۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: ۵۵۱۸۸۵
آیت الله صدیقی:

دینمداری و انقلابی ماندن با حب دنیا سنخیتی ندارد

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه حب دنیا دین را در کام انسان تلخ و بی‌مزه می‌کند، گفت: حب دنیا انسان‌های انقلابی را هم بی دین می‌کند.
 آیت الله صدیقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران، شب گذشته به مناسبت فرارسیدن میلاد باسعادت عقیلةالعرب و پیام عاشورا حضرت زینب(س) در مسجد جامع غدیر به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: مقاماتی که حضرت زینب(س) دارد فوق درک و فهم ما انسان‌هاست.

وی افزود: ایشان از سلسله نوریان است، نام حضرت از جانب خداوند معین شده که نشان از ولایت تکوینی و عرشی بودن ایشان دارد، فضائل حضرت زینب(س) که شامل ولایت مداری، ایثار، شهامت، شجاعت، عبادت و ثبات شخصیت می‌شود برای ما درس و عبرت است.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه حضرت زینب(س) در بلاغت همتایی نداشتند، ابراز کرد: در سخنوری غیر از حضرت زهرا(س) هیچ بانویی را نمی‌توانیم با ایشان مقایسه کنیم.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه دل بستن و تعلق خاطر داشتن به دنیا انسان را از رسیدن به خداوند و انقلابی ماندن باز می‌دارد، اظهار داشت: گاهی برخی با وحشت از اینکه مبادا از کار اخراج شوند و یا حقوقش پرداخت نشود در برابر حق سکوت اختیار می‌کنند در حالی که غافلند از اینکه حب دنیا انسان را نابود می‌کند.

وی افزود: برخی افراد در دوران انقلاب حضوری پررنگ و مستمر داشتند اما با دل بستن به دنیا امروز نه تنها انقلابی نیستند بلکه دین هم ندارند، ما سراغ داریم افرادی را که در دوران دفاع مقدس با حضور در میدان‌های نبرد به دفاع از اسلام پرداخته اما امروز با داشتن شرکت‌های فراوان از پرداخت خمس امتناع ورزیده و از حرام‌خوران رسمی به شمار می‌روند. حب دنیا دین را در کام انسان تلخ و بی‌مزه می‌کند.

آیت الله صدیقی در بخش دیگر با اشاره به اهمیت و جایگاه دعا، گفت: دعا یک مکتب و جریان فکری است که باید جدی گرفته شود، دعاهای امام سجاد(ع) سراسر نور و چشمه حیات است ایشان در دعای 13 صحیفه تاکید دارند که انسان باید از رذائل اخلاقی و کردار زشت به خداوند پناه ببرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: انسان حریص هر چه به دست بیاورد سیر نمی‌شود و درصدد جمع‌آوری مال و ثروت بیشتر است برهمین اساس نسبت به دیگران بی رحم می‌شود از این رو انسان باید از هیجان حرص به خداوند پناه ببرد.

وی اطعام و احسان کردن را راهکاری برای مقابله و مبارزه با حرص بیان کرد و گفت: برای آنکه انسان حریص نشود باید از مالش بگذرد و با دستگیری از نیازمندان و اطعام به فقرا با این صفت شوم مبارزه کند.

آیت الله صدیقی با بیان اینکه احسان به صورت کلی نیکو است، ابراز کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: احسان کن همانگونه که خداوند احسان کرده است؛ احسان اگر به صورت طعام باشد بسیار ارزشمند است.

امام جمعه موقت تهران جامع‌ترین احسان را بخششی دانست که همراه با ایثار باشد و عنوان کرد: منظور از ایثار آن است که انسان مالی را که خود نیاز دارد به نیازمند دیگری احسان کند خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: هیچ وقت شما به کمال نمی‌رسید تا از آن چیزی که دوست دارید انفاق کنید؛ خداوند دو خصلت شجاعت و سخاوت را دوست می‌دارد و حضرت زینب(س) همه این خصائص را دارا بودند.

وی افزود: خاندان رسول خدا(ص) در بذل و بخشش همتایی ندارند. حضرت زینب(س) در مقام گذشت از خانواده و همسر خود آن هم در محدوده شرع فردی بی نظیر است ایشان در چارچوب شرع با خداوند معامله کردند./807/پ202/ب1

ارسال نظرات