۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۰
کد خبر: ۵۵۱۷۵۸
آیت الله مصباح یزدی:

جامعه برای رشد به وحدت و مدیریت الهی نیاز دارد

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه جامعه انسانی برای رشد به وحدت انسانی، برنامه و مدیریت الهی نیاز دارد، گفت: شخصی باید در رأس جامعه باشد که نقشه راه را بداند، دلسوز مردم باشد و از منافع خود در راه هدایت مردم بگذرد.
 آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی شنبه شب در دیدار جمعی از مسؤولان و اساتید دانشگاه علوم انتظامی امین با اشاره به اینکه آنچه از این عالم قابل مشاهده است از ذرات کوچکی تشکیل شده است، گفت: اگر این ترکیب ها نبود خبری از زیبایی، علم، قدرت و غیره نبود و هیچکدام از آنها به وجود نمی آمدند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: در زمینه چگونگی ترکیب ذرات، اندیشمندان دو‌رویکرد داشته اند که نخستین آنها که ماتریالیست ها هستند، می گویند که پیدایش پدیده ها تصادفی است؛ دومین رویکرد، رویکرد الهی است که می فرماید این پدیده ها اتفاقی نبوده و بر اساس حساب و کتاب و حکمت الهی به وجود آمده است.

آیت الله مصباح یزدی خاطرنشان کرد: خداوند قوه رشد را به عناصر عالم عطا کرده است، هدایت تکوینی در حیوانات نمود بیشتری دارد، چراکه اگر به گیاه آب نرسد می خشکد، اما حیوانات به هنگام گرسنگی و‌ تشنگی خود به خود به دنبال آب و غذا می رود؛ خداوند به وسیله هدایت تکوینی همه این اعمال و رفتار را به انسان تازه متولد شده، حیوانات و‌ نباتات آموخته است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیات ابتدای سوره اعلی تأکید کرد: خداوند برای همه مخلوقات ظرفیتی مقدر کرده است که بر اساس آن می تواند به کمال برسد؛ خداوند برای این که انسان ظرفیت خود را به فعلیت برساند، آنها را به صورت تکوینی هدایت کرده است.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام‌خمینی(ره) بیان کرد: انسان در ابتدای زندگی بر اساس هدایت تکوینی عمل می کند، اما هنگامی که رشد کرد یک سلسله سؤالاتی در جهت به رشد و کمال رسیدن برایش ایجاد می شود و باید گفت که این استعداد در هیچکدام از موجودات نیست.

وی اظهار داشت: خداوند انسان را با هدایت دیگری که نام آن هدایت تشریعی است نیز راهنمایی می کند؛ خداوند برای اینکه انسان را با این هدایت آشنا کند، به انبیا وحی کرد تا مردم را از وجود آن مطلع کنند؛ انسان بر اساس این هدایت می تواند با مراجعه به منابع معتبری که انبیای الهی آموزش داده اند به سؤالات خویشتن پاسخ دهد و رشد کند.

آیت الله مصباح‌یزدی با اشاره به اینکه پیدایش همه پدیده های این عالم به سبب انضمام ذرات بوده است، عنوان کرد: انبیای الهی به ما آموزش داده اند که همه انسان ها حکم ذرات را دارند، یعنی هر فرد حکم یک ذره دارد، پس اگر با یکدیگر ارتباط داشته و بر اساس طرح و‌ برنامه مناسب، وحدت داشته باشند و  این دو مسأله را تحت مدیریت الهی قرار دهند، به یقین جامعه سالم و سعادت مندی تشکیل خواهد شد.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه جامعه انسانی می تواند  با عقل خود یک وحدت عقلانی درست کند، عنوان کرد: انسان ها می توانند از طبیعت نقشه ای بگیرند و با اختیار خود با انسان های دیگر واحد اجتماعی بسازند.

وی اضافه کرد: انسان ها برای اینکه واحدی به وجود آورند تا ‌منافع جدیدی ایجاد کنند، باید دست از عمل انفرادی برداشته و بر اساس نقشه مدیریتی الهی، واحدی پایدار، نافع و خدمت رسان بسازند.

آیت الله مصباح یزدی با تأکید بر اینکه اگر وحدت، نقشه و مدیریت الهی وجود نداشته باشد، جامعه سالم به وجود نمی آید، ابراز کرد: خداوند متعال علاوه بر اینکه هدایت تشریعی را به وسیله انبیای الهی به ما آموخته است، مدیریت امور را نیز بر عهده گرفته و سپس به انبیا و ائمه معصومین(ع) ولایت داده است تا مردم بتوانند بدین وسیله با ولایت خداوند ارتباط برقرار کنند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه انبیای الهی و ائمه معصومین(ع) به سبب صلاحیتی که از خویشتن نشان داده اند، پیشوایان مردم قرار گرفته اند، یادآور شد: در عصر غیبت وظیفه ارائه نقشه راه سعادت و پیشوایی مردم بر دوش فقها و علمای اسلامی است، چون نقشه راه را از معصومین(ع) اخذ کرده اند و کمترین خطا را دارند.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: جامعه ای که از نقشه الهی محروم باشد، از همه لحاظ رو به انحطاط می رود که مصداق بارز آن آمریکا است که علی رغم پیشرفته بودن، در رأس آن شخصی است که خود مردم آنجا وی را مسخره کرده و او را دیوانه می خوانند.

رییس مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با تأکید بر اینکه جامعه انسانی برای رشد به وحدت انسانی، برنامه و مدیریت الهی نیاز دارد، ابراز داشت: شخصی باید در رأس جامعه باشد که نقشه را بداند، دلسوز مردم باشد و از منافع خود در راه هدایت مردم بگذرد، باید گفت که تنها شخصی که می تواند اینگونه رفتار کند، ولی فقیه است./841/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات