۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۵۱۶۷۱
به همت انجمن اصول فقه؛

اعتباری‌بودن قضایای علم اصول فقه بررسی شد

کرسی نظریه پردازی علمی با عنوان "اعتباری بودن قضایای اصول" به همت انجمن اصول فقه در سالن انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.
نشست علمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انجمن اصول فقه حوزه، پیش اجلاسیه سومین کرسیِ نظریه‌پردازی را با نظریه‌پردازیِ حجت‌الاسلام سید صادق محمدی در سالن انجمن علمی حوزه برگزار کرد.

در این نشست حجج اسلام والمسلمین نجفی بستان، واعظ موسوی و اسلامی این نظریه را نقد کردند و حجج اسلامی قائینی، نیازی و ظهیری به داوریِ این نظریه پرداختند.

در ابتدای این نشست علمی، حجت‌الاسلام محمدی درباره انگیزه نظریه‌ «اعتباری‌بودن قضایای اصول فقه»، گفت: یکی از چالش‌های علم اصول، خلط بین امور اعتباری و امور حقیقی است؛ این مسئله انگیزه‌ شد تا در این ‌باره تحقیقی جامع صورت بگیرد.

وی افزود: اساس نظریۀ «اعتباری‌بودن قضایای اصول فقه» از علامه طباطبایی(ره) است؛ البته در کلمات علمای قبل از علامه هم دیده‌ام، اما ایشان مفصل به این مسأله پرداخته است و شهید مطهری(ره) در کتاب روش رئالیسم این بحث را پیگیری کردند.

حجت الاسلام محمدی اظهار داشت: درباره اینکه «آیا مسائل علم اصول اعتباری است یا حقیقی؟» با تحقیقی که کردم تاکنون سه نظریه وجود دارد که به لحاظ اهمیت موضوع بدین شرح است؛ قول اول، نظریۀ آیت الله صادق لاریجانی است که در کتاب فلسفه علم اصول بیان کرده‌اند.

وی اضافه کرد: ایشان می‌فرماید: به جز چند مورد، بقیة مسائل علم اصول حقیقی هستند؛ این مسأله به مبنایی که در وجوب و حرمت اتخاذ شده، برمی‌گردد؛ یعنی اگر وجوب و حرمت را امر حقیقی بدانیم، قضایای علم اصول امور حقیقی هستند و اگر اعتباری بدانیم، قضایای علم اصول اعتباری‌اند.

حجت الاسلام محمدی درباره نظریه دوم و سوم گفت: علامه طباطبایی(ره) علم اصول را علم اعتباری می‌دانند. ظاهر کلام ایشان این است که همه علم اصول اعتباری است؛ چون همه مسائل علم اصول مبتنی بر بناء عقلاست؛ نظریه سوم از آیت الله خویی(ره) است که تفصیل قائل شده‌اند؛ ایشان می‌فرمایند مباحث الحجج اعتباری و دیگر بحث‌ها مثل استلزامات، ظهورات و... امور حقیقی هستند.

وی درباره نظریه مختار ابراز داشت: نظریه چهارم این است که مسائل علم اصول یا اعتباری است یا ریشۀ آن به امر اعتباری برمی‌گردد.

حجت الاسلام محمدی با تأکید بر اینکه این نظریه با نظریه علامه طباطبایی متفاوت است، خاطرنشان کرد: ایشان به یک اعتبار علم اصول را اعتباری می‌داند و ما به اعتبار دیگری علم اصول را اعتباری می‌دانیم.

گفتنی است، مشروح این نشست علمی به‌زودی در سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا منتشر خواهد شد. /۹۲۴۲۰۲/ج

ارسال نظرات