۰۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
کد خبر: ۵۵۱۶۷۲

مروری بر کتاب عرفان و دعا در نهج البلاغه

علم عرفان، منزلت خود را وامدار حیات علمی و معنوی امام متقیان علی ابن ابیطالب است.
نهج البلاغه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه انتشارات قرآن و حدیث دارالحدیث کتاب عرفان و دعا در نهج البلاغه نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین حسین رحیم خراسانی را منتشر کرده است.

در پشت جلد کتاب درباره علت نگارش آن چنین می‌خوانیم:

علم عرفان اولی‌ترین و شریف‌ترین دانش، منزلت و قیمت خود را وامدار حیات علمی و معنوی امام متقیان علی ابن ابیطالب است.

اثر حاضر با هدف آماده سازی متن آموزشی برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته نهج البلاغه در 16 فصل دیدگاه‌های امام العارفین بالله علی بن ابیطالب را مطابق با موضوعات و مسائل علم عرفان در دو ساحت عرفان نظری و عملی و همچنین ارزش و آثار و جایگاه دعا در عرفان و انواع نیایش‌های امام علی در نهج البلاغه پیش روی طالبان علم و دانش تقدیم می‌دارد.

نویسنده این کتاب را در قالب 1۶ درس، تنظیم و در این درس‌ها سعی کرده است همه موضوعات و مسائل علم عرفان و همچنین ارزش و آثار و جایگاه دعا در عرفان را به طور خلاصه بررسی کند تا زمینه آشنایی اجمالی مخاطبان با آن‌ها فراهم شود.

عناوین 16 درس این کتاب عبارتند از: کلیات علم عرفان، تمایز عرفان با اخلاق و زهد و تاریخ تکوین علم عرفان، معرفت حق تعالی (1)(ضرورت، فایده و مراتب معرفت حق تعالی)، معرفت حق تعالی (2)(امکان معرفت حق تعالی)، معرفت حق تعالی (3)(معرفت از طریق اسماء و صفات الهی و کشف و شهود)، معرفت حق تعالی (4)(امکان کشف و شهود و مراتب و راه‌های آن)، معرفت حق تعالی (5)(قیومیت و توحید حق تعالی و وحدت وجود)، هستی شناسی (1)(حقیقت، عوالم و موجودات هستی)، هستی شناسی (2)(موطن و منزل انسان)، هستی شناسی (3)(انسان کامل)، عرفان عملی، مقامات عرفانی (1)، مقامات عرفانی (2)، دعا (1)، دعا (2)، دعا (3).

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین رحیم خراسانی در مقدمه درباره مقام کتاب نهج البلاغه نیز چنين اورده است:

در تنوع و فراگیری بر علوم و معارف، نهج البلاغه از جامعیت و کمال ممتازی برخوردار است. سیر در این گتاب نفیس ما را با دیدگاه امام علی درباره خدا، انسان، جهان و مبدأ و معاد و سیر انفسی و آفاقی پیش روی انسان کامل و سیر و سلوک از حضیض ملک تا اعلای ملکوت و راه سعادت و شقاوت و صراط قویم قرب الهی واقف می‌سازد. انسان سالک الی الله در چالش با مقتضای عالم کون با اتصال و انس به نهج البلاغه که استنطاق از قرآن است، موانع رشد را باز می‌شناسد و مکارم و سجایای روحی و اخلاقی و صفات پسندیده را که لازمه حیات طیبه است، می‌شناسد و راه برون رفت از ظلمت جهل و ستم به نفس و هستی را در می‌یابد و بر آستان حکمت نظری و علمی که انسان را به لقاء الله متصل می‌سازد، فائق می‌شود و ملک و ملکوت را از منظر آفتاب آسمان معرفت الهی به مشاهده می‌نشیند.

نگارنده در صفحه 115 هدف از استقرار انسان در دنیا را کوشش برای بازگشت به سوی خداوند می‌داند که از طریق عبودیت تصورت می گیرد و کسانی که در دنیا از عبادت و اطاعت خداوند رویگردان و گریزانند، بی شک،؟ راهی به زندگی و حیات آخرت ندارند؛ بنابراین او در ادامه از زبان نهج البلاغه در توضیح دنیا این چنین می‌آورد:

و برای رسیدن به بهشت جاویدان رفتاری متناسب با آن انجام دهید، زیرا دنیا برای زندگی همیشگی شما آفریده نشد؛ گذرگاهی است تا در آن زاد و توشه آخرت بردارید؛ پس با شتاب آماده کوچ کردن باشید و مرکب‌های راهوار برای حرکت مهیا دارید.

و در خطبه‌ای دیگر نیز فرموده‌اند: ای مردم، دنیا سرای گذرا و آخرت خانه جاویدان است، پس، از گذرگاه خویش برای سرمنزل جاودانه توشه بگیرید... و پیش از آنکه بدن‌های شما از دنیا خارج گردد، دل‌هایتان را خارج کنید. شما را در دنیا آموزده اند و برای غیر دنیا آفریده‌اند.

مؤسسه انتشارات قرآن و حدیث دارالحدیث کتاب عرفان و دعا در نهج البلاغه را در 242 صفحه و با شمارگان 500 نسخه به قیمت 11000 تومان روانه بازار نشر کرده است./۹۹۸//ن ۶۰۲/ش

ارسال نظرات