۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۴
کد خبر: ۵۵۱۷۸۶
مستند"سرزمین پیامبران"

نگاهی متفاوت به مزار انبیای الهی در ایران

کارگردان مستند "سرزمین پیامبران" هدف از ساخت این اثر را معرفي بعد تاريخي، مذهبي، معنوي و نيز جذابيت هاي متفاوت مزار پیامبران الهی در ایران دانست و نگاه متفاوت به مزار انبیای الهی در ایران را ویژگی برجسته این اثر نامید.
پیامبران در ایران

عباس صالح مدرسه ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به روند ساخت مستند سرزمین پیامبران عنوان کرد: در این اثر نگاهی جدید به مزار انبیای الهی در ایران داریم و تأثیرات مختلف این قبور مطهر را بر زائران بررسی می کنیم.

وی افزود: البته طی 16 سال گذشته که بارها کار قبلی ام از شبکه های مختلف  پخش می شد خیلی ها معتقد بودند چون  تاریخ مصرف ندارد با اقبال مخاطبان روبرو می شود و الان هم سعی کردم با نگاهی فراتر از زمان و مناسبت ها فیلم جدید را بسازم.

کارگردان مستند سرزمین پیامبران تصریح کرد: این مستند درباره « نقش مزار انبیای الهی در ایران» و ريشه هاي تاريخي و مذهبي آن است؛ فيلمي با زيبايي هاي بصري درباره مردم شناسي که جوهره آن وفاداري به مستندات است و به همين دليل با ساختاري دشوار روبرو بودیم.

وی ساختار اين مستند را برپایه «روایت» دانست و خاطرنشان کرد: این مستند بر پایه رواياتي که از منظر مورّخان و انديشمندان حوزه هاي جامعه شناسي و ديني وجود داشته ساخته شده و با توجه به اين موضوع ، مبنا و بن مایه موضوع فيلم به عنوان يک اثر هنري مورد مداقه قرار گرفته و از نقطه نظر تاريخي و تأثيرات اجتماعي آن مورد مطالعه واقع شده است.

صالح مدرسه ای اضافه کرد: روايت فيلم ارتباط ميان اجزا را برقرار مي سازد و عناصر متنوع فيلم و فصول مختلف آن را به هم مربوط مي سازد و ارجاعات متعدد بر گستره پهناور ايران به نمونه هاي شاخص از تاريخ و فرهنگ و ادبيات، رنگ آميزي زيبا و تنوع خاصّ ايران اسلامي  به ساختار تصويري فيلم افزوده شده است.

این مستندساز ادامه داد: انگيزه ساخت اين فيلم نيز معرفي بعد تاريخي، مذهبي، معنوي و نيز جذابيت هاي متفاوت مزار پیامبران الهی در ایران  است و حاصل کار، به ياري خداوند فیلمی خواهد بود که تنها جنبه اطلاع رساني ندارد، بلکه علاوه بر آن سندي تصويري خواهد بود از ميراثي که در فرهنگ اسلامي ايران موجود است و مهم تر آن که تماشاي آن مي تواند روي هر تماشاگر عام و خاصي تأثير فرامتني بگذارد و او را به عمق جنبه تاريخي و مذهبي «تاثیر و نقش مزار انبیای الهی در ایران» نزديک تر کند.

وی ابراز کرد: مستند بلند «سرزمین پیامبران»  محصول شبکه مستند سیما است و در ساخت این اثر محمد هادی صالح به عنوان مشاور پژوهش، اشکان ضیایی تصویر بردار، محمد جواد عرفانیان صدابردار، احمد وفایی  تدوینگر و روح الله امیری مشاور تولید همکاری داشته و مهندس سلیم غفوری، ابوالقاسم ناصری و علیرضا نوروزی حمایت ویژه ای از ما داشته اند./872/ت۳۰۲/س

ارسال نظرات