۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۵
کد خبر: ۵۵۱۷۴۵

نگاهی بر چند خبر کوتاه از "بازار نشر"

انتشار کتاب‌های «عیار بلور»، «تو شهید نمی شوی»، «غزه این سو و آن سوی مرز» و رونمایی از کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر هستند.
خبرهایی کوتاه از بازار نشر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشار کتاب‌های «عیار بلور»، «تو شهید نمی شوی»،  «غزه این سو و آن سوی مرز» و رونمایی از کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی» از عناوین اخبار کوتاه دنیای نشر را تشکیل می‌دهند.

بررسی و شخصیت زن در شش رمان دفاع مقدس در "عیار بلور"

کتاب «عیار بلور» تالیف انسیه بهبودی که به بررسی و شخصیت زن در شش رمان دفاع مقدس می‌پردازد، منتشر شد.

موضوع این پژوهش بررسی جایگاه و نقش شخصیت‌های زن در شش رمان با محوریت دفاع مقدس «نخل‌های بی‌سر»، «زمین سوخته»، «باغ بلور»، «گنجشک‌ها بهشت را می‌فهمند»، «جنگی که بود»، و «گلاب خانم» است.

در این اثر سعی شده شخصیت‌های تحول یافته و نقش‌های جدیدی که زنان در داستان‌ها ایفا کرده‌اند، تحلیل و تبیین گردد. پیشینه این پژوهش به مقالاتی پراکنده و اجمالـی درباره زن و دفاع مقدس برمی‌گردد، اما تاکنون تحقیقی مدوّن و دانشگاهی در این زمینه صورت نگرفته بود.

اهمیت این جستار در بررسی موشکافانه جایگاه زن در رمان دفاع مقدس است که می‌تواند در تبیین الگوهایی مناسب برای زنان امروز مؤثر باشد.

این پژوهش در چهار فصلِ: مبانی نظری پژوهش، تعاریف و کلیات، نگاهی به پیشینه زن در تاریخ و فرهنگ ایران، و تحلیل رمان تنظیم شده است.

در فصل تحلیل رمان، افزون بر بررسی شخصیت و شخصیت‌پردازی در این شش رمان، نقد و تحلیل نقش و کنش زنان به تفصیل بیان شده است. خارج شدن زنان از قالب نقش‌های روزمره خود، رهایی از دغدغه‌های معمول و یافتن نگاهی عرفانی و معنوی به زندگی از مهم‌ترین ویژگیی‌های شخصیتی زنان در این رمان‌ها به شمار می‌رود.

گفتنی است انتشارات سوره مهر کتاب «عیار بلور» را در ۲۲۰ صفحه و با قیمت ۱۳ هزار تومان منتشر کرده است.

"تو شهید نمی شوی" منتشر شد

در آستانه فرارسیدن چهارمین سالگرد شهید مدافع حرم، محمودرضا بیضایی، کتاب خاطرات این شهید با عنوان «تو شهید نمی‌شوی» منتشر شد.

این کتاب که توسط دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی تهیه شده است، روایت‌های برادر شهید از فراز و فرودهای یک زندگی با برکت، کودکی و نوجوانی، مسجد و مدرسه تا دانشگاه و پادگان، تبریز تا تهران و از تهران تا شام است.

علاقمندان جهت سفارش و تهیه این کتاب، با شماره 09199038270 تماس بگیرند و یا به کانال تلگرامی @Ammaryar_ir مراجعه کنند.

گفتنی است شهید محمودرضا بیضایی،  29 دیماه 1393 در سوریه منطقه «قاسمیه» در جنوب شرقی دمشق به شهادت رسید.

نگاهی بر کتاب "غزه این سو و آن سوی مرز"

 انتشارات  به‌نشر کتاب «غزه این سو و آن سوی مرز» را به قلم فرانک اسمیت منتشر کرد

محله‌ای است در جنوب شهر غزه که از شرق به خیابان «السکه» می‌رسد و از آنجا به موازات خیابان «صلاح‌الدین» ادامه پیدا می‌کند. این محله، خانواده‌های بزرگی را در خود جای داده است. در این بخش که چهره‌ای روستایی دارد، در کنار بیشتر خانه‌ها یک واحد مرغ‌داری نیز به چشم می‌خورد که با باغ‌های زیتون یا انجیر زینت یافته‌اند و در مجاورت آن‌ها، قطعه زمین‌هایی است مزروعی. در مرکز این محله، مسجد کوچکی سر برافراشته است.

در نهمین روز عملیات،  حدود ساعت چهار صبح، نیروهای زمینی از سمت شرق وارد این محله شدند. همه چیز نشان می‌داد که آن‌ها از سوی هوانیروز که بر روی تراس‌های مسقف بسیاری از خانه‌ها پیاده شده بودند، حمایت می‌شدند. اهالی منطقه گفته‌اند که از شب هشتم تا روز نهم عملیات و همچنین شب بعد از آن، صدای تیراندازی ادامه داشته است و این در حالی است که هیچ #مبارز_فلسطینی دیده نشده است.

 در میان خط نقاشی‌هایی که بر دیوار منازل نوشته بودند، این شعارها بیشتر آشکار بود: زیر ستارۀ داوود به زبان عبری نوشته بودند: «یهودیان جاودانه‌اند»، «در بالای آن حرف «T» (نماد ارتش  Tsahad) و این عبارت به چشم می‌خورد: «این (حرف T) با خون نوشته شده است»؛ در بالای نقشی از یک سنگ قبر، به زبان انگلیسی نوشته بودند: «اعراب »، و به انگلیسی شعارهای زیر به چشم می‌خورد: «می‌توانید فرار کنید اما نمی‌توانید پنهان شوید»، «مرگ بر شما»، «یکی از ما کم شود، باز هم ۹۹۹۹۹۹۹ باقی می‌ماند»، «مرگ بر اعراب» و «جنگ می‌کنیم و نه صلح»...

کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی» رونمایی می‌شود

پژوهشکده علوم تاریخی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نشست رونمایی از کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی: نگرش نوین به مقوله دوستی در تمدن اسلامی و سیاست جهانی» را سه‌شنبه سوم بهمن‌ماه از ساعت 16 تا 18 برگزار می‌کند.

این نشست با حضور جمعی از محققان و دیپلمات‌های بلندمرتبه جمهوری اسلامی ایران در تالار اندیشه پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود.

تألیف و گردآوری مقالات این اثر را محمدجعفر امیر محلاتی انجام داده است. وی هدف خود را از جمع‌آوری این کتاب، انتقال مفهوم دوستی و کاربرد آن از محدوده روابط خصوصی و احساسی به ساحت آزاد و گسترده روابط مدنی، سیاسی، بین‌المذاهب و بین‌المللی و همچنین بیان این حقیقت که عدالت نقطه شروع تعاملات جمعی و جهانی است، نه تنها نقطه کمال آنها معرفی کرده است.

مدعای کتاب «دوستی به مثابه جهان‌بینی» پارادایم اخلاقی و فلسفی متعالی‌تری است که در عین قبول ضرورت دین ‌اخلاقی، به سراغ خود نظام‌های اخلاقی می‌رود و به جای اینکه دوستی را تابع اخلاق بداند، اخلاق را تابع دوستی می‌خواهد.‏ مؤلف سعی دارد با طرح پرسش‌هایی همچون آیا دوستی فضیلتی اخلاقی است که در ساحت‌های مختلف زندگی در حال توسعه و افزایش است، یا برعکس در فتور و کاهش؟ به بررسی چالش‌های فرا روی دوستی بپردازد. به اعتقاد وی یکی از دلایل بی‌توجهی جهان اسلام به فلسفه دوستی در دو قرن گذشته، مقابله مسلمانان با پدیده استعمار بوده که به طور طبیعی به گسترش ادبیات مبارزه، ستیزه‌جویی و رفع ظلم یا به طور اعم عدالت ترمیمی یا جبرانی انجامیده است. ‏

کتاب حاضر دارای چهار بخش به نام‌های دوستی در ساحت زندگی معنوی جهان، دوستی در روابط بین فرهنگ‌ها، ملل و تمدن‌ها، دوستی در متون پیشین، تاریخ سیر اندیشه دوستی در تمدن اسلامی است و انتشارات هرمس این مجموعه هفده مقاله‌ای را در ۴۴۲ صفحه به زیور طبع آراسته است و از ابتدای سال میلادی به علاقه‌مندان صلح و دوستی عرضه کرده است./۹۹۸/پ ۲۰۴/ش

ارسال نظرات