۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۵۵۱۸۲۴
رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم:

شعر اصلی‌‌ترین هنر حوزه‌‌‌های علمیه در طول تاریخ است

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی قم شعر را اصلی ترین هنر حوزه های علمیه در طول تاریخ دانست و آن را بهترین و تأثیرگذارترین جملات در تبیین مفاهیم دینی برشمرد.
نشست خبری جشنواره سراسری شعر اشراق ویژه طلاب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد حسنی در نشست خبری چهارمین جشنواره بین المللی شعر اشراق که پیش از ظهر امروز در مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد با اشاره به اهمیت شعر در حوزه های علمیه عنوان کرد: هنر شعر از گذشته تاکنون جایگاه بالایی در حوزه های علمیه داشته و تبدیل به هنر اصلی حوزه شده است.

وی افزود: کارکرد عمومی شعر، روشنی و ظرافت آن در ترویج مفاهیم دینی و اعتقادی یکی از علت هایی است که سبب شده تا علما و فضلای حوزه های علمیه از این کارکرد به بهترین شکل ممکن بهره گیری کنند.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در طول تاریخ بهترین و تأثیرگذارترین جملات در تبیین مفاهیم دینی در حوزه شعر تحقق و تجلی یافته و شاعران روحانی جایگاه بلندی در شعر فارسی و عربی داشته و دارند.

وی با اشاره به روند برگزاری چهارمین دوره شعر اشراق خاطرنشان کرد: فراخوان این جشنواره اول شهریورماه منتشر شد و تا 25 آبان ماه که زمان دریافت آثار بود، بیش از 1400 اثر به دبیرخانه این همایش ارسال شد.

حسنی اضافه کرد: یکی از شاخص های موفقیت جشنواره شعر اشراق، رشد کمی استقبال کنندگان است بگونه ای که در دوره اول آن 110 شاعر به ارسال اثر پرداختند اما در این دوره بیش از 338 شاعر حوزوی آثار خود را به این جشنواره ارسال کرده اند که این موضوع مایه مباهات ما محسوب می شود.

وی ادامه داد: الحمدلله امروز نزدیک به 400 روحانی در حوزه های علمیه مجهز به سلاحی در حوزه ادبیات، بیان و قریحه هستند که می توانند مفاهیم عمیق الهی و انسانی را با زبان نافذ شعر بیان کنند.

رییس مرکز فرهنگی هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز کرد: توسعه جغرافیایی فعالیت های مربوط به جشنواره، افزایش زبان های غیرفارسی به بخش رقابتی جشنواره شعر اشراق، تبیین مفهوم حوزه انقلابی در قالب شعر و توجه به مهارت افزایی شاعران پس از جشنواره را می توان از دستاوردهای مناسب شعر اشراق دانست.

حسنی در پایان خاطرنشان کرد: کتاب«رواق اشراق» که تذکره شاعران روحانی است به قلم دکتر مجاهدی و در سه جلد تدوین شده است که در دوره گذشته منتشر شد که این موضوع می تواند در شناخت شاعران روحانی در طول تاریخ مؤثر باشد./872/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات