۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۵۵۱۷۵۰
در نشست «تحولات جامعه و خانواده» مطرح شد؛

"هویت بازاندیشانه" ویژگی انسان مدرن

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی هویت بازاندیشانه را ویژگی انسان مدرن دانست و گفت: در زندگی مدرن هنجارها، نحوه زندگی و ارزش ها تغییر یافته و معیارها دگرگون شده است.
سبک زندگی قرآنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، دکتر محمدتقی کرمی در نشست علمی «تحولات جامعه و خانواده با تأکید بر هویت زنان» که در مؤسسه سبک زندگی آل یاسین برگزار شد با اشاره به تغییرات اجتماعی در عصر مدرن عنوان کرد: فهم مسائل اجتماعی در دوران مدرن، فهم روایت گونه و قاب بندی شده از موضوعات است.

وی افزود: در 50 سال اخیر بُعد خانواده در کشور ما کوچک شده است و از 6.2 به 3.5 رسیده است که این به معنای تغییر در خانوارها است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: در جامعه ای که هنوز خانواده اصالت داشته و ازدواج مقدس شمرده می شود و فرزند آوری مهم است، آنقدر تحولات زندگی سریع است که در یک بازه یک یا دونسلی نرخ خانوار تغییر کرده است.

وی تبعیت خانواده های ایرانی از سبک زندگی مدرن را از ویژگی های جامعه ایران دانست و خاطرنشان کرد: مهاجرت از روستا به شهر، تبدیل شهر نشینی به شهرنشینی مدرن و آپارتمان نشینی و تحولات خانواده در ایران به سمت استفاده خانواده های ایرانی از الگوی مدرن پیش می رود .

کرمی اضافه کرد: در زندگی مدرن هنجارها، نحوه زندگی و ارزش ها تغییر یافته و معیارها دگرگون می شود و انسانی که در این عصر زندگی می کند حاضر است نسبت به ارزش ها، قواعد اجتماعی، فرهنگ و خرده فرهنگ خود باز اندیشی کند.

وی ادامه داد: انسان مدرن دارای هویت بازاندیشانه است و این انسان، سکولار، فردگرا و لذت طلب بوده و این هویت جدید ترسیم کننده ارزش های او شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی تأکید کرد: باید گفت که هرکس مدعی مدیریت، فهم و اداره جامعه است باید براساس این هویت جدید، برنامه ریزی اجتماعی خود را انجام دهد و هر برنامه ریزی که این موضوع را درنظر نگیرد محکوم به شکست است.

وی در ادامه ابراز کرد: زنان در این فهم بازاندیشانه، تفاوتی با مردان ندارند اما مسأله مهم این است که در این هویت جدید، ارزش ها و ساختارهایی که زن محور آن بوده تغییر یافته است و در واقع در اساس زندگی سنتی که محور آن زن بوده تغییر جدی ایجاد شده است.

کرمی در پایان خاطرنشان کرد: نهادهای دین و معنویت و جریان های تبلیغی اولین وظیفه ای که دارند این است که این تغییر هویت را درک کنند تا بتوانند تصویر صحیحی از موضوع خانواده، حجاب و دیگر موضوعات مشابه داشته باشند.

گفتنی است گزارش کامل و مشرح این نشست علمی به زودی از سوی سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر می شود./872/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات