۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۱
کد خبر: ۵۵۱۸۶۰
حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری:

تربیت صحیح فرزندان، ضامن هدایت آن ها در آینده است

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم گفت: آیات قرآن مانند بارانی که بر سر همه انسان ها می بارد، برای همگان یک نوع تلاوت می شود اما در دلی که پاک باشد اثر می کند.
صالحی خوانساری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی صالحی خوانساری، استاد سطح عالی حوزه علمیه قم شامگاه یکشنبه در ادامه سلسله جلسات سخنرانی روزانه خود در محل رواق مطهر امام خمینی(ره) که همزمان با ایام میلاد مسعود حضرت زینب(س) با موضوع «جایگاه زن در اسلام» برگزار می شود، به بیان نکات مهمی در خصوص وظایف زن در جامعه پرداخت.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم اظهار کرد: مقایسه بین این که جنس زن برتر است یا جنس مرد، کار غلطی است. مرد و زن هر کدام ویژگی هایی دارند؛ مردان قوی، استخوان درشت و قدرتمند هستند و این ساختار متناسب با کاری است که خداوند برای مردان قرار داده است که بتوانند کارهای سنگین را انجام دهند اما خانم ها ظریف و دارای اندام متفاوتی نسبت به مردان هستند چرا که خلقت آن ها نیز متناسب با کارشان است که همان پرورش انسان است و این کار از مرد ساخته نیست.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) فرمودند «زایمان زن به اندازه ای سخت است که اگر زنی در آن حال از دنیا برود، به شهادت رسیده است.» شهادت را به هر کسی نمی دهند و این نشان از اهمیت کار زن دارد. پس از آن مادر دو سال عصاره وجود خود را به کودک می خوراند و با اذیت های کودک خردسالش می سازد. این کارها ساختار ظریف خاص خود را می طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری تأکید کرد: با توجه به همین ساختار است که خداوند نقش پدر و مادر در خانواده را تعیین کرده است. برای پدر ولایت قرار داده شده و برای مادر رقت و دلسوزی مطرح شده است. خداوند در آیه 58 سوره مبارکه اعراف می فرماید «وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذي خَبُثَ لا يَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً کَذلِکَ نُصَرِّفُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَشْکُرُونَ» یعنی در زمینی که حاصلخیز باشد، متناسب با نوع خلقتش نسبت به بارش باران واکنش می دهد و سرسبز می شود و زمینی که حاصلخیز نباشد از همان نعمات استفاده می کند اما نوع دیگری استفاده می کند. قرآن این مثال را برای عبرت انسان مطرح می کند.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیات قرآن مانند بارانی که بر سر همه انسان ها می بارد، برای همگان یک نوع تلاوت می شود اما در دلی که پاک باشد اثر می کند و در دلی که پاک نباشد اثرگذار واقع نمی شود. کما این که در جریان کربلا سخنان سیدالشهدا(ع) فقط در دل تعداد اندکی از لشکریان یزید اثر کرد و موجبات توبه ایشان را فراهم کرد.

سخنران بارگاه منور رضوی در پایان یادآور شد: ریشه پاک بودن یا نبودن دل انسان ها، نحوه تربیت یک انسان از سوی مادرش است. زنی که پاکدامن و مؤمن باشد، فرزندش امام حسن و امام حسین(ع) می شود اما زنی که اینچنین نباشد، فرزندش یزید خواهد شد./820/پ۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات