطالعه سیره پیامبر اکرم(ص)، اظهار داشت: از مهمترین سنت‌های پیامبر اکرم(ص) این بود که تواضع داشت، اهل عُجب، تکلّف و فخر فروشی نبود؛ هیچ گاه به خاطر شأن و مقام پیامبری خود انتظار احترام خاص از مردم نداشت و خود را برتر از هیچ کسی نمی‌دید.

نماینده ولی فقیه در استان البرز اظهار داشت: برای اینکه پیرو انبیا و ائمه باشیم حتماً قرار نیست کار خاصی انجام دهیم همین که دستورات الهی را اجرا کنیم و بر خلاف رضای خدا عملی مرتکب نشویم، کافیست. امام علی(ع) می‌فرماید بدترین دوست انسان کسی است که آدمی ناچار باشد به خاطر او خود را به تکلّف بیاندازد.

آیت الله حسینی همدانی ابراز داشت: همچنین امام علی(ع) می‌فرمایند هر گاه کسی برادر دینی خود را شرمنده کند زمینه دوری و مفارقت را فراهم کرده است. در روایات متعدد آمده هر گاه خواستید برای کسی هدیه ببرید چیزی را که به آن احتیاج دارد به او هدیه بدهید تا سبب خوشحالی و رفع نیاز او شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حال این سؤال مطرح می‌شود که برای رفتن به درگاه خدا چه هدیه ای ببریم که خداوند آن را از ما قبول کند در حالی که خداوند غنی محض است و به چیزی نیاز ندارد، مرحوم فاضل تونی سفارش می‌کرد هر گاه پیش خدا رفتید اشک چشم ببرید زیرا خداوند متعال می‌فرماید من مشتاق گریه و زاری بنده ام هستم./966/پ202/ب1

ارسال نظرات