۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۹
کد خبر: ۵۵۱۸۱۵
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار:

توفیق در علم با تقوای الهی حاصل می شود

حجت الاسلام والمسلمین رجائی خراسانی ارتباط با خداوند را سبب توفیق در علم آموزی دانست و گفت: بنابر روایات علم نوری است که خداوند آن را در دل آنکه می خواهد قرار می دهد و توفیق در علم تنها با تقوای الهی حاصل می شود.
رجائی خراسانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حسین رجائی خراسانی ظهر امروز در جلسه درس اخلاق در مدرسه علمیه منتظر المهدی، گفت: قرآن کریم می فرماید که اگر بخواهید نعمت های خدا را بشمارید هرگز قادر به چنین کاری نخواهید بود. باید نعمت های پروردگار را پاس داشت و نباید آنان در راه غیر او به کار برد. بهترین شکرگزاری برای نعمات الهی معرفت نسبت به خداوند و تکالیفی است که او بر عهده ما گذاشته است.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با اشاره به ضرورت شکر نعمت علم با افزودن بر آن افزود: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند که علم تحصیل نمی شود مگر به پنج مورد. یکی از آن موارد سوال کردن و پرسش است و قرآن کریم نیز در این رابطه می فرماید: «فاسئلوا اهل الذکر». باید برای افزایش علم خویش به طرح سوالات جدید بپردازیم.

وی کثرت اشتغال و کوشش زیاد در کسب علم را دیگر مورد ذکر شده در روایت پیامبر اکرم(ص) در رابطه با افزایش علم دانست و خاطرنشان کرد: کوشش و تلاش فراوان برای رسیدن به مقامات علمی ضروری و انکار ناپذیر است. اغلب بزرگان علمی و دینی ما در فقر و سختی و با تلاش های فراوان به این مدارج و مقامات عالی رسیده اند. رهبر معظم انقلاب نمونه و الگوی مثال زدنی در این رابطه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین رجائی خراسانی با بیان اینکه نظم در کارها و «تطهیر افعال» سومین مورد روایت پیامبر اکرم(ص) در کسب علم است گفت: توفیق در علم تنها با ارتباط صحیح با خداوند و تقوای الهی حاصل می شود. همچنین درس آموزی از استاد و احترام به او از دیگر ضروریات کسب علم است و احترام به استاد سبب توفیق خداوند در کسب علم می شود. طالب علم باید با میل و رغبت به استاد گوش کند تا استاد نیز راغب به آموزش علم خود شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در پایان افزود: «تعظیم ذوالجلال» و کرنش در برابر خداوند سبب الهام علم بر وجود انسان می شود. در روایت آمده است: «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء؛ علم نوری است که خداوند آن را در دل آنکه می خواهد قرار می دهد». ارتباط با ائمه اطهار(ع) نیز در این رابطه بسیار راهگشا است./861/پ202/ب1

ارسال نظرات