۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۵۵۱۶۵۹
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

فشار افکار عمومی برای لغو معاهده اسلو/ یارکشی احزاب عراقی در آستانه انتخابات

عضو شورای رهبری جبهه العمل اسلامی لبنان با انتقاد شدید از ادامه جنایت های رژیم صهیونیستی نوشت: چرا تشکیلات خودگردان با ملت انقلابی خود صلح نکرده و توافقنامه اسلو را لغو نمی کند؟
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

نصرالله: نقشه آمریکا برای باقی‌ماندن در عراق 
شیخ صهیب حبلی عضو تجمع علمای مسلمان لبنان از برگزاری کنفرانس بین المجالس در تهران تقدیر کرد و اظهار داشت: ایران حامی اصیل و دغدغهمند مساله فلسطین به شمار می آید و تأکید بر حمایت مالی از ملت فلسطین در این کنفرانس مؤید این ادعاست.

حجت الاسلام سید علی فضل الله خطیب جمعه بیروت  تأکید کرد که جنگ بیهوده و جنون آمیز علیه یمن سبب بروز فاجعه نه تنها در یمن بلکه در جهان عرب و  اسلامی شده است و متاسفانه فقط شاهد این هستیم که اعراب از صلح با دشمن سخن می گویند و هیچ اهمیتی برای صلح در جوامعمان بر زبان جاری نمی سازند.

شیخ شریف توتیو عضو شورای رهبری جبهه العمل اسلامی لبنان با انتقاد شدید از ادامه جنایت های رژیم صهیونیستی نوشت: هماهنگی امنیتی با دشمن با وجود بازداشت ها و ترورها تا چه زمانی ادامه می یابد؟ چرا تشکیلات خودگردان با ملت انقلابی خود صلح نکرده و توافقنامه اسلو را لغو نمی کند؟ و چرا تشکیلات خودگردان اعتراف به رژیم صهیونیستی اشغالگر فلسطین را لغو نمی سازد؟

مجمع علمای مسلمان لبنان نیز در این راستا تصریح کرد: اگر مقامات فلسطین توانایی اتخاذ تصمیم های سرنوشت ساز نظیر لغو توافقنامه اسلو یا عدم اعتراف به رژیم صهیونیستی و لغو هماهنگی امنیتی و بازگشت به نبرد مسلحانه را ندارند، بهتر است دولت را منحل کرده و این فرصت را به ملت بدهند تا با اشغالگران برخورد کنند.

جریان العمل اسلامی با محکومیت انفجار تروریستی در صیدا که یکی از اعضای جنبش حماس را هدف قرار داد و به مجروحیت وی انجامید، افزود: دشمن برای تحقق توطئه به ترور در داخل لبنان روی آورده است که تلاش ناجوانمردانه برای ترور عضو جنبش حماس در صیدای لبنان از این موارد به شمار می آید.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان با تأکید بر اینکه مسأله داعش بهانه‌ای برای آمریکا جهت حضور در عراق و سوریه بود، خطاب به وزیر خارجه این کشور گفت که حال داعش نابود شده است؛ پس چرا می‌خواهید در عراق و سوریه بمانید؟

شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان گفت: وجود مقدسات سایر ادیان از ویژگی مهم قدس به شمار می آید، بنابراین دفاع از آزادی قدس و معابد و آزادی دینی دینی و ملی ساکنان آن یک وظیفه بر عهده همه مومنان سراسر جهان است.

شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان از مقاومت به عنوان تنها راه پیروزی و شکست رژیم صهیونیستی یاد کرد و افزود: مقاومت تنها راه پیروزی و شکست دشمنی است که به صورت مستمر به مقدسات دینی ما تجاوز می کند.

تاکید بر لزوم برگزاری انتخابات عراق در زمان مقرر 
حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی امام جمعه نجف اشرف بر ضرورت برگزاری انتخابات در تاریخ مقررش تاکید کرد و بیان داشت: هر گونه تاخیر در برگزاری انتخابات غیر قانونی است و پارلمان توانایی چنین کاری را ندارد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق در دیدار با نمایندگان آیت الله سیستانی در شهر کربلا از تلاش های مرجعیت عالی عراق در حفظ وحدت مردم و یکپارچگی این کشور قدردانی کرد .

حجت الاسلام شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده حضرت آیت الله سیستانی در دیدار با جمعی از فرماندهان نظامی بیان داشت: عناصر باقی مانده از داعش باید به طور کامل نابود شوند.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق از پیشرفت در پرونده روابط اقلیم کردستان با حکومت مرکزی استقبال کرد و خاطرنشان ساخت: امیدواریم که هر چه سریعتر مشکلات میان اقلیم کردستان و حکومت مرکزی به پایان برسد تا همگی بتوانند برای قدم گذاشتن در دوران پیشرفت و آبادانی این کشور آماده شوند.

حجت الاسلام جواد الخالصی امام جمعه کاظمین تاکید کرد که حضور در پای صندوق رای و اعطای آرا به افراد ناکارآمد و ناصالح گذشته به منزله خیانت به مردم است.

حضرت آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف بیان داشت: دولت باید عناصر باقی مانده از داعش را به طور کامل نابود کنند.

مقتدا صدر رهبر جریان صدر عراق در پیامی مدعی شد «ائتلافها و توافق‌های سیاسی کینهتوزانه یک بار دیگر زمینه را برای بازگشت مفسدان فراهم میکنند. به ما هم پیشنهاد شده که به آن بپیوندیم، اما ما آن را به طور کامل رد میکنیم.»

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق طی پیامی بیان داشت: ملت عراق پس از پیروزی بر جریان تروریستی داعش وارد مرحله جدیدی به نام تشکیل دولت خدمتگذار به مردم و تقویت مشارکت سیاسی آنان برای شرکت در انتخابات آینده پارلمان این کشور شده اند.

آل‌خلیفه به دنبال مذاکره با انقلابیان بحرینی 
آیت الله سید عبدالله الغریفی از علمای شیعه بحرین از سیاست اعطای تابعیت به بیگانگان از سوی آل خلیفه انتقاد کرد. وی افزود: این سیاست دارای پیامدهای سختی برای وطن است و باید با دقت و شجاعت مورد بازنگری قرار گیرد.

سعید الشهابی دبیرکل جنبش آزادگان بحرین از ادامه سیاست های ظالمانه آل خلیفه علیه زندانیان انقلابی شدت انتقاد کرد و گفت: آل خلیفه به صورت برنامه ریزی شده در حال انتقام از رهبران زندانی انقلاب است و در این راستا از درمان حسن مشیمع و عبدالوهاب حسین که از بیماری حاد رنج می برند، جلوگیری می کند.

جنبش حق بحرین با اشاره به ممنوعیت درمان رهبران انقلاب در زندان جو مرکزی اظهار داشت که آل خلیفه درصدد قتل تدریجی آنان است.

حجت الاسلام سید کامل الهاشمی از روحانیان بحرین تأکید کرد که آل خلیفه فرصت اصلاحات و گفت وگو با انقلابیان را از بین برده است. وی افزود: رژیم خود را از گفت وگو با انقلابیان محروم کرد اما امروزه که به آن نیاز دارد به صورت غیرمستقیم در حال گدایی این موضوع است.

 عبدالغنی الخنجر سخنگوی جنبش حق بحرین از دولت عراق خواست هیأت پارلمان بحرین که به این کشور سفر کرده است را اخراج کند.وی تأکید کرد که نمایندگان پارلمان آل خلیفه هیچ اقدامی در صلاح ملت بحرین انجام نداده و به قتل و تروریسم برنامه ریزی شده علیه ملت بحرین مشروعیت بخشیده اند.

جمعیت الوفاق اسلامی بحرین در پیامی از ادامه محاکمه شهروندان در دادگاه نظامی به شدت انتقاد کرد و افزود: همه مقدمات و اقدامات دادگاه نظامی که شهروندان در آن محاکمه می شوند، بطلان این دادگاه و دوری آن از عدالت و مسؤولیت اخلاقی و انسانی و قانونی در قبال محکومان را به نمایش می گذارند.

حمایت از ارتش پاکستان در برابر تهدیدهای آمریکایی
سردار محمد یوسف وزیر امور دینی و مذهبی پاکستان اعلام کرد که به زائرن مقامات مقدسه در ایران و عراق مانند زائران حج و عمره خدمات ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام سید اسد اقبال رضوی معاون دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان ضمن قدردانی از موضع قاطع ارتش کشورش در مقابل زیاده خواهی های آمریکا گفت: ملت در این مقطع حساس کنار ارتش پاکستان و حامی آن است و ذره ای ترس از تهدیدات آمریکا ندارد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ساجد علی نقوی سرپرست شورای علمای شیعه پاکستان با تاکید بر نقش موثر مدارس دینی در تعلیم و تربیت جامعه، از دولت این کشور خواست با قرار دادن این مدارس در نظام آموزشی رسمی پاکستان توجه بیشتری به این بخش داشته باشد.

حجت الاسلام مقصود دومکی دبیر مجلس وحدت مسلمین سند گفت: سفارتخانه امریکا پایگاه ترویستی است باید سفارت خانه امریکا در پاکستان بسته شود، هر وقت امریکا در سیاست ما مداخلت نکند ما حتما از ترویسم، نا امنی و تفرقه نجات پیدا میکنم.

نامه پاپ فرانسیس به شیخ الازهر
شیخ محمد عجمی معاون اوقاف مصر به مسؤولان مساجد دستور داد تا کتاب‌های دربردارنده اندیشه‌های افراطی و را از مساجد جمع آوری کنند.

الازهر مصر در بیانیه‌ای اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه کشورهای آفریقایی را به‌شدت محکوم کرد. در این بیانیه‌ آمده است: چنین اظهارات کینه‌توزانه، با ارزش‌های همزیستی و فرهنگ تسامح که جهان امروز به‌ویژه در سایه شدت گرفتن تعصب، نژاد پرستی، اسلام هراسی و تروریسم، به آن نیاز دارد، در تضاد است.

پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان جهان با ارسال نامه‌ای به احمد طیب شیخ الازهر مصر به پیام تبریک وی به مناسبت فرا رسیدن میلاد مسیح و سال نو میلادی پاسخ داد. وی در این نامه نشان کرد: بخش اعظمی از پیام سالانه خود را به مساله درد و رنج کودکان و مردم مظلوم فلسطین، عراق، سوریه و یمن اختصاص داده و در سفر اخیر خود به میانمار از جامعه جهانی خواستم تا برای حمایت از اقلیت‌های موجود در خاورمیانه اقدامی انجام دهد.

گفت‌وگوی شیخ زکزاکی با رسانه‌های نیجریه
هند:
سید کلب جواد نقوی دبیر کل مجلس علمای هند با بیان اینکه تروریسم در این کشور از تل‌آویو شروع شده است، گفت: هند باید روابط دیپلماتیک را با اسرائیل قطع کند.

مولوی محمد عباس انصاری رییس حزب اتحاد المسلمین هند ضمن اعتراض به سفر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به هند، بیان داشت: دولت این کشور درپی نابودی مدارس، حسینیه و مساجد مسلمانان است.

نیجریه: شیخ ابراهیم زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه برای اولین بار پس از 2 سال اجازه یافت در جمع خبرنگاران حضور یابد. این عالم که با گردنی باندپیچی شده و پس از حضور در بیمارستانی در ابوجا در جمع خبرنگاران حاضر شد، از مردم نیجریه به دلیل حمایت‌هایشان از او تشکر کرد. وی گفت: همچنان «زنده» است و اجازه یافته که از سوی پزشک خود مورد معاینه قرار گیرد.

 آبوجا پایتخت نیجریه شاهد تظاهراتی گسترده مردمی برای آزادی عالم سرشناس این کشور شیخ زکزاکی بود، مردم در این تظاهرات با تاکید بر غیرقانونی بودن حبس شیخ زکزاکی از حکومت نیجریه خواستار آزادی هر چه سریعتر او شدند.

یمن: شیخ خضر الکبش عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت‌وگو با رسا گفت: از دیدگاه بنده هیچ تفاوتی بین محاصره یمن و محاصره غزه وجود ندارد. محاصره این دو منطقه با یک هدف و در راستای منافع یک ائتلاف صورت می‌پذیرد. محاصره ملت یمن از سوی یک کشور مسلمان اقدامی خطرناک و کم سابقه در جهان اسلام است.

فلسطین: شورای مرکزی فلسطین ضمن قطع همکاری‌های امنیتی با رژیم صهیونیستی، خواستار تعلیق به رسمیت شناختن این رژیم به عنوان یک دولت یهودی شد.

ترکیه: علی ارباس سرپرست سازمان امور مذهبی «دیانت» ترکیه نسبت به افزایش روند اسلام هراسی در ایالات متحده ابراز نگرانی کرد و گفت: مسأله حیاتی دیگر در آمریکا مبارزه با اسلام هراسی است. تلاش‌های عده ای برای خطرناک و شیطانی جلوه دادن دین اسلام در آمریکا روز به روز افزایش پیدا می کنند./۹۸۳/ب۹۵۲/ک 

ارسال نظرات